A sárga veszedelem
Ismét egy Renegade teszt a FritzenFesten – amivel bevallom, régi vágyam vált valóra. Ahogy beléptem a Csonti Car udvarára, már gondolkodnom sem volt min, hiszen egyértelmű volt, hogy Ő lesz a mai kiszemelt tesztalany. Magyar Mazda Klub, Red Sun Fest, Nippon Weekend ide, vagy oda, még sosem volt lehetőségem RX8-as Mazdát vezetni, pedig mindig szerettem volna! Gyors szemrevételezés után kérem-köszönöm és már fülig érő szájjal, a közeli benzinkúton töltöttem bele a naftát, a Szentendrei úton.
Amikor megvolt az MX5-ös Mazdám, sokáig gondolkodtam egy Wankel konverzión, mert ilyet itthon még senki sem csinált, de idő/pénz/akaraterő hiányában elvetettem a projektet – remélem, rövidesen valaki megvalósítja, a hazai elvetemültek közül. Volt szerencsém első, illetve második szériás szívó és turbo RX7-eshez, mindegyik lenyűgözött, így elég sokat vártam ettől az autótól is. Nos, egyáltalán nem csalódtam.
Egy erős autónál óvatos az ember eleinte. Nem ismeri, nem tudja, hogy viselkedik, milyen reakcióideje van, vigyáz rá. Én ilyenkor is tisztelettel közelítek, mint vadász a nagyvadhoz. Persze, emlékeztem rá, hogy mindenki a lelkemre kötötte, hogy szépen bemelegíteni, utána nagy fordulaton használni, de valahogy nem jött az ihlet… Megszoktam a Porschénál, hogy nyomatékból vezetek, mert már 2000/perces fordulattól olyat tol, mint egy modern dízel, hogy nem is kell nagyon forgatni, mert szépen halad és erről szokatlan volt átállni az ellenkezőjére. Pedig ez az autó kéri… Egyszerűen kéri a forgatást! 3000/perces fordulat alatt még egy kicsit rángat is és fulladozik. Azt érezni, hogy neki úgy nem jó. Azt érezni, hogy ő menne, haladna, forogna, széttépne mindenkit, aki előtte van! Nagyjából 5000/perc az a határ, amikor igazán kezdi magát jól érezni, de erre még rátesz egy lapáttal 7000/perc fölött, ahol elszabadul a sárga veszedelem és igen, 9500/percnél tilt! De ennyire ne szaladjunk előre…
Amikor beül az ember az autóba, a kívülről szűkösnek tűnő helyről kiderül, hogy valójában pont megfelelő. A hatalmas első ajtók mellett érdekes megoldással – csak az első ajtók kinyitása után – „B” oszlop nélkül, hátrafelé nyíló hátsó ajtókon egészen ügyesen bejuthatnak még a hátsó utasok is és két teljes értékű ülést találnak. Természetesen az ajtók megvannak erősítve és nagy, vaskos zsanérokon mozognak, illetve erős pántokhoz csatlakoznak, hogy ne veszítsen a merevségből semmit a kocsiszekrény. Az első ülések kényelmesek, megfelelően beállíthatóak és szerintem remek formájúak, jól tartanak minden irányban, a fejtámla részbe integrált rotor alakú szellőzőért pedig külön plusz pont jár! Ügyes tervezés, sok helyen visszaköszön a rotor forma, első lökhárító, hátsó ködlámpa, váltógomb és még pár apró hely. Hibátlan marketing. A Coupé forma miatt természetesen kevesebb a fejtér hátul, de éppen elfértem a számomra beállított első ülés mögött, minden szempontból. Persze nem kell arra a tágasságra számítani, ami akár egy 7-es BMW hátsó ülésén van, de kategóriához mérten szerintem kiváló, akár hosszú távú útra is alkalmas a hátsó ülés. A kormányt is remekül be tudtam állítani, sikerült elérni a 325-ös BMW-mnél meghatározott kényelmes, kétkönyöklős-félfekvős vezetési pozíciót. Szerintem szintén dicséretet érdemelnek a remek kis rakodóhelyek mind az első, mind a hátsó ülés körül. Ajtó zseb, rekesz a könyöklőkben (elől 12V-os csatlakozóval), pohártartó, ami tágas rekesznek is használható, bal oldalt a kormánytól kicsit lejjebb szintén egy kis csukható rekesz, napszemüveg tartó, a napellenző vékony rácsokkal kikönnyítve, de még ott is van lehetőség iratokat becsúsztatni az erre kiképzett nyílásba, a megvilágított tükrök ellenére, úgyhogy tároló helyben és praktikumban nincs hiány. Az utastérből is elektromosan nyitható, 390 literes csomagtartó egy kicsi, zárható nyíláson keresztül bővíthető az utastér felé, hosszabb tárgyak – síléc, esetleg ásó vagy lapát – szállítása esetén. A kategóriájához, méretéhez képest, szerintem tele van praktikus megoldásokkal az autó. Ilyen találékonyságot inkább a nagyobb, SUV, vagy miniSUV-szerű, Opel Mokka jellegű autókban látni manapság. A kornak megfelelő felszereltség csúcsát képezi az autó, szerintem minden rendelhető extra megtalálható benne, bőr belső, gyári, elektromos napfénytető – ami a tetőszerkezet kialakítása miatt meglepő módon kifelé nyílik. A középkonzol tetején kinyíló és állítható dőlésszögű, gyári navigáció, 6 lemezes CD-s fejegység, amihez a hátsó könyöklőben egy DVD tárat is elrejtettek. Mindez, a középkonzolon illetve a váltó alatti részen remekül elérhető kezelőgombokkal irányítható. Mivel tíz éves autóról beszélünk, így kicsit historikusan szemlélve elég jól mutatja, hogy az új Mazda 6 kezelő konzolja honnan indult. Elektromos ablakok és tükrök is vannak – a hátsó ablakok mechanikusan buktathatóak, nem lehet őket lehúzni. ABS, Kikapcsolható DSC és légzsákok armadája vigyázza a biztonságunkat.
Mivel egészen más elven működik a bolygódugattyú, ezért indításnál nagyon figyelni kell, hogy ne indítsunk rá, mert észrevehetetlenül finoman jár a kis 1308 cm³-s ékszer. Remek, precíz szerkezet, a megfelelő karbantartással minden rosszindulatú legenda ellenére több százezer kilométert fut. Igen, figyelni kell rá, nem szereti az alacsony fordulatot, megfelelő kenés, adalék kell neki, de lássuk be ebből a motorűrtartalomból, turbó nélkül stabilan, tartósan kihozni 231 lóerőt nem sok gyártónak sikerült, utcai használatú autóban a Mazdán kívül. Ebben a példányban 123.000 km van és gyönyörűen ketyeg. Illetve nem ketyeg, inkább sivít. Egy sima, dugattyús motorhoz képest talán az egyik legmarkánsabb különbség a motorhang. Kis fordulaton egyáltalán nincs, viszont ahogy halad felfelé a fordulatszámmérő, megjelenik a sivító hang, ami semmivel sem összetéveszthető. Nem hasonlít egy turbóhoz, de még csak egy kompresszorhoz sem, egészen más, szimplán gyönyörű. Az első alkalommal, amikor el mertem tiltásig fogatni, egy gyors mozdulattal szúrtam egy hármast, egészen meglepődtem, ugyanis egy hangos csattanást követően haladtunk tovább, a mögöttem jövő taxi pedig hirtelen duplájára növelte a követési távolságot. Bizony, a Wankel durrog és dob egy-egy lángcsóvát, ha tiltás környékén vált az ember. Lenyűgöző! Ahogy elkezd forogni, majd váltáskor már oda esik vissza, ahonnan húz és az a sivító hang, majd a durrogás… Ez leírhatatlan, ezt érezni kell!
Természetesen a fenti élményhez hozzátartozik a végtelenül precíz, hat sebességes kézi váltó. Ezt a váltásélményt már ismerem korábbról, az MX5-ös Mazda nyújtott ilyesmit. Igaz, ez az autó a maga 1240 kilójával érezhetően testesebb és a – kicsit Audi TT-hez hasonlító – bunkerszerű kialakítás miatt is egészen más, de kezességre, váltásra, futóműre abszolút hozza azt a Jinba Ittai élményt, amit az MX5-ös Mazda tudott nekem adni. Remek a futómű, a gyári, 18”-os felnikkel sportosan, feszesen viselkedik, nagyon közvetlen visszajelzést ad a kormány, sőt a pedálok is. Amikor az ember egy tempós rajttal elindul, szépen leforgatja, durr, ismét leforgatja, durr, megint leforgatja, durr és fülig érő szájjal vigyorog, miközben majdnem átlépi a sebességhatárt az autópályán… Az azért páratlan élmény!
A fogyasztásról érdemben nem tudok nyilatkozni, nem mentünk annyit az autóval, de egyértelműen lábfüggő. A klubtagok, akikkel korábban beszéltem 9-16 liter/100 km közötti fogyasztásról beszéltek, szerintem ez tökéletesen megfelel a 231 lóerő aránypárjának.
Kicsit fájó szívvel vittem vissza az autót Csontihoz, és minden fritz autó szeretetem ellenére azt kell mondjam, hogyha lenne másfél millióm, már nem lenne! Mivel ezt a sárga csodát ennyiért lehet megvenni.
Kinek ajánlanám…? A meglepő praktikussága miatt még négyfős családoknak is megfelelő lehet, akár hosszabb távú utakra is, de mindenképpen kizárólag fanatikus, autó- és unikumszerető embernek javasolnám, aki mindig vágyott egy Wankel motoros járgányra. Kényes és precíz műszer, hogyha ilyen remek formában akarja valaki megtartani, amilyenben van, akkor figyelmet, törődést igényel később, az évek folyamán. Szerencsére remek, összetartó rotoros társaság van itthon, akad kiváló szerelő is, akire bármikor nyugodt szívvel bíznék egy ilyen autót, úgyhogy aki egy RX8-as Mazdáról álmodozott, az csapjon le rá gyorsan, mert ez egy remek állapotú példány!