Az első Svéd
Ezzel a teszttel az első Volvo érkezett el hozzánk. Köszönhetően a Nyári Volvo Találkozónak, amit a Rukkel tó partján szerveztünk meg, 2021 augusztus elején, első alkalommal, hagyományteremtő jelleggel. Az eseményt 2022-ben újabb Volvos események követik.
A márka elmúlt pár évtizedes kicsit hányattatott sora ellenére mindig helytállt a piacon és mostanra stabil pontja a prémium márkák szegmensének. Ez utóbbit magam is nehezen akartam elhinni, hiszen nem sok tapasztalatom volt korábban a Volvokkal. Az átlagember első reakciója a márkával kapcsolatban a klasszikus, szögletes, kocka forma, a ’80-as évekből. Természetesem ettől már roppant messze járunk, a forma mostanra kiforrottan képviseli jelen korunk divatos világát, a keskeny első fényszórók, a nyúlnák formavilág és a sportos kombiság egyvelegével.
A sofőr ülésben helyet foglalva a mai kor űrtechnikája fogad bennünket – ahogy más prémium autóknál. A jármű prémiumságát az utastér kényelme és csendessége adja, a felhasznált anyagok minősége mellett. Az autó roppant robusztus, az alkatrészek, az utastér tapintása mind-mind arra emlékeztet, hogy tartós és időtálló anyagokból készült. Megtalálható egy kevés zongoralakk fekete műanyag is, de szerencsére ez az anyag már kihaló félben van az autógyártásból. Nehéz tisztán tartani, könnyen karcolódik és szerintem meglehetősen elcsépelt. Ezt leszámítva bőr, itt-ott fa és alumínium élmény vesz körbe mindenütt. A belső éjszakai, belső világítása kifejezetten látványos. Az ülések remekül beállíthatóak, roppant kényelmesek – külön plusz pont a hatalmas, kihúzható combtámasznak az első traktusban. A Harman-Kardon HiFi komolyzenére van optimalizálva, szépek a magas hangok, de a mély hangok nem igazán a pop-zene frekvenciájában mozognak. Tisztán szól minden hangsávban, semmi csörgés-zörgés nincs, de nem adja azt a komoly, dübörgős hangélményt, amit a popzene elvár.
A motor mild-hibrid, a sima “egykilenctédéi” egy kisebb elektromos motor rásegítésével. Ez utóbbi elsősorban az elektromos berendezések ellátását, illetve egy kis rásegítést biztosít elindulásnál, amíg a dízel motor eléri a szükséges nyomatékot. Szépen, halkan és egyenletesen jár a motor, meglepően kulturált dízelsége ellenére. Messze nem annyira maszkulin ezáltal, mint egy Isuzu, de egy személyautóba jobban illik ez a megoldás. Remek az utastér hangszigetelése, bent ülve szinte alig érzékelni bármit a motor járásából. Erőben nincs hiány, a 197 lóerő 400 Nm nyomaték, ami szinte már alapjárattól elérhető remekül húz és kifogyhatatlan – ahol kis fordulaton még nem, ott ugye kipótolja a 14 lóerős / 40 Nm a villanymotorból. Bármennyire is ritkán fogjuk így használni, de a váltó egészen jó reakcióidővel rendelkezik manuális üzemmódban. Gyorsan reagál az elváltásokra, hamar pakolgatja a 8 sebességet egymás után. Automata üzemmódban is remekül kontrollálható lábbal, talán néhány előzésnél és/vagy vontatásnál érdemes a manuális megoldást használni, de ezeket leszámítva nem gyakran fogjuk. Az összkerékhajtás remekül megbirkózik a könnyebb tereppel – jó eséllyel a megfelelő gumi választással nem okozna gondot egy barátságos dagonya sem, de ezt nem volt lehetőségünk sajnos kipróbálni, látványos a 14 centis emelés a bódén, rögtön azonosítható, hogy nem sima kombival van dolgunk, ez az autó egy kicsit többet tud. A hatalmas csomagtér alján egy pótkerék lepett meg minket, ami sajnos kihaló félben van, pedig nagyon praktikus felszerelés, cserébe mit sem csökkentett az alapból 529 liter tágasságán. Egészen 1441 literig lehet bővíteni a hátsó ülések előre hajtásával – ennyi helyen két felnőtt ember simán elalszik. A két szűk keresztmetszet a hazai piacon a fogyasztás és az ár szokott lenni. Fogyasztási átlagunk többnyire városi használatból ered, de 100 km/h-nál 1500-as fordulaton 4-4,5 l/100 km a fogyasztás, 130 km/h-nál már egy kicsit több, 5,5-6 l/100km fogy el. Városban a közel két tonna megáll-elindul műsorszámnál már jelentősen torkosabb, itt akár 8,5-9 l/100km is lehet a benyakalt gázolaj mennyisége. Kategóriájához képest nem vészes, bár az ember a mostanában reklámozott kicsi turbo motorok 5 liter körüli átlagfogyasztását hallva felszisszen ezeken a számokon – teljesen oktalanul.
A másik meghatározó értéke az autónak az ára, ami beleszalad a 20 millió Forintba ezzel a felszereltséggel. A prémium kombik piacán ez egyáltalán nem nevezhető magasnak és lássuk be, annak a ténynek is örülni érdemes, hogy a Volvo még mindig gyárt kombikat, a mai elSUVosodó világban.
Tesztautónkat a Volvo Magyarországnak köszönhetjük, tisztaságáért pedig ismét az Easy Wash Lurdy Ház csapata felelt.
Tekintsétek meg a Youtube csatornánkon. Iratkozzatok fel és kövessetek minket!
2022.02.20.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1969 cm3, soros, négy hengeres, turbódízel, mild hibrid |
Teljesítmény | 197LE (145 KW)@4000 fordulat/perc (villanymotor 14 LE) |
Nyomaték | 420 Nm@1750-2750 fordulat/perc (villanymotor 40 Nm) |
Váltó | 8 sebességes “Geartronic” automata |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,2 másodperc |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás | 6,7 l/100 km – mért átlagfogyasztás |
Saját tömeg | 1989 kg |
Csomagtér | 529-1441 liter |
Alapár | 15 170 000 Ft |
Tesztautó ára | 20 390 0000 Ft |