Kisimult apróság
A Mazdánál előszeretettel adnak hangzatos, Japán kifejezésekre utaló neveket a felszereltségi szinteknek. A 2015-ben nálunk járt Hazumi után, most Takumi látogatott meg minket. Sőt, mondhatni Takumi Mester, hiszen kézművesre, férfias foglalkozásra utal a kifejezés. Meglepő módon a hazai piacon inkább a nagyobb modelleket hirdeti jobban az importőr, pedig ez a szemrevaló apróság is igen piacképes. A divatos forma változatlan a 2014-es premier óta, pedig a mostani gyártás igényli a 2-3 évenkénti frissítést. A korábban tesztelt Mazda 2-eshez képest igen apró változásokat vettünk észre, ezek is inkább az eltelt idő és a felszereltségi szint okán változtak.
Tény, hogy ezúttal még nagyon bejáratós autócskát kaptunk, aminek a 4600 km-éből már több, mint ezret mi tettünk bele, így még „tanuló fázisban” volt a rendszer. Az aprócska, könnyű autót a 90 lóerős, Skyactive 1,5-ös, szívó, benzines motor egész kellemesen mozgatja. A 4000-es percenkénti fordulaton megtalálható 148Nm szépen, fokozatosan épül fel, nagy része már 2000-es fordulat környékén rendelkezésre áll, onnan szépen húz az autó. Szépen beletanult a Mazda a konszerngyártásba, a 3 különböző erősségű, rendelhető teljesítményszint továbbra is egy motorblokkból érkezik.
A futómű hozza a Zoom-Zoom élményt, kellemesen sportos és feszes, a kis autókra jellemző minimális pattogással, a városi utakon még éppen élhető. A fékek megfelelően hatékonyak, az autó 2000 fordulat alatt egészen csendes, fölötte sportosan morgós a hangja, de autópálya tempónál ezt már inkább elnyomja a külső zaj – szélzaj, forgalom. Meglepő, hogy változatlanul csak 5 fokozatú váltóval rendelhető – a 115 lóerős verzióhoz jár a hatos váltó, itt csak az opcionális automata hatfokozatú – viszont a kipróbált változaton a korábbival ellentétben viszonylag rövid váltó volt.
130 km/h-nál 3000/perc fordulaton üzemelt. Rövid első három fokozattal és hosszabb ötödikkel. Bizonyára ez okozhatja, hogy jelentősen kedvezőbb fogyasztási adatokat produkált, városban is alig ment 6 liter fölé, akkor is csak klímával, sietős üzemmódban, de az átlagfogyasztás 5,6 liter/100km-re jött ki a nálunk töltött idő alatt. Autópályán természetesen beleszalad 6 liter fölötti értékekbe, de 90 km/h mellett, tempomattal 4,5 litert mutatott a computer. A 9,4 másodperces gyorsulás és a 183 km/h-s végsebesség nem eget rengető érték, de az átlagos használatra tökéletesen megfelel.
A 16”-os felnik a 185/60-as gumikkal igen jól mutatnak, bár valami kellemesebb színben – ezüst, esetleg gunmetal – látványosabbak lennének, ebben a fekete színben összeesik és elvész az autó alatt – volt, aki megkérdezte, hogy 14”-os-e? A külső pár apró krómhatású kiegészítőtől, a kisebb ködlámpáktól leszámítva változatlan. A Burgundy szín egy halvánnyal sötétebb és metálosabban csillog, mint a korábban használt árnyalat. A helykínálat az utastérben változatlan, a sofőrülésben a középső könyöklő hiánya miatt nem találtam igazán a helyem – bár ez a kategóriára jellemző hiányosság, nem róható fel a Mazdának.
A korábbi CX3-ban sem volt, de a faceliftes változatban már rajta van a listán. A deréktámasz sem elérhető változatlanul, de túl nagy szükség nincs is rá, az ülés egészen kellemes. A műszerfal is változatlan, viszont a középkonzol a korábbi tekergetős megoldás helyett megkapta a CX3-ra, Mazda 3-ra és a Mazda 6-osra jellemző hőmérséklet szabályzó tekerőket. A digitális klíma hatékony, hamar lehűti a cseppnyi utasteret, ehhez hozzájárulnak a sötétszínű ablakok, amik által a hátsó traktusban kissé kalodaérzete lesz az utasnak. Magasabb embereket nem érdemes hátra ültetni, a fejtér 185 cm magasságig elegendő, de a ki-beszállás főhajtást igényel, a meglehetősen lejtő tetővonal miatt lecsapott ajtók végett – igaz, ha valaki elszunyókál, akkor jól be tudja támasztani a fejét, a puha tetőkárpithoz. Még mindig furcsa, hogy gombos az indítás, de az ajtó nyitáshoz kell a „kulcs”, mert a távirányító gombot kell nyomni.
Minimális költségtöbblet lenne a teljesen kulcsnélküli élet viszont komfortérzetben sokat adna az élményhez – igaz, magasabb felszereltségnél megérkezik ez a lehetőség is, de kissé logikátlan számomra a teljesen “keyless” rendszert csak részben alkalmazni. Továbbra is kellemesen szól a HiFi, bár a tisztességesebb mélyhangoknál, nagyobb hangerőn már megszólalnak az utastér műanyagai sajnos. A tároló helyek nem bővültek, az első két pohártartó még mindig kissé elérhetetlenül a két első ülés között figyelnek. Térd magasságban sem lett tágasabb, egyik oldalon a középkonzolt, másik oldalon az ajtózsebbe helyezett műanyag flakont kell térddel „megszokni” – jó pont, hogy befér a másfél literes flakon – ez a szűkösség térdnél mostanában magasabb kategóriájú autóknál is okozott már gondot, úgyhogy betudható trendnek sajnos.
Pozitív változásnak éltem meg, hogy sikerült a színeket kicsit jobban összehangolni az utastérben, a korábbi verzió sokféle piros árnyalatos megoldását itt sötétebb árnyalatok váltották fel. Igaz, sok helyen karbon mintás betétek vannak, másutt pedig furcsa, díszítő minták – például a műszerfal közepén, keresztben – de a színárnyalatok egyeznek, nincs olyan diszharmónia. Továbbra is értelmezhetetlen az egy kerek, egy vízszintes légbeömlő középen, de ennyi egyedieskedés bele kell férjen.
A csomagtér változatlanul nem tudja előre döntött ülésekkel a sík padlót, az alapból 280 liter, bővítve 987 liter megfelel a kategória követelményeinek. Mindezért cserébe közel 5 és fél millió Forintot leszurkolni nem kevés, de azonos felszereltséggel a kategória társak sem tudnak jelentősen alacsonyabb árakat produkálni. Amennyiben valaki változatlanul ragaszkodik a stabil, szívó benzines motorokhoz, akkor továbbra is remek, tartós társa lehet egy ilyen apróság az agyonturbózott, háromhengeresek világában. Köszönjük az autót a Mazda Motor Hungarynek. A tesztautónik tisztaságáért az Easy Wash Lurdy felelt.
2019.02.11.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1496 cm3, 4 hengeres, szívó benzines |
Teljesítmény | 90LE (66KW) |
Nyomaték | 148 Nm/ 4000 fordulat/perc |
Váltó | 5 sebességes, kézi |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,4 másodperc |
Végsebesség | 183 km/h |
Saját tömeg | 1050 kg |
Csomagtér | 280/987 liter |
Fogyasztás | 5,6 l/100 km vegyes |
/Zolo/