Fjord-kék Anyatank
Rendszeresen szervezzük meg – közösen a VolvoBlog csapatával – a Nyári Volvo Találkozót – idén már harmadik alkalommal. Ehhez dukál a tesztautó is, korábban egy Mild-hybrid, összkerék hajtásos, Volvo V60 Cross Countryhoz volt szerencsénk, a tavalyi nyár már a teljes elektromosságról szólt.
A rendezvény előtti kapkodásban csak a C40 ragadt meg bennem, egészen meglepődtem, hogy az emlékeimben élő – alsó középkategóriás – Volvo C40 mostanra egy igen komoly, méretes, elektromos crossoverré nőtte ki magát. Kissé csodálkozva álltam az autó előtt, amikor megkaptam a “kulcsot”. Teljesen elektromos, minden digitális, a középkonzol gyakorlatilag egy hatalmas, függőleges érintőképernyő – ahogy már a korábbi V60-asnál is. A neve pedig egész szépen taglalja, hogy külön motor hajtja az első és a hátsó tengelyt – mi több, elektromosan.
A jármű formája semmiképpen sem egyeztethető össze a kötött pulcsis nagypapival (akire elsőre talán asszociálnánk a márkanév kapcsán). Ez a design abszolút a kor divatjának megfelelően dinamikus, fiatalos és kissé felpumpált, vízcsepp alakra emlékeztet, optikailag erősen lejt az utastér hátrafelé – valójában ez inkább illúzió, az ajtók és a külső ívek lejtenek drasztikusan, az utastérben elég a hely. A hűtőmaszk és az autó eleje egyértelműen tudatja az identitást, rögtön azonosítható a márka. A C40-sége valójában egyáltalán nem derül ki.
A két villanymotor a két tengelynél, az akkumulátor és a “gépészet” nagy része a padló szendvics szerkezetében beépítve helyezkedik el. Ennek köszönhetően elől és hátul is csomagtartó található. Az első tárolót a “motorháztető” takarja, ami roppant könnyű, hiszen alumíniumból van. Maga a rekesz szépen burkolt, ízlésesen körbeműanyagozott és duplán fedett, belül filccel burkolt és gumi kéderekkel védett, 31 liter kapacitású. Ide praktikusabb talán a töltő kábeleket elhelyezni – akkor nem kell az autó hátulját nyitogatni.
A hátsó – valódi – csomagtartó méretesebb, 413-1205 liternyi hely van benne – a kisebbik érték kalaptartóval, hátsó ülésekkel, a nagyobbik érték a két első üléssel, a többi teret padlótól-plafonig kihasználva értendő. A csapott-hátú, elektromosan mozgó, ötödik ajtó távirányítóról, érzékelővel, az utastérből, de akár közvetlen gombnyomásról is működik.
Svéd kreativitással, sok tárolóval, rekesszel, füllel ellátott tároló számomra kedvenc extrája a gyári – gombnyomásra előkerülő – vonóhorog. Ennek segítségével akár 1800 kg-t vontathat a jármű – a milyen sebességgel és milyen távolságra kérdéskört most ne feszegessük.
Az utastér kék/fekete színvilága remekül illeszkedik az autó külső, “Fjord-kék” színéhez. Az ízléses, itt-ott alcantara-szerű textilbőr egészen strapabírónak tűnik, jó eséllyel tartós lesz. A hátsó ülésre bejutás figyelmet igényel az ajtók felső ívének csalafinta lejtését figyelembe véve, de a fejbeverős csapdát kicselezve bent tágas helyre érkezünk. A lábtér óriási, a fejtér kicsivel szűkösebb, de remekül kompenzálja a hatalmas panorámatető.
Meglepő módon sem árnyékoló, sem roló nem segíti a napfény beáramlását – ez télen kellemes, nyáron viszont inkább kellemetlen élmény – annak ellenére, hogy az átlátszó tetőt mindenféle UV és egyéb, fényszűrő védelemmel is ellátták, bár sajnos még részben sem nyitható. A panoráma élmény valóban különleges, de nyári melegben konkrétan sugározza a meleget.
A háttámla nem dönthető, kissé meredek is sajnos, de egy gyerek, a gyerekülősben ezzel biztosan nem foglalkozik. Mindhárom fejtámla egész magasra feltolható – és gombnyomásra előrebuknak, ha lefektetjük az ülés támláját. Széles, kihajtható könyöklő, két pohártartóval, sízsák, elektromos ablakemelő, USB-C csatlakozó elektromos töltéshez és légbeömlő. A kiszállás ismét fejbiccentős, az ablakok elég magasan vannak – kisebb gyerkőc még magasabb ülésből sem biztos, hogy kilát.
Az első ülésen is tágas a helykínálat, memóriás, elektromosan remekül beállítható, a kihúzható combtámasz nagyon nagy plusz pont. A kék filc és más burkolatok nagyon ízlésesek, minőségiek. Mivel minden kulcsmentes, az érzékelőt csak magunknál kell tartani – bár egészen látványos az is és belül természetesen tartalmaz kulcsot is. A jármű igényli a folyamatos online kapcsolatot, a navigációja is Google alapú. Az úti-cél betáplálásakor kiírja mennyi elektromosságunk maradhat ideális esetben, amikor odaérünk és azt is, hogy mennyi maradna, amikor visszaérünk.
Az ergonómia tökéletes, bár a fejtámla előre-hátra nem dönthető, de számomra így is ideális volt az elhelyezkedése. A Harman Kardon HiFi nagyon szépen és tisztán szól, de továbbra sem popzenére, inkább valami komolyzenei hangzásra tökéletes. Külön kiemelném plusz pontként a pixel technikás fényszórókat, roppant drága (513 000 Ft) extra, de tökéletes fényerőt biztosít.
A klímaberendezés használata az elektromos hatótávolságból szignifikáns mennyiséget levon. Ez nem túl vidám, pláne azzal együtt, hogy a gyár által prognosztizált 550 km-es hatótávot nem tudta teljesíteni az autót sehogy sem, pedig gyakorlott és óvatos lábú villanyautós vagyok. A legügyesebb próbálkozással is legfeljebb 390 km volt a kiautózható távolság. Tegyük hozzá, ez egy egészen jó értéknek mondható, de kicsit dinamikusabban, klímázva racionálisan inkább 250-280 km környékére tehető a racionális hatótávolság.
A hatótávolsággal együtt mindenképpen megemlítendő a motor. Fentebb említettem, hogy két elektromos motorral rendelkezik az autó, a két tengely számára. A rendszer összteljesítménye 408 lóerő és 670 Nm. Figyelembe véve a 2 tonna fölötti tömeget, igen meglepő, amikor a kék doboz padlógázra meglódul és 4,7 másodperc alatt 0-100 km/h-ra katapultál. Mi több, ugyanezt a dinamikát folytatja a 180 km/h-s végsebességig. A villanyautós világban ezek nem meglepő adatok, de az utca emberének elkerekedik a szeme sok esetben.
A szűk keresztmetszet mindig a töltés. A töltés a nagy teljesítménnyel és “nagy” hatótávolsággal arányos. Tapasztalataink szerint villámtöltővel 10-80%-ra akár 28 perc alatt is feltölt az autó. Otthoni, 3 fázisú, 16A wallboard töltéssel 0-100%-ra 8 óra alatt tölt az autó. Figyelembe véve, hogy egy éjszakára leteszi az ember ideális esetben és ez a töltési rendszer a legideálisabb az autónak, ez egészen jó érték. Viszont aki csak a sima otthoni, konnektoros töltőt tudja használni, annak 10A töltéssel 36-40 óra a teljes feltöltés. Azért ez nem kevés, de tény, hogy a napi használatos 30-100 km-t még így is visszatölti egy hosszabb éjszaka alatt. A töltés – ezáltal a használat – költsége nagyon változó, függően attól, hogy utcán, napelemről, a sima hálózatról tölti az ember. A jelenlegi energiaárakon az utcai töltés már drágább, mintha egy hasonló méretű, benzines autóval utaznánk, a sima, hálózat pedig ideális esetben még mindig tudja a 7-800 Ft/100km “üzemanyagköltséget” a napelem pedig “akár ingyen is” (nem). Az energiapiac instabilitása miatt ezekre a számokra nem igen lehet alapozni sajnos.
A fék/futómű kettős tökéletesen teszi a dolgát, az igen nehéz jármű nyugodtan, csendben mozog az úton, a hatalmas, 20″-os kerekeknek köszönhetően csak agresszívabb úthibákon ráz, a kisebb egyenetlenségeken átgördül. A fékek – a rekuperálással együtt is – remekül és hatékonyan megfogják az esetenként 2,5 tonna fölötti össztömegű autót.
Az autó ára ezzel a – maximális – felszereltséggel, a két motoros, legerősebb, összkerékhajtásos változatban közel 30 millió Forint a mostani árfolyamok mellett. Egy ekkora elektromos járműért elég borsosnak tűnik, de a helyzet az, hogy a piac többi szegmenségen sem kínálnak szignifikánsan olcsóbban hasonló modelleket. Aki nagyrészt városi vagy város környéki használatra, csomagok, család, stb szállításra, esetenként az aszfaltot elhagyva szeretne közlekedni, a prémium élmény megtartásával, otthon napelemről tud tölteni, annak egészen jó alternatíva a Volvo C40 Recharge Twin.
A tesztautót köszönjük szépen a Volvo importőrének, tisztaságáért az Easy Wash Lurdy ház csapata felelt.
Szokás szerint mellékeltük a részletes műszaki adatokat, a többit pedig tekintsétek meg a Youtube csatornánkon. Iratkozzatok fel és kövessetek minket!
2023.04.10.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | Elektromos első + elektromos hátsó kerék hajtás |
Teljesítmény | 408 lóerő (300 kW) |
Nyomaték | 670 Nm |
Váltó | Fokozatmentes |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,7 másodperc |
Végsebesség | 180 km/h |
Saját tömeg | 2110 kg |
Csomagtér | 413-1205 liter (+31 liter elől) |
Fogyasztás | 17,3 kWh/100 km |
Töltési idő 0-100% | kb. 1 óra – 36-40 óra (villámtöltő – 230V, 10A) |
Hatótáv (tesztelt) | kb. 80-390 km |
Alapára | 22 090 000 Ft |
Tesztautó ára | 29 140 000 Ft |