Sportsablon
Sokan mondják, hogy az alsó középkategóriát azóta is a kategória megteremtője, a VW Golf birtokolja. Vitathatatlan tény, hogy amikor megláttam a CsontiCar udvarán ezt az autót, magam is elismertem, hogy 12 évesen és 187 000 km-rel maga mögött még mindig igen jó bőrben van. Ezt igazolta a rövid teszt is.
Az autó debütálásakor egy középszintű átmenetnek szánták a Sportline és a GTi felszereltség között, ennek megfelelően motorizálva. A „Twincharger” névre hallgató motor igen nagy port kavart új korában, de úgy tűnik, az V. Golf generációja után már nem folytatták a gyártást. Pedig sokan hajtogatták az elején, hogy ez lesz a jövő, mert kis fordulaton a mágnes kuplunggal hajtott kompresszor, magasabb fordulaton pedig a turbó folyamatos erőt adnak a motornak és ez által a „downsizing” és egyéb okok miatt kiesett V5-ös motor. Ereje, nyomatéka megmarad, egy gazdaságosabb üzemeltethetőség mellett. Sajnos a V5 egyik legkellemesebb dolga – a hangja – végleg elveszett. Alapvetően ez nem egy rossz motor. A koncepció működik: a 240 Nm nyomaték 1750-4000 fordulat/perc között rendelkezésre áll, de a 80%-ával már 1250-es fordulaton is rendelkezünk, tehát piszok lendülettel iramodik meg az autó. Akkor sem kerül semmi veszélybe, amikor 2400-as főtengely fordulatnál leáll a kompresszor, hiszen ott már remekül tölt a turbó és haladunk változatlanul, egészen a 6000-es fordulaton rendelkezésre álló 170 lóerőig, utána lankad a lelkesedés. Mindezzel együtt érezhetően többlet erővel lódul meg magasabb fokozatokban is az autó és simán elkezd előzni az ember akár hatodikban is kilencvenről, mert már stabilan érkezik az erő.
A tesztelt modell teljesen gyári állapotban van, nem került még tuningmesterek karmai közé. Jó eséllyel a GT modell ezt megússza, a kisebb köbcentis motor miatt, inkább a GTI-k kerülnek a tunerek látóterébe komolyabban. Az igen jó állapotú autó nagy eséllyel a mai napig tudja a 7,9 másodperces 0-100 km/h-s sprintet és a 220 km/h-s végsebességet. Az egészen biztos, hogy visszaváltás nélkül, gázadásra még teljesen határozottan húz, autópálya tempóról is. A 187 000 km-t futott autón alig-alig látszanak az évek, pedig már túl van a tizenegyediken is. Az ülések nincsenek szétülve, szépen tartják az embert comb és derék magasságban, hangulatuk a régebbi generációk stílusát idézi. A 225/45-ös gumikkal szerelt 17”-os felnik remekül fogják a kanyarokat, egészen gokartosra lehetett venni a figurát. Mondhatni, hogy a futómű még elbírna plusz lóerőket, a kiváló úttartás mellett kissé feszes és pattogós a hangolása, de ez egy sportos modellnél megbocsájtható. Remekül teszi a dolgát az elől McPherson, hátul 4 lengőkaros, multilink megoldás. Igaz, én hátsó kerekes autókhoz szoktam, de egész jó élményt nyújt ez az autó így, első kerék meghajtással is. Azt nem mondom, hogy annyira vagány, mint egy Ford Focus ST-Line – hiszen a két autó között 10 év van – de de az erejéhez képest stabilan fekszik az úton.
Egy kicsit kihívóbb külsővel hitelesebb lenne az egész történet. A GT felszereltség magas: ülésfűtés, tempomat, 8 légzsák, digitális klíma és a kor szokásos extrái mind megtalálhatóak benne. A már említett első üléseken sportosan megfelelő a helykínálat, a számomra beállított első ülés mögött is elfértem hátul. Igaz, 5 személynek nem javasolnám hosszabb útra, ahhoz szűkös a hátsó szekció, de akár két felnőttnek, akár két gyerekülésnek tökéletesen megfelel.
A csomagtartó alapesetben nem túl tágas, de az akkori kategóriaátlagot hozza. 350 liternyi holmi fér bele, de a hátsó ülések ledöntésével akár 1305 literre is bővíthető. Amit kicsit sérelmezek, hogy az autó tudásából az apró GT feliraton kívül szinte semmi nem árulkodik, még a felnik is igen jellegtelenek. Fekete színben, különösebb külső kiegészítők nélkül inkább sleeper kategóriában aratna az autó, mert senki nem feltételezi a kinézetéről a benne lakozó tudást. Sajnos ez általánosan elmondható a márka autóiról ebből a korból, hogy nincsenek különösebb külső jegyek az erősebb, sportosabb autókon, szinte elvésznek a többi autó forgatagában. Alapvetően ezen az áron kifejezetten jó vétel ez a Golf, hogyha valaki nem szeretne különösebben feltűnő lenni, de szeretne egy határozott, sportos mozgású autót, egészen jó választás lehet.
Köszönöm a CsontiCar-nak, hogy lehetőségem volt az autót kipróbálni!
2017.12.19.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1390 cm3, 4 hengeres, turbo benzines |
Teljesítmény | 170 LE (125 KW) @6000/perc |
Nyomaték | 240 Nm @1750-4000/perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 másodperc |
Végsebesség | 220 km/h |
Saját tömeg | 1270 kg |
Mért, vegyes fogyasztás | 10,5 l/100 km |
Üzemanyagtank | 55 l |
Csomagtér | 350/1305 l |
Ár | 1 600 000 Ft |