Megérett a meggy
Tavasz végén volt szerencsém az ISUZU D-Max LS felszereltségű, kézi váltóval ellátott kivitelét kipróbálni. A tavaly ősszel tesztelt, kolbászzsírmetál színű példány kicsivel jobban felszerelt és automataváltós volt, platóra szerelt felépítménnyel.
A „Red Spinel” névre hallgató, meggy-bordó jószág esetében az LS felszereltség is igen sok extrát tartalmaz, a platón pedig felépítmény helyett egy roló volt. Kíváncsiságom viszont elsősorban a hat sebességes kézi váltó irányába fordult.
A váltó nagyon rövid. Célirányos használatnál ez kifejezetten praktikus, hogyha vontatnánk vagy nagy tömegű árut szállítanánk vele. Alapvetően az első öt fokozat esetében igen hasznos is lenne ez a tulajdonság, viszont a hatodik fokozat is elég rövidre sikerült. 100 km/h sebességnél 1800/percet, 130 km/h sebességnél 2400/percet forog. Mindez azt eredményezi, hogy autópályán való haladásnál hangos és sokat fogyaszt az autó. Egy megfelelően hosszú hatodik fokozattal ez kiküszöbölhető lenne. Tény, megpakolt állapotban praktikus a sokfokozatú, rövid váltó, de tekintettel arra, hogy az autón van felező is, a hatodik fokozatnál ez felesleges.
A motor változatlanul remek, határozott, férfias, dízel hangja már kis fordulaton is hallatja magát. A fordulatszámmérő kiforgatásra akár 4000/percet is leforog, bár indokolatlan addig forgatni, hiszen 3600-as fordulat fölött fogy belőle az erő – inkább alacsony fordulatra lőtték be. Alapjárati nyomaték változatlanul nem nagyon van, cserébe akad egy kicsi turbólyuk, de 1500-as fordulatról már egész szépen megindul, 2000-es fordulaton pedig leadja a teljes 360 Nm nyomatékát és igen jó erőben van. Üres állapotban kifejezetten vagányan mozog, a 164 lóerővel méretéhez képest igen virgoncnak mondható. Természetesen ez a dinamizmus redukálódik, amint a platóra kerül több mázsás terhelés. Nem csak a váltó fokozatkiosztása, de az utastér is egyértelműen tükrözi, hogy munkajárműben ülünk.
Az utastérben mindenütt kesztyűben üzemeltethető megoldások, strapabíró műanyagok, egyszerűen átlátható eszközök vannak. A kapcsolható összkerékhajtás, a felező, a rengeteg pohártartó – fejenként nagyjából másfél jut – mind azt erősíti, hogy ezt az autót dolgozni teremtették. A vaskos A oszlopokra szerelt kapaszkodók könnyítik a ki-beszállást a magas utas kabinba, de a kilátást nem teszik egyszerűbbé a mokány oszlopok – érdemes mozogni egy keveset, a megfelelő kilátás érdekében, különben esetleg nem veszünk észre egy kilépő gyalogost, kerékpárost. Szerintem praktikus lenne már alapfelszereltségnél is legalább tolatóradart szerelni az autóra – ha kamerát nem is feltétlen – hiszen ilyen megoldások és kilátás mellett indokolt lenne, hátrafelé különösen sok a holttér a méretes monstrum körül. Az LS PLUS felszereltséghez képest hiányzik továbbá az érintőképernyős, kormányról vezérelhető fejegység, a vezető ülés magassága manuálisan állítható – nem elektromosan – az üléseket szürke szövet borítja, továbbá riasztó és kulcsnélküli rendszer sincs ennél a felszereltségi szintnél, de a központi zár továbbra is távirányítható. Adott a tempomat – amire valójában szerintem nem sok szükség van, hiszen nem autópályára termett a járgány.
Az oldalsó fellépő nekem kifejezetten hiányzott az autóról, megkönnyítené a ki-beszállást. Alacsonyabb növésű embereknek szerintem elhanyagolhatatlan. Az USB csatlakozó számomra meglepő módon nem akart kommunikálni a HiFi-vel, de a töltési funkcióját remekül ellátta, a HiFi pedig változatlanul kezelte a telefont is Bluetoothon keresztül. A középkonzol is más, hiszen a digitális klíma más kezelőszerveket kívánt az LS PLUS változat esetében. Itt kicsit hagyományosabb, több tekergetős variáció van – amit talán egy fokkal könnyebb átlátni. Ennél a kivitelnél nem volt felépítmény a platón, nyitható-zárható rolóval látták el, ami nem vízhatlan, de a kíváncsi szemek elől a kisebb méretű rakományt elrejti, a menetszéltől pedig megvédi. Praktikus megoldás.
Mivel nem gyári beépítés, sajnos a kivitelezést pár helyen nem túl esztétikusan oldották meg – a burkolatból itt-ott kivágtak egy darabot. A jármű ugyanazokon a fordulatszámokon adja le erejét, ahol az automata verzió, a kézi váltónak köszönhetően egy fokkal dinamikusabb és egy kicsit kevesebbet fogyaszt. A tesztelés alatt 9,1 liter/100km gázolajat fogyasztott átlagosan, ez többnyire városi használattal jött össze. Itt akár 9,5 literig felkúszott, városon kívül viszont 8 liter alá is leszorítható volt.
Természetesen ezek az értékek nagyrészt üres használattal elérhetőek, a plató kihasználásával egészen más értékeket produkál. Változatlanul hiányzott nekünk a platóról egy 12V-os csatlakozó – ez nagyon praktikus extra lenne. Ebben a formában 8 623 300 Ft vásárolható meg az Isuzu LS változata, ár-érték arányba, ezzel a felszereltséggel igen jó választás, ha az ember nyers, jól használható, praktikus munkagépet keres. Tesztautóink tisztaságáról az Easy Wash Lurdy ház csapata gondoskodik, az autót az ISUZU Magyarországnak köszönjük szépen.
2019.08.01.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1898 cm3, 4 hengeres, turbódízel |
Teljesítmény | 164 LE (120KW) @3600 fordulat/perc |
Nyomaték | 360 Nm @2000-2500/perc |
Váltó | 6 sebességes kéziváltó |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,7 másodperc |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás | 9,1 l/100km (gyári adat 6,6-7,6 l/100km) |
Saját tömeg | 1920 kg |
Listaár | 8 623 300 Ft |
Alapár | 6 920 000 Ft |