Sparbimmer
Amikor kijöttek az 1-es sorozatú BMW-k, akkor sokan hurrogtak, hogy nem volt ez annyira jó ötlet, úgyhogy amikor a CsontiCar telepén bóklásztam, azonnal megragadtam a lehetőséget, hogy kipróbáljak egyet. Igaz, sűrűn fordulnak elő BMW tesztek a FritzenFesten, de ilyen még úgysem volt. Alapvetően sosem voltak kifogásaim ezekkel a kis BMW-kkel kapcsolatban, de be kell valljam őszintén, ez az autó kicsit csalódás volt számomra.
Maga a forma szerintem tökéletesen illik a 2000-es évek eleji gömbölyded szappan-jellegű formák közé, kiválóan elmuzsikál a Golf/Astra/Focus kategóriában, beleilleszkedik a városképbe, a többi autó közé. Pontosan abba a marketingszegmensbe, ahová pozicionálták. Nem próbál extravagáns, agresszív, különleges lenni, egyszerűen csak egy autó a többi közül, amit azért vesznek meg, mert BMW és pont. Egyértelműen úgy tűnik, hogy bejött az ötlet, mert nem keveset értékesítettek belőle és már a használt piac is bővelkedik a hasonló, 10 év körüli autókban. Ez a konkrét példány 2005-ös, 120d, 163 lóerővel és 340Nm nyomatékkal. A motor és az évjárat szinte megegyezik a korábban tesztelt BMW 520d-vel, de egészen őszintén ez a motor itt sem alkalmas másra, csak hosszú autópálya utakra. Hiba az alacsonyabb tömeg, hiszen itt csak 1415 kg – teljes terhelés esetén 1840 kg – súlyról beszélünk, mégis kevésnek éreztem ide is ezt a motort. Aláírom, máshoz szoktam, lehet ez okozza. Mindenképpen elismerést igényel, hogy hatodik fokozatban, 100km/h sebességgel haladva 1700fordulat/percet pörög a motor, úgyhogy jó eséllyel fogyasztásbajnokkal állunk szemben a hosszútávú utakon, a fellelt információk alapján a 4,5-8 liter közötti (használattól függő) átlagfogyasztás hihetőnek tűnik. A motor alapvetően csendes, nincs komoly kartácsolás, vagy traktorhang, ami beszűrődne az utastérbe. Sokkal kulturáltabb, mint a nem régen tesztelt Volkswagen Passat. Tegyük hozzá gyorsan, egészen más világ a két autó, mielőtt sokan pro, vagy kontra felszisszennek. Alapvetően a katalógus adatok szerinti 7,8 másodperces 0-100km/h sprint nem lenne rossz, de ennél az autónál valahogy nem jött át ez az élmény. Igaz, nem egy új autóról van szó és néha villogott a műszerfalon a DPF kis lámpája, tehát lehet a részecskeszűrő már nem volt a helyzet magaslatán és bezavart a dologba. Az autó 2-3000/perc fordulatszám között mindenesetre egész normálisan, meggyőzően húzott, megvolt benne az elvárt dinamizmus, de valahogy mégsem volt az igazi. Többet vártam.
Ami nagyon szemet szúrt, hogy az anyagminőség sokkal elmarad a nagyobb modellekhez képest. Itt-ott – elképzelhető, hogy korábbi szétszerelés következtében – lógtak a műszerfal elemei, csúnya kopások a láthatóak váltón, a bal oldali könyöklőn, a műszerfal nagy része kopogós, kemény anyagokból készült, a teljesen alap, combtámasz nélküli ülések is érezhetően szét voltak ülve – bár komolyabb kopás itt nem volt. Az viszonylag frissen újrabőrözött kormány ezek fényében inkább kissé groteszkül hatott. Persze érthető, hogy egy alacsonyabb kategóriában járunk, de a 21 éves e36-os BMW Cabrio-m tartósabb anyagokból volt. A hátsó üléseknél is érezhető volt ugyanez a márkához képest gyenge kidolgozás, az üléstámla közepén, ahol egy könyöklőre számítottam, kiszedhető szivacs és burkolat volt. Feltételezem, hogy hosszabb tárgyak szállítására – talán opcionálisan sízsákot lehet rendelni hozzá – de nem lett volna nagy mérnöki bravúr egy könyöklő integrálása. A 330 literes csomagtér egyébként az ülések előrehajtásával remekül bővíthető és az öt ajtós kialakítás miatt olyankor egészen nagy raktér áll rendelkezésre. Természetesen a hátsó ülésbe integrálva, a kornak elvárhatóan ISOFIX rögzítési pontok vannak, gyerekülése számára a két szélső ülésnél, bár a szűkös hely miatt kérdéses, hogy a gyerekülésben helyet foglaló kis krampusz lábai hol férnek el. Nekem, a számomra beállított első ülés mögött nagyon szűkösen sikerült csak elférnem, a ki-be szálláshoz pedig meg kellett kérjek valakit, hogy húzza előrébb az első ülést. Tény: anyuka jó eséllyel jelentősen kisebb darab nálam, tehát elfér mögötte a kiskorú.
Az első ülések pozíciója megfelelő, bár a klasszikus, számomra tökéletes, félig fekve vezető pozíciót pár centi híján nem sikerült elérnem, bárhogy állítgattam az ülés&kormány kombót. Mindenképpen dicséretet érdemel, hogy remek pakoló helyek vannak elől, tágas ajtózseb, jó rekeszek a kormány mellett bal oldalt, a váltókulissza előtt-mögött, a műszerfal tetején. Ezek rengeteg holmit elnyelnek, mikor az ember behuppan tele kezekkel az autóba. A kesztyűtartó nem túl nagy, de a többi tároló ezt remekül ellensúlyozza. Valójában itt mutatkozik meg inkább, hogy az autót elsősorban a női vásárlóközönségnek tervezték. Mindkét oldalt piperetükrök a napellenzőkben, bár világítást sehogy sem találtam hozzájuk. Gyári telefonelőkészítés, bár a csatlakozót elnézve egy modernebb készülék, vagy okostelefon nem kompatibilis vele. Szivargyújtó és AUX csatlakozó, tehát a HiFi egység tud kezelni külső dolgokat is. A műszerfal és a műszerek BMW-sen, remekül letisztultak, aki ismeri a márkát hamar megtalál mindent, hiszen ugyanott van és ugyanúgy működik, mint a többi modellnél. Márkaidegenek számára is hamar átlátható minden, sehol sem uralkodik káosz, áttekinthető és logikus a felépítés.
Viszonylag jól felszerelt járgányról beszélünk: 4 elektromos ablak, tolatóradar, ülésfűtés – utóbbi kettő éppen gyengélkedett a teszt ideje alatt – Start/Stop gombos indítás, légzsák hegyek, ABS, kipörgés gátló – ami ugyan kikapcsolható, de elég idétlenül mozog nélküle az autó a havas úton, mókázáshoz pedig kevés az ereje. Valójában a futómű ami kifejezetten tetszett, megfelelően feszesre hangolt, kicsit sportos, de mégsem vészesen kemény, bár ehhez hozzájárultak a 205/55 R16-os, nem túl peres gumik is. Megkockáztatom, hogy egy erősebb motorral, valami peresebb gumi/nagyobb felni kombinációval lehet ebből élményautót varázsolni – bár az nem fog pár literrel elmuzsikálni és nem ideális Béluskát az oviba cipelni sem. Szívesen kipróbálnék egy ilyen járgányt, hogyha valakinek a birtokában van és egy teszt erejéig átengedné, jelezze az email címünkön és felvesszük vele a kapcsolatot!
Nem mondhatom, hogy ez az autó rossz – hiszen nem az –, de egy kicsit többet vártam tőle minden szempontból. Mindenképpen olyan valakinek ajánlom, aki kibékül az autó szűkösségével és nem okoz neki gondot, hogy négy felnőtt ember kényelmetlenül fér csak be. Lehet, ezért a mondatért páran megköveznének, de az egyes BMW inkább „anya kis ékszerdobozának” való, mert számomra egyértelmű, hogy erre tervezték és első sorban olyannak ajánlom, aki más márkából ül át és nem volt még szerencséje nagyobb kategóriás Bajorokhoz. Hiszen lássuk be, ez valahol a Compact BMW utódja, egy belépőmodell.