Már korábban is nézegettem a Csonti Car-nál ezt a BMW-t, mostanra kíváncsi lettem rá. A „Hetes” BMW mellett ez volt a másik Chris Bangle által tervezett autó, aminek a formavilága oly távol állt tőlem mindig.
Viszont a mogyoró színű bőr belső nagyon megkapó benne, ahogyan a hatalmas panoráma tető is. Ízlésekről nem illik vitázni, de a fabetétek szerintem sem az autóhoz, sem az utastér színvilágához nem illenek, mindennek ellenére mégis megtalálja az ember az utastérben a harmóniát. Ahogy beültem, az ülést és a kormányt sikerült szinte azonnal az általam megszokott félfekvő-könyöklő helyzetbe hozni: megérkeztem. Igaz, ennek az ülésnek az állítási lehetőségei távol álltak a korábban tesztelt BMW 730d csodafoteljeitől, inkább egy átmenet a 325i Cabriom és aközött. Azoldaltartása messze elmarad az Cabrio üléseitől, de még így is nagyon kényelmes. Nekem hiányzott a deréktámasz belőle, szerintem egy ilyen kategóriás és felszereltségű autóba illett volna benne legyen. Mindettől függetlenül az utastér kifejezetten kényelmes, az első üléseknél rengeteg hely van, ugyanez a kényelem igaz a hátsó ülésekre is. Az utastérben kicsit kevésnek találtam a rakodó helyeket, elől a kis leddel megvilágított ajtózsebeken, a bal térdnél lévő pici rekeszen és a könyöklőben lévő – hűthető! – nem túl tágas tárolón kívül csak a kissé szűkös kesztyűtartó van. Külön piros pont a középső ülésből átalakítható hatalmas könyöklőért, amiből elől egy dupla pohártartó hajtogatható ki, de emellett egy kisebb tároló rekeszt is rejt. A háttámlák dőlésszöge pont megfelelő,ahogyan bőséges a fej és a lábtér is. A háttámlák 2/3 arányban előre dönthetőek, mi több, eddig egyedülálló módon, előre döntött állapotban az üléseken van egy sín, ami a hátsó térelválasztó merevítésének készült. Kulturáltabb megoldás, mint bedobni a hátsó lábtérbe vagy a csomagok mellé tenni. Más kérdés, hogy bűvészkedni kell vele egy pár percet, mire az ember megfelelően helyreteszi, nem biztos, hogy sokan veszik rá a fáradtságot. Tény, a csomagtartó hatalmas! Az 500 liter a kategóriában egészen jónak számít, az 1650 literesre való bővítéssel pedig simán elnyel egy méretesebb hűtőszekrényt is. Az itt található, opcionálisan rekeszelhető, dupla padló – amit ráadásul két gázrugó tart – rögzítőfülek, kihúzható térelválasztó és 12V-os csatlakozó pláne élhetővé teszi az autót. Helyből és kényelemből nincs hiány. Amit fontosnak tartok megjegyezni, hogy a csomagtér ajtó kétféle nyitási lehetősége frappáns és praktikus ötlet, amennyiben csak apróságokat akar pakolni az ember, megteheti, hogy csak az üveget nyitja ki. Ezzel együtt az elhúzott hátsó takaró is felszalad automatikusan, hozzáférhetővé téve a csomagtartót.
Az óra tanúsága szerinti 214.000 km hihetőnek tűnik, ennek megfelelően az elektromos berendezések, a hifi, a digitális, két zónás klíma, az ülésfűtés, a tolatóradar és a hatalmas, teljesen elektromosan mozgatóható panoráma tető, mind tökéletesen működnek. Amit megjegyeznék, hogy a fedélzeti computer vezérlése egy kissé lassú, gombnyomásnál kicsit gondolkodik a rendszer. Becsületére váljon, hogy remekül felépített és jól átlátható a menü. A panoráma tetőről írnék még egy kicsit, mert szerintem zseniális találmány! Mind a sötétítő, mind az üvegtető annyiféle nyitási lehetőséggel rendelkezik, hogy felsorolni is szinte lehetetlen. Lényegében teljesen nyitott állapotban, jóval az első ülések mögé nyitható, a szélterelőnek hála mondhatni egészen huzatmentesen működik, akár autópálya tempónál is. Persze, annál a tempónál már akad szélzaj bőven. A sötétítő visszahúzásával viszont teljesen zárt lesz ismét az utastér, aki beül, észre sem veszi, hogy a feje fölött nem szimpla tető van.
Természetesen az autót ellátták a szokásos biztonsági extrákkal ABS, DTC, amelyek remekül gondoskodnak róla, hogy az autót úton tartsák határhelyzetekben. Alapvetően a hosszú tengelytáv és a meglehetősen hátra helyezett motornak köszönhetően viszonylag semlegesen viselkedik az autó kikapcsolt biztonsági extrákkal, de egy ilyen méretű autónál nem hiszem, hogy sokan „játszósra” veszik a figurát.
Papírforma szerint erő is van bőven, hiszen a 163 lóerő és a 350Nm elég kecsegtető számok, ahogyan a 9 másodperc körüli százas sprint sem rossz érték, az autó üresen 1600 kg, teljes terheléssel 2200 kg tömegéhez viszont kevés. Ahhoz, hogy dinamikusan mozogjon, folyamatosan pörgetni kell, ez pedig meghozza az étvágyat is.Városban 9 liter fölött fogyaszt, de ha az embernek kicsit nehezebb a lába, simán 10 liter fölé tornássza a 100 kilométerre elegendő gázolaj mennyiséget. Sajnos ez a motor kevés ebbe az autóba, érdemesebb a nagyobb dízelek közül választani. Igaz, a hosszúra hangolt hat sebességes, kézi váltónak köszönhetően autópálya tempónál alig forog, ezért ott jó eséllyel sokkal kedvezőbb, hat liter körüli a fogyasztása, de gyorsításnál, előzésnél vissza kell váltogatni és ismét forgatni a motort, hogy menjen. Tagadhatatlan, hogy a nagy tömegnek bizonyára komoly része a hangszigetelés, mert sem a motor, sem a futómű zajaiból nem hallani szinte semmit az utastérben, jóval csendesebb, mint a hasonló méretű VW Passat.
A futóműről remekül eltalált konstrukció, a 215/55 R16-os kerekekkel együtt kényelmes, de egyáltalán nem hajós élményt ad. Kissé feszes, de a sportostól még igen messze van, bőven van benne annyi tartalék, hogy egy nagyobb kerék garnitúrával is kellemesen élhető lenne.
Záróakkordnak annyit, hogy ez egy remek autó. Hogyha valaki képes túllépni a formavilágon – ami szubjektív, hiszen ízlés dolga – akkor egy végtelenül kényelmes és biztonságos autóba ülhet bele ezért a két és fél millió forintért. Ezzel a motorral elsősorban olyannak javaslom, aki városban nem, autópályán viszont jóval többet használja az autót. Akinek inkább a vegyes használatra kell és feltétlen dízelt szeretne, az nézzen belőle egy 25 vagy egy 30d modellt, abban megvan a szükséges erő és nem lesz jelentős fogyasztásnövekedés, hiszen nem kell annyira forgatni,hogy haladjon.
Egészen őszintén kíváncsi lennék egy hasonló idős Mercedes E osztályra és egy Audi A6-osra is, ha esetleg valakinek ilyen van a tulajdonában, szívesen írnánk róla itt a FritzenFest hasábjain! Kérjük jelentkezzen az info@fritzenfest.hu email címen.