Egy klasszikus Mercedes-Benzekkel foglalkozó Facebook csoportba felkerült pár nem túl jó minőségű kép, igen rövid, két soros leírással szombat éjszaka, egy eladó Sirályszárnyas Mercedes Benz 300 SL-ről.
Mondhatni, a klasszikus autók közül az egyik legismertebb és legkultikusabb gép hamar felkelti még a laikusok figyelmét is. A képeket megvizsgálva, sikerült azonosítani a kerekedést, ahol valóban hirdetnek egy Sirályszárnyast – bár itt már jelentősen jobb képekkel. Az arizonai Benz & Beemer elsősorban értékesebb, használt europai autókkal foglalkozik.
A kicsit részletesebb leírásból kiderül, hogy az autót első tulajdonosa 1955-ben vásárolta a márkakereskedéstől dél Kaliforniában, Hollywoodban. 1957-ben, ugyanabban a Mercedes kereskedésben beszámították egy új autóba, második tulajdonosa pedig – aki Santa Monicában, Kaliforniában élt – 18 hónap után vált meg tőle. Utolsó tulajdonosánál – aki 65999 mérfölddel az órájában vásárolta meg az autót – 53 évet töltött, 1960. február 20. óta. Közel 50 éven keresztül a kaliforniai Pleasantonban volt az autó, majd Reno városába, Nevada államba költözött. A Sirályszárnyas csodához a jelenlegi arizonai rendszámon kívül jár egy eredeti, sárga rendszám, amivel 1956-ban forgalombahelyezték és az 1960-ban, kaliforniában kiadott fekete rendszám is.
Az utolsó tulajdonos 6000 mérföldet ment az autóval 2013 májusáig – jelenlegi futásteljesítménye 66227 mérföld – amikor teljes restaurálás kezdődött meg az autón. Az felújításhoz az összes alkatrészt az Irvineben székelő Mercedes-Benz Classic Centertől (KÉK) vásárolták, akik végig segédkeztek a felújítás alatt. Az autót eredeti, gyári állapotába hozták, a gyári színében pompázik, egyezik az alváz (198.040.5500634*) és motorszám (198.980.5500687*) is. A Sirályszárnyas Mercedes-Benz 300SL ára potom 1 850 000 $ – mai árfolyamon nagyjából 607 000 000 Ft – áron került fel a használtautó kereskedés honlapjára.
Igen jó befektetésnek igérkezik, hiszen 10 évvel ezelőtt nagyjából harmad áron lehetett hozzjutni ezekhez a gépcsodákhoz. Az eredeti, Sirályszárnyas formában 1954 februárjában debütált az autó, az “International Motor Sports Show”-n New Yorkban, nem titkolt célja volt, az amerikai vásárlóközönség megnyerése. A három éves gyártási idő alatt összesen 1400 példányban gyártották – ebből közel 1200 még mindig fennmaradt. Az M186-os, gyári kódú 2996 köbcentis, soros, hat hengeres motorral szerelt autó 6100-as percenkénti fordulaton 240 lóerő és 4800-as percentkénti fordulaton 294 Nm leadására képes.
Ez a teljesíytmény akár 263 km/h-val röpítette az 1500 kg súlyú karosszériát. A tércsővázas, acél karosszériához a motorháztető, az ajtók, a csomagtartó és a műszerfal aluminiumból készültek, de egyedi rendelésre (ebből 29 darab készült), komoly felárért rendelhető volt aluminium karosszériával is, ami 80 kg súly megtakarítást jelentett. A katalógus szerinti átlagfogysztása teljesítményéhez képest elhanyagolható 17 liter /100 km. Érdekesség, hogy újkori alapára 29000 nyugatnémet Márka volt, ami az USA-ban 6820 $-nak felelt meg – szimplán információ képpen egy Chevrolet Corvette alapára 2800 $ volt 1954-ben.
Természetesen további extrákkal növelhető volt az autó ára, példának okáért Becker rádió, sport rugók és lengéscsillapítók, bőr kárpitozás. További érdekesség, hogy hazánkban, veteránautós versenyeken néha feltűnik egy igen szép állapotban lévő példány.
2020.05.17.
Zolo