A jóságos szürke bálna
Renegade teszt következik. Akik kizárólag a fritz járgányok miatt olvasnak minket, azoknak is javasolt az elolvasása. 😉
A tesztautó a Magyar Mazda Klub őszi találkozójára volt nálunk, a Mazda Motor Hungary jóvoltából. Ezúton is köszönjük a lehetőséget.
Már jó néhány éve lehetőségem van az új Mazdák kipróbálására. A korábbi, és ezen Mazda 6 dízel és benzines motorjaihoz is volt szerencsém és – bár sosem voltam dízel párti
– a dízel motorok jobban tetszettek ez esetben. Amit fontos leszögezni: a Mazda nem híve ennek a nagyon divatos downsizingnak és a turbósításnak. Megtartja a nagyobb lökettérfogatot, a Skyactive technológiával inkább tömeget csökkent és egyéb cseles dolgokat vet be a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás lefaragására, az erő növelésére. Ennél a motornál is ez a helyzet. A hidegen kicsit nyers hangon induló, – de később szinte teljesen elcsendesedő – két literes erőmű 165 lóerőt és a 210Nm-t teljesít. 1310 kg önsúlyt mozgat ez a motor, ami meglepő, mert az autó hatalmas méreteihez képest sokkal komolyabb tömegre számít az ember. Érdemes megnézni, hogy más gyártók hasonló kategóriás autói jóval nehezebbek, akad, ami bőven másfél tonna fölött van. Pedig a közel 5 méteres hossz nem kevés! Édesapám 2001-es Ford Mondeojához képest – ami nem számít kis autónak – gyakorlatilag bálna nagyságú az autó. Ez a nagyság, tágasság jellemzi mindenütt.
Az utastér rengeteg helyet ad, négy fő kényelmesen utazhat benne. Az első utasok számára adott minden kényelem, elektromos, vajbőr ülések, remekül pozicionált gerinctámasszal, csúsztatható középső könyöklővel, amelyben USB illetve AUX csatalkozó található a 12V-os szivargyújtó csatlakozó mellett – utóbbiból akad még egy a középkonzol alsó részén lévő tágas boxban is. A könyöklő előtti vezérlővel az összes kényelmi berendezés – HiFi, navi, telefon (bluetoothos), illetve az autó beállításai – irányítható. Természetesen ugyanez megtehető a középkonzol tetejéről is, gombokkal, illetve az 5,8”-os, színes, TFT, érintőképernyőről is. A legkényelmesebb a könyöklő előtti gomb, nem kell nyújtózkodni, keresgélni, csak tekergeti, nyomogatja az ember és minden a helyén van. Az elv emlékeim szerint a BMW 7-es sorozatában debütált, több, mint 10 éve. Azóta sokat fejlődött, sok gyártónál, jelen esetben a pillanat töredéke alatt reagál mindenre, gyors, logikus felépítésű, könnyen kezelhető. Az autóba épített 11 hangszórós BOSE HiFi végtelenül kellemesen szól, nem kíván többet az utas. Gyorsan és probléma mentesen játssza le a CD-t, MP3-at. Az egyetlen, amit nem sikerült megoldanom, hogy a pendriveon lévő zenék ne mindig az első számtól induljanak. Bizonyára én vagyok esetlen és nem találtam meg a beállítások között a probléma kulcsát, de amikor hatvanötödször indult el 2PAC száma, már nem akartam többször hallani…
Pedig tényleg szépen szól. A végtelenül kényelmes utastér minden pontján gyönyörűen hallható a zene. Még a hátsó üléseken is teljesen érvényesül a surround hatás. Itt is teljes kényelemben utazhat az ember, kényelmes az ülés, megfelelő szögben állnak a háttámlák, rengeteg a lábtér. Az erősen lejtő, már-már coupé, vagy CC forma miatt a fejtér nem túl sok, de elégséges. Nem érzi magát beszorítva az ember, viszont amit kiszáll az autóból, még helyesli is ezt, hiszen a gyönyörű forma mindent visz. A KODO (A mozgás lelke) design telitalálat! Egyetlen hatalmas ív az autó sziluettje az orrától a fenekéig, csodálatos, dinamikát sugall. Természetesen a szépség szubjektív, de amikor olyan ismerőseim is dicsérnek egy autót, akik határozottan más (nem keleti) márkák elkötelezettjei, akkor jó eséllyel nem tévedett a tervező csapat. Az autó oldalán lévő ívelt formák tovább emelik a karosszéria briliáns kinézetét, a Revolution felszereltséghez tartozó 19”-os (közel malomkőnyi méretű) felnik pedig megkoronázzák azt. A szép forma és a tágas utastér mögött 489 liternyi csomagnak is akad hely. Ez is tökéletesen megfelel a kategória elvárásainak.
Az autót felvértezték az összes létező 3 betűs extrával, akad ABS, SRS, EBD, EBA, DSC, TSC, RVM, AVF, szerintem a nap végéig sorolhatnám. Rengeteg bolondbiztos berendezés vigyázza a biztonságunkat. Az ember elsőre azt mondaná, hogy felesleges, de hamar megszokni a jót: a Porschéba visszaülve hiányoltam a holttérfigyelőt, a távolságtartót, a tempomatot, de még a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert is.
Végtelenül kényelmes a futómű is, a nagy kerekek ellenére remekül elnyel minden útegyenetlenséget, már-már nesztelenül suhan, nem billeg, vagy dülöngél. Sportosan, dinamikusan fordul és mozog, ha az ember kicsit rámenősebbre veszi a figurát.
Szerintem a végtelenségig magasztalnám az autót! A klubtalálkozón többen is megnézték, különösebb hiányosságot senki sem talált. Amit páran említettek, az a csomagtéren lévő nyílás szűkössége volt, de a forma csodálatossága elnyomja ezt az apróságot is, ahogyan az ablakvonal körül húzódó krómhatású műanyag kissé igénytelen összeszerelését is elnézi az ember az autó eleganciáját látva.
A több, mint 800 km-es tesztút során, vegyes használatban produkált 7.9 literes átlagfogyasztás ugyan messze az 5.9 literes katalógus érték fölött van, de a nehéz lábam és a kategóriaátlag hasonló értéke elnézhetővé teszi ezt is. Városon belül kicsivel 8 liter fölött fogyasztott, a remekül elosztott fokozatokkal rendelkező 6 sebességes váltó és az i-loop névre hallgató start/stop rendszer aktív részvételével együtt.
Tesztautónk tisztaságáról természetesen az EZ Wash Lurdy ház csapata gondoskodott ismét! Pár szóban mondták, hogy az autó lakkozása puha, ezáltal könnyebben kezelhetőek a karcok, felületi sérülés esetén egy kisebb polírral megoldható minden. A puhaság miatt kissé rugalmasabb, nehezebben sérül a fényezés a kőfelverődésektől.
Az autó közel kiváló, jó szívvel ajánlom bárkinek, aki megengedheti az árcédulán lévő 9 millió forint körüli árat, de lehet, hogy érdemes egy kicsivel több kiadással a 2,5-ös, automata váltós motort választani, a dinamikusabb mozgás érdekében. A dízelek jó eséllyel egy literrel kevesebbet fogyasztanak, az is remek választás lehet.
/Zolo/