Gelande Wagen
Igen… Nem is lehetne más első tesztünk alanya, mint a német autógyártás egén gyakorlatilag állócsillagként tündöklő, mondhatni a gyártás kezdete óta egészen minimálisan változó formával gyártott, jó öreg Mercedes Gelande Wagen.
________
Rövid történelem, hogy mindenki képbe kerüljön:
1972-ben a Daimler-Benz és a Steyr-Puch, az akkor Mercedes főrészvényes iráni sah javaslatára kezdett az autó fejlesztésébe. A cél a katonaság számára bármilyen terepen használható, több fő és rakományok befogadására alkalmas, a lehető legtöbb körülmény között helytálló, masszív terepjáró kifejlesztése volt. Bizonyos piacokon forgalmazták a Mercedes Benz G-Wagen/G-Class név mellett Steyr-Puch G, illetve licensz-szerződés okán Peugeot P4 néven saját, Peugeot motorokkal is.
A modell a Mercedes-Benz történetében a leghosszabb ideig gyártott jármű. Az 1979-es első forgalmazása óta idén már 35. éve készül a közel tökéletesen szögletes, kocka-formában. Most, amikor évente modellfrissítések, 3-4 évente komolyabb ráncfelvarrások és 4-6 évente egészen új modellek érkeznek a piacra, egy ilyen teljesítmény legendásnak mondható. Már a forgalmazás első éve után, 1980-ban pápamobillal látta el a Vatikánt, és tette azóta több alkalommal, bizonyítva masszív és tartós felépítését.
A sokévnyi gyártás alatt széles motorvariációval rendelkezik az autó, egészen a négy hengeres benzinesektől kezdve, sor hatos dízeleken keresztül, a hatalmas, V8-as és V12-es motorig.
Csak az évtizedeken átívelő két végletet említve: a leggyengébb, a 2,4 literes, 72 lóerős, 154Nm-es nyomatékú, dízel, a legerősebb pedig a 6 literes, 612 lóerős, 1000Nm-es nyomatékú, biturbó, benzines motor. Hm… Ennyi erő egy ekkora monstrumban…
Azért az komoly érzés lehet, amikor meglódítja ezt az orbitális tömeget, és alig 5 másodperc alatt százra lendíti…
__________
A tesztünkben szereplő – sokkal racionálisabb és számunkra feldolgozhatóbb adatokkal rendelkező – remek példányt az amúgy Ford Escortos körökben jobban ismert Balázs bocsátotta rendelkezésünkre.
Az autó 1995-ös évjárat. Mondhatni alapmodell, hiszen az összes ilyen autóban szériafelszereltség a három, zárható differenciálmű, amely bármikor, bármilyen esetben képes az autót kihozni a szorult helyzetekből. Nem, ez nem a bugyuta, sok esetben hátsókerék meghajtásos, amerikai „terepjárónak látszó tárgy”. Ez kérem, valódi terepgép. Az extrák listája gyakorlatilag egyenlő a nullával, az első tulajdonos a terepjáróértéket tartotta a legfőbb erénynek.
Hiszen mi másról is szólna egy G-Wagen?
Természetesen 2014-re az extrák végtelen listája rendelhető egy ilyen autóba. Ha egy újat vásárol az ember, gyakorlatilag egy guruló terepfotellé varázsolható – ha erre van igény -, amely az otthon nyugalmával és kényelmével képes bármilyen útakadály leküzdésére. Átszárnyal akár útpadkák és kerékvetők tömkelegén, sártengeren, homoksivatagon, hóbuckán, de egy teljes, éppen támadni készülő, fénykarddal és birodalmi lépegetőkkel felszerelkezett jedi seregen is, anélkül, hogy a benne ülőket a legkisebb kényelmetlenség érné, nyugalmukat bármi megzavarná.
Ez a konkrét monstrum 1998-óta van az országban, hosszú évekig egy ismerősüknél szolgált, viszont, mivel már nem használta annyit, mint korábban és lett volna rajta egy kis esztétikai javítanivaló, így meglehetősen potom – mondhatni baráti – összegért, 2009 februárjában Balázs édesapja lett az autó új tulajdonosa.
Jó helyre került a masina. Korábban voltak a családban W201-es – közismertebb néven190-es – illetve W124-es és más Mercedesek, sőt, most is jó szolgálatot tesz mellette, a kényelmes hétköznapokban egy W208-as, CLK.
Az autó korábban említett spártai felszereltségének megfelelő a kényelmi szintje is. A ranglétrán csak egy fokkal a katonai változatok fölé sorolt jószágban meglehetősen fapados, viszont remekül mozgatható üléseken foglalhat helyet 5 felnőtt fő. Mivel az autó belső méretei is tükrözik a külső monumentalista gondolkodást, kiszerelt hátsó üléssel közel focipályányi helyre tehetünk szert, de ötüléses formában is sok-sok bőrönd – vagy rekesz sör – szállítására alkalmas, a tetőig pakolható masina. Tény, az ülésnek csúfolt priccsek nem jellemezhetőek a kényelmes szó leghalványabb megközelítő jelzőjével sem. Persze ez is szubjektív, mint a kopogós, műanyag műszerfal kérdésköre…
Az utasok és csomagok célállomáshoz való eljuttatásáról, az egyik legtartósabb és legidőtállóbb dízel motor, a 2894cm3-es 290GD gondoskodik. Igen, a szerény 95lóerő nem éppen dinamikus, de annál inkább megfontolt lendülettel – nevezzük nevén: lomhán – mozgatja a több, mint két tonnás kocsiszekrényt. Teljes terhelhetőségén már két és fél tonna fölé jutunk, tehát egy erőltetett menetben 120-140 km/h még kipréselhető, ha az embernek van szíve agyonkínozni egy ilyen vasat. De ez nem erről szól. Aki száguldozni akar egy ehhez hasonló tömbbel, az vegyen egy AMG kivitelt. Ez a kocka a 80-90km/h-s utazósebességet preferálja. Tény, mindezért beéri szerény 8-12 liter gázolajjal – aszfalton, változó forgalom mellett. Természetesen a terep…
Na a terep, az más…
Az autó rendelkezik a szükséges difizárakkal, felezővel, mondhatni bármekkora teherrel képes a legdurvább dagonyán is keresztülvergődni magát. Ez a szó-szoros értelmében terepjáró. Nem SUV, meg városi bohóckodósmasnika Anyának, oviba hordani Bercikét… TEREPJÁRÓ. Így, nagybetűvel is.
Képeink tanulsága szerint, könnyű terepen tettük próbára az autót – reméljük, rövidesen visszatér egy komolyabb terepteszt erejéig. Nálunk az éppen aktuális dagonyával kényelmesen boldogult, tehát semmi kétségünk afelől, hogy egy komolyabb sár, vagy hó gondot okozna neki.
Nem, itt még szó nincs kipörgés-gátlóról, DSCSRSACS és egyéb pár betűs elektronikai csodákról. Itt szimpla mechanika van. Nyomod, húzod, tolod, bekattan – ha béna vagy reccsen – és kész. Aztán csak vigyorogva adagolod a gázt és tekergeted a kormányt, hogy előrehaladj.
Férfias járgány ez, nyers és őszinte. A lassú és lomha, imbolygóan esetlen aszfaltviselkedését pont ezekért a csodákért bocsátja meg neki mindenki. Terepgép ez a javából. Megbízható, időtálló mechanikus megoldásokkal. Ezek a motorok a világból kivisznek – igaz, csak lassan, de azt közel bármilyen terepviszonyok között.
Igaz, itt-ott felütötte már a fejét a rozsda és pár helyen a korrózió púposkodva éktelenkedik a festék alatt, de ezeket az autókat könnyű lakatolni. Nem tizenhat ívűre préselt, fél milis lemezekből, hanem vonalzóval tervezett, komoly anyagból állnak. Reméljük, rövidesen orvoslásra kerül a rajtalévő pár esztétikai apróság is, és közel eredeti fényében tündökölhet a G.
Egy gyors pillantást vetve a hazai használtautó piacra, a legolcsóbb, vizsgával, iratokkal rendelkező,első szériás példány már másfél millió környékén elérhető. Egy új, hazai gyártású, összkerekes járgányáráért pedig akár egy, a ’90-es évek végéről származó, jobban felszerelt példány is megvásárolható. Persze, felső határ a csillagos ég! Egy panellakás áráért tíz év alatti, megkíméltnek tűnő példányokat is találunk, viszont minden esetben szem előtt kell tartani, hogy nem kort, vagy típust veszünk, hanem állapotot és karbantartottságot.
Mindezek mellett, az egyik legkiválóbb tereptulajdonsággal rendelkező és legidőtállóbb, valódi TEREPJÁRÓ ez,
amelyet bátran ajánlok olyanoknak, akik bizonyos esetekben komolyabb autót keresnek és a tereptulajdonságokat is igénybevennék.
Mert ezzel lehet.
Mert ezzel kell!