Apáról Fiúra
Nem régen futott be Böhi levele hozzánk. Édesapjá és Ő már régóta Sierráznak – hozzám hasonlóan – kamasz kora jelentős részét egy 2,3D Sierrában töltötte ő is. Korábban publikáltunk már egy kissé átépített Ford P100-asról és a Ford Scorpiomról is született egy írás, szívünkön viseljük a ’80-as, ’90-es évek Fordjait. Változtatások nélkül, az általa küldött képekkel publikáljuk.
“Pár éve indítottam el én is a közösségi oldalamat, a Böhömke Művek oldalt, mivel édesapámmal jó pár éve csináljuk, építjük, tartjuk karban a fennmaradt Sierrákat. A családban jó pár karosszéria megfordult már (kezdetben, gyerekkoromban egy 2.3D amiben a gyerekkoromat töltöttem gyakorlatilag, 1-2 épített szlalom autó, 1-2 komplett projekt) és jelenleg is 2 Sierra található. Úgy gondoltam, hogy egy kicsit nagyobb összegzést írnék apám jelenlegi projektjéről. Olyan 2005 tájékán vette meg a jelenleg 2.0i DOHC Ghia Sierráját, ami nálunk a 2. nagyobb karbantartásán esett át nem rég. A hivatalos papírok szerint 2010-ig nagyobb fő elem cserén, lakatoláson az autó nem járt. Tavaly viszont teljes felújítás vette kezdetét, mivel 30 év, az 30 év. mivel jó pár autónyi alkatrész be lett gyűjtve, a legnagyobb munka a lakatolás, és a fényezés volt. Az autó minden csavarja kikerült gyakorlatilag. Tatabányán sikerült találnunk egy lakatost, aki a 4 taposó lemezt, sárvédő íveket, szélvédő koszorúkat, váltó alagutat, küszöböket, tank ajtó feletti lemez felületet, hátsó vészhárító mögötti ívet.
Ami rozsda volt a kocsin az kivágásra és cserére került, karosszéria tömítőzve, alvázvédőzve. A fényezés kicsit lassan, de szépen elkészült. Közel 1 év volt, minden alkatrész cseréje, vagy felújítása munka mellett. Viszont a kocsi kapott egy vadonat újnak mondható fékrendszert, csövekkel, felújított nyergekkel (elől 260, hátul 253 mm-esek), fúrt-mart tárcsákkal, új futómű rendszert, keményített gátlókkal, poliszilentekkel (Koni gátlókkal). A kormánymű revíziózva lett, a kormányösszekötőkböl, axiál csuklókból újat kapott. A motor-váltó pároshoz nagyon nem kellett bántani, mivel folyamatosan karban volt tartva (könnyített lendkerék a Havassy motorsport által, kevlár kuplung tárcsa a Friedrich Bt. által, 110.000 km-t futott gyári, bontatlan motor. 100.000 km-nél volt egy vezérlés csere, állapot megóvás miatt).
Megkapta viszont az egyedileg is rövidített quick shift-et a kényelmesebb váltás érdekében. Minden kardán, és hátsó futómű elem is rozsdamaráson, alapozáson, festésen esett át. Mivel volt a polcon, kapott a kocsi egy vadonat új katalizátor rendszer részt is új kézifék kötéllel. Én kifejezetten a kábel rendszert újítottam fel. Minden régi csatlakozást, kábelt átsaruztam, testeltem, szigeteltem, kapott 2 db fedélzeti kamerát a kocsi, és megszüntetésre került a check control bal hátsó lámpa fals hiba visszajelzése is.
Át lett zsírozva, mind az 5 villanyablak, a zsanérok és minden létező forgópont. Végezetül, a Pilkington szélvédőcentrumnál találtam még 2 db szélvédőt, így azt is kicseréltette apám, mivel azok is még a gyári üvegek voltak, emellett ki lett cseréltetve a külső és belső kéder is, mivel azok újba elég ritkák (tapasztalatból tudom, mivel a saját szélvédő cserémnél is 1 hónapot vártam, mire lett készleten).
Részben egyszerre ment az én kocsimmal együtt apám felújítása is, mivel 2013 óta, mióta megvan a kocsim, folyamatosan karban van tartva, fejlesztve van, de 2019-ben egy szerencsétlen baleset miatt, nekem is komolyabban foglalkoznom kellett a karosszériával. A kocsi jobb hátsó külső negyede lett levágva, mert ami lehetett a C oszlop után gyűrődött és jobbnak láttam megválni ettől az elemtől.
Egy kedves ismerősömtől kaptam egy donor elemet, mivel sajnos az utángyártott elemek nem az igaziak és a hátsó panel alapból ritka. Ha már így hozta az élet, nálam is kivágásra került minden centi rozsda, ívekkel, küszöbökkel együtt. Nálam csak egy fél kocsi lett fényezve, lökhárítokkal, mert a többi elem jó állapotban volt szerencsére. Édesapám szellemében akkor már én is felújítottam, karbatartottam a fékrendszert, felújítás alatt van a kormánymű és az első futómű rendszer.
Elkészült a teljes fekete beltér és a motortér is teljes rendberakáson esett át. Az elmúlt 15 év alatt rengeteg mindent tanultam erről a modellről, aminek köszönhetően tudtam a saját autómat a jelenlegi szintre emelni és karbantartani, illetve ritkán, tényleg ritkán újat mutatni édesapámnak is, hiába foglalkozik a modellal lassan 25 éve. Sokat tudnék az enyémről is mesélni, de az írásomnak nem ez a kocsi a lényege jelenleg, hanem, hogy bemutassam, hogy kitől és honnan indult el az-az irányzat, elv aminek vagy akinek a hatására 30 éves létemre egy 30 autóval foglalkozok szeretetből.
A végére egy rövid kis összegzés, hogy a két kocsi jelenleg milyen felszeretséggel és különleges alkatrészekkel rendelkezik.
Ford Sierra 5 ajtós, édesapám kocsija:
2.0i Dohc motor (110.000 km-es futással, szervízpapírokkal), uj katalizátoros kipufogó, 5 elektromos ablak, 4 ültető rugó Koni gátlókkal, új fékrendszer, tárcsákkal, rozsdamentes és frissen szilentezett futómű, poliuretán szilentekkel, Short shifter, ritka gyári kék plüss belső (+műszerfal, tetőkárpit és padlószőnyeg is), Recaro sport ülések, MPH-s óracsoport, új szélvédó elől és hátul, belső és külső kéderekkel, gyári Ghia felszereltség (check control, Ghia pajzs, plüss kárpitozás, el. tetőablak, fogyasztásmérő), fedélzeti computer, elektromos fényszóró magasság állítás, elektromost visszapillantó állítás, első-hátsó toronymerevítő, RS lökhárító toldatok és küszöb toldat, RS hátsó szárny, Zender első maszk, Cosworth motorháztető (gyári géptető és rács is), gyári füstös hátsó lámpák, hátsó futómű stabilizátor rúd, könnyített lendkerék, kevlár kuplung tárcsa, 3.92es áttételű diffi, gyári króm ablakkeretek, központi zár, gyári motortéri matricák, gyári szervízkönyv és vásárlási papírok, tempomat, elektromos lámpamosók, rádióról vezérelt rejtett antenna vezérlés, fedélzeti kamera, hátulról is vezérelhető hátsó ablakok, 16 colos Cosworth style felnik (mondeo felni szett), kézzel vezérelhető plusz ventilátor, Gyári bowdenes hátsó ajtó és tankajtó nyitás
Ford Sierra 4 ajtós:
2.0i Dohc motor (igazolt 410.000 km-es futással, 25.000 km-el korábban friss vezérlést kapott általunk), 4 elektromos ablak, teljes fekete-kék GT belső fekete padlókárpittal, Recaro ülések, 4 ültető rugó Koni gátlókkal, hátul gyári, elől 283as Cosworth fékek, Gyári Escort Cosworth nyári, gyári Sierra Cosworth téli alufelni szettel, Cosworth lökhárító, maszkkal, géptetővel, küszöb toldatokkal. Első toronymerevítő, RS Cosworth mérőműszerek, poliszilent, elektromos fényszóró magasság állítás, gyári füstös hátsó lámpák, scorpio első-hátsó futómű, széles hátsó híd, 3.92es áttételű diffi, Cosworth motorháztető, újra kárpitozott tetőkárpit, gyári króm ablakkeretek, elektromos tükrök, központi zár, gyári motortéri matricák, gyári szervízkönyv és vásárlási papírok, Ghia széles díszlécek, Gyári 89-es Ford Sound 2000 rádió, short shifter, gyárira visszaállított váltószoknya, kézzel vezérelhető plusz ventilátor, Gyári bowdenes hátsó ajtó és tankajtó nyitás, fedélzeti computer, hátsó futómű stabilizátorrúd, elektromos tükörállítás
Köszönjük szépen a lehetőséget Böhinek és Édesapjának, hogy megkerestek minket ezzel a kedves kis írással, ITT találtok egy rövid, összefoglaló videot is.
2020.05.26.
Zolo