A király
Elcsépeltnek tűnhet a cím, de amikor beültem az autóba és halkan felhördült a V8-as motor, miközben kikanyarodtam a Szentendrei útra, valóban királynak éreztem magam. Szépen, fokozatosan tapasztaltam ki az autót. Először értelemszerűen az erejét – az 5461 cm³-s V8-as motornak nem csak szép a hangja – bár inkább csak magasabb fordulaton szűrődik be egy kevés az utastérbe vagy lehúzott ablaknál – de a 388 lóerő és az egyenletesen leadott 530 Nm nyomaték – ami már 2800-as fordulatnál rendelkezésre áll – sokkal több, mint meggyőző. Feleslegesnek semmiképp nem nevezném, hiszem a bestiális méretű járműnek derogálna, hogyha egy kicsit felmérgelt dízel, kombi Focus otthagyná egy piros lámpás kekeckedésnél. Természetesen ez az autó nem erre való, de az üresen két tonna fölötti tömegű autó mozgatását nem lehet egy száz lovas aggregátra bízni. Az olyan komolytalan lenne. Papírforma szerint 5,4 másodperc alatt tudja az autó a 0-100 km/h sprintet. Bevallom őszintén, hogy nem mértem és nem próbáltam. Annyi bizonyos, hogy bármilyen fokozatból a másodperc tört része alatt képes hipersebességre gyorsítani – sok esetben visszaváltás nélkül is, hiszen a tengernyi nyomaték kényelmesen elég már alacsonyabb fordulaton is a hatalmas karosszéria megmozgatásához.
Az utastér nem cáfolja meg a Mercedes minőséget, mintha egy páncélszekrényben utaznánk, olyan biztonságérzetet ad. A becsukott ajtóknál annyira minimális zaj szűrődik be a külvilágból, hogy szinte hihetetlen. Mindenütt bőr és kellemes tapintású anyagok vesznek körbe, a Multicontour első ülések beállítása annyi lehetőséget rejt, hogy közel képtelenség mindet kipróbálni – természetesen minden elektromos – ráadásul a memória funkció több beállítást is megjegyez. A sofőr oldalról még a jobb első ülés is beállítható. Ki-beszálláskor hátrébb tolja az ülést és megemeli a – szintén elektromosan állítható – kormányt, könnyítve ezzel a mozgásunkat. A két első ülésnek masszázs funkciója is van, alaposan átrezgeti az ember testét vezetés/utazás közben, ha aktiválják. Természetesen az első ülések hűthető/fűthetőek. Megfigyeltem egy igen érdekes funkciót, kanyarodáskor a kanyarral ellenkező oldalon felfújja az üléstámla szélét az ülésnek. Gyakorlatilag ellen tart a kanyarban. A hátsó – szintén elektromosan állítható és fűthető – üléseket közel fekvő helyzetbe lehet hozni, adott hozzá a lábtér is bőven – saját magamnak beállítva a sofőrülést még mindig bőséges hely marad. Igen, ebben az autóban hátul is király módjára utazhat az ember. Csend van, kényelem és biztonság. Mindezekhez hozzájárul a bolond-biztos futómű is, amely minden úthibát elnyel és szinte repülőszőnyeg módjára repíti az utasokat a célállomás felé.
Minden kényelem ellenére igen jó tartású futómű, a karosszéria nem billeg vagy imbolyog, hirtelen kanyarvételkor egész mokány reakciókra képes. Telitalálat. Talán néha, egy kissé érződik az AMG-pakett miatt rákerült 255/35 R20-as kerekeken, hogy nem pont a pesti utak a legmegfelelőbbek számukra, de az esztétikum hamar feledteti ezt, remekül feszítenek az autón. Esetleges tapadásvesztés esetén a 4-Matic hajtás igyekszik egyenletesen elosztani a hajtóerőt a négy keréken, mindig odavinni, ahol a legjobb a tapadás. Itt már mindent elektronika vezérel és irányít. Igyekszenek kiküszöbölni a legnagyobb hibaforrást – a felhasználót. Igen, ez az autó inkább autópályára és hosszú utazásokra termett, ott lehet igazán kihasználni a kényelmét.
Tény, hogy sok olyan funkcióval ellátták, ami a városi vezetést is könnyíti. Piros lámpánál való megálláskor a fékpedálon egy határozott nyomás és megtartja az autót abban a pozícióban, nem kell folyamatosan nyomni a féket, nem kell üresbe tenni. Gázadásra pedig tovasuhan. Apróság, de sokat dob a komfortérzeten. Az apró bajuszkapcsolóról vezérelhető, hét sebességes automata váltó fokozatai igen gyorsan elfogynak egy padlógázos elindulásnál. Két fülről F1-es váltó módjára adott a lehetőség a kézi kapcsolgatásra is, de szerintem teljesen felesleges. Ezt az autót nem arra találták ki, hogy sportos vezetési élményt adjon. Ez más. Kényelem, luxus, erő. A sportosság itt nem szempont.
Sok apróság mutatja, hogy ezeket az autókat már sofőrös kocsinak tervezték. Sok minden elérhető az utas ülésekről is, a központi kijelző rendelkezik split-view funkcióval – tehát a két első ülésből mást lehet látni, beállítástól függően – a Harman/Kardon HiFi-hez pedig jár egy fejhallgató és két távirányító is. A hatalmas, dupla panoráma tető is több helyről irányítható, a hátsó könyöklő mögött egy kis extra tároló rekesz található. Hatalmas a kesztyűtartó is, de az első könyöklőben lévő rekesz is kényelmesen elrejt egy közepes méretű retikült, pedig benne van a gyári telefon. Az ajtózsebek duplák, az egyik simán nyitott, a másik zárható, fedeles, a jobb hátsó utas ülésnél pedig egy gomb segítségével a jobb első ülést – elektromosan – előre lehet tolni. A dupla panoráma tető és a hátsó szélvédő árnyékolása is vezérelhető a hátsó ülésekről is, külön olvasólámpák vannak a hátsó szekcióban sőt, két 12 Voltos dugalj is van, elektromos berendezésekhez, külön két piperetükör tartozik a hátsó szélső ülésekhez is. A panoráma tetőnek csak az első része nyitható, de az a rész annyira hatalmasra nyílik, hogy már-már targa élményt az autónak. Kulcs nélküli indítás, ajtónyitás. Utóbbi becsukása igen érdekes, az ajtót hogyha nem csukjuk be teljesen, csak „elengedjük”, akkor egy kis villanymotor teljesen zárásig kíséri – ahogy a napokban egy Facebook csoportban olvastam „beszívja”.
Talán egyedül a csomagtérről nem tettünk eddig említést, a remekül pakolható, ügyes tárolókkal és fülekkel ellátott 560 liternyi hely kényelmesen elég a poggyászok befogadására. Természetesen a csomagtér ajtaja is akár távirányítással, elektromosan nyílik. A 2010-es autó a kilométeróra – és a szervizkönyv – szerint 243 000 km-t tett meg, egy magyarországi tulajdonos használatában. Kopások sehol. Mivel az autó még éppen csak beérkezett a kereskedésbe, így kitakarítva sem volt, úgyhogy autentikus állapotban tudtam kipróbálni. Engem – még így piszkosan is – teljesen lenyűgözött és igencsak elgondolkodtatott, hogy egy új, 2017-es modell vajon mivel tudhat többet…?
Természetesen a luxus árát a benzinkúton is meg kell fizetni. Az általam megtett városi, rövid távos utazás 23 liter/100 km fogyasztást mutatott, a nagy átlag pedig 14,7 liter/100 km az autó fedélzeti computere szerint. Az autó a jelenleg hirdetett 7 millió forintos vételáron a a 4-12 millió forintos paletta közepén igen korrekt ajánlatnak mondható. Végtelen hálával tartozom ismét a CsontiCar-nak, hogy lehetőségem volt egy ilyen autót kipróbálni.
2017.10.07.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 5461 cm3, hengerenként 4 szelepes, V8-as, benzines, szívó |
Teljesítmény | 388 LE (285 KW) @6000/perc |
Nyomaték | 530 Nm @2800-4800/perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,4 másodperc |
Végsebesség | 250 km/h |
Saját tömeg | 2075 kg |
Mért, vegyes fogyasztás | 14,7 l/ 100 km |
Üzemanyagtank | 90 liter |
Csomagtér | 560 liter |
Listaár | 7 000 000 Ft |