Apa kocsit hajt
Elég kellemetlen, hűvös, nyirkos időben járt nálunk a Red Rush névre keresztelt, burgundi színű autó, de ez is csak kiemelte erősségeit.
Bizonyára sokan azt várják, hogy leírom, ez az autó mennyire tágas, kényelmes, remek, családias jószág. Nos, lesznek meglepetések. A korábban Ford Focus C-Max néven indított modell immáron külön típussá nőtte ki magát, létezik belőle az itt tesztelt változat mellett 7 üléses, tolóajtós Grand C-Max is.
Ez a változat a kínálat legmagasabb felszereltségi és motorizációs szintjét képezi. A Mondeoval azonos, kissé más hangolású, két literes dízelmotor 170 lóerőt és 400Nm nyomatékot ad le. A kicsivel kevesebb lóerő, de azonos nyomaték nagyjából ugyanazzal a dinamikával mozgatja a hat sebességes, automata váltóval szerelt, másfél tonna fölötti tömegű autót.
0-100km/h-ra 8,5 másodperces sprintet tud, végsebessége pedig 212km/h. A motor bitang jó erőben van, a hat sebességes automata pedig ésszel használva egész ügyesen kiaknázza a lehetőségeit. A minimális 1500/perces fordulat alatti nyomtékhiányt leküzdve érezhetően megindul az autó, igazán úgy 1800/perces fordulattól húz. Megfelelő pedálkezeléssel szépen el is váltogat 3-3500/perces fordulat környékén és dinamikus, szinte töretlen gyorsulást produkál.
Sokkal tovább felesleges pörgetni, elfogy az erő a magasabb fordulatokon. Ilyen szempontból ötletes megoldás két turbot használni, ahogy a korábban tesztelt Insignia Country Tourer esetében, hiszen magasabb fordulaton is töretlen az erő. Tény, ez az autó így is többet tud, mint szükséges.
Megvan a maga bája, hogy egy családi kinézetű autó gyakorlatilag bármilyen sebességről egy kick-down-t követően alig hallható morgás kíséretében vaddisznóként kezd előre törtetni. Mivel 1700/perces fordulaton megy 100km/h-val és 2000/perces fordulaton 130km/h-val hatodik fokozatban, így már innen is egyenletesen húz, tehát finom gázzal való gyorsításhoz nem kell visszaváltania a Nagy Német Autobahnon sem.
A hátrafelé fokozatosan sötétített ablakokkal és a harmadik féklámpát magában foglaló kis spoilerrel egészen sportos, vagány formája van a C-Maxnak. A 18”-os 235/40-es gumikon feszítő kerek ezt fokozzák és nem csak esztétikailag, hiszen remek futómű van az autó alatt. A Mátrában annyira jót autóztam vele, hogy egészen meglepődtem, egy ilyen magas építésű, feltételezhetően esetlen jármű ennyire jó úttartással rendelkezik. Pedig igaz.
Ebben a formában ez az autó az igen sportos Apukák – vagy Anyukák – játéka. Ahogy korábban említettem, bő 10 éve briliáns futóművel gördülnek le a gyártósorról az európai Fordok. Ez esetben is helytálló a dolog, bár apróbb, hullámos útegyenetlenségeken kissé ráz az autó, de aki több kényelemre vágyik, bőven elegendő, hogyha kisebb felnivel, ballonosabb gumival vásárolja meg az autót és máris megvan a hőn áhított extrakomfort. Ezzel a felépítéssel viszont tökéletes játék.
Természetesen bekapcsolt elektromos segédlettel, de annyira finoman és annyira kiszámíthatóan gördül ívről-ívre az autó, hogy vétek nem kihasználni az adottságait. Megfelelően méretezettek a fékek is, úgyhogy lassításnál sem kell aggódni, hogy elvész az élmény. Mondhatni titkos fegyverrel van dolgunk, egy báránybőrbe bújt farkassal. Az ember kinézi belőle a szimpla, aranyos, családi autót, aztán egy szerpentinen igen komoly meglepetésben részesül. Ilyen stabil úttartással és sportos vezetési élménnyel kemény versenyző a szegmensben.
Természetesen, ahogy fentebb említettem, autópálya tempónál sem jön zavarba a C-Max. A tempomat, a sávtartó, a táblafelismerő rendszer gondoskodik róla, hogy nagy sebességnél is teljes biztonsággal mozogjon az autó. A motor és a futóműzaj alig hallatszik be, 3000/perces fordulat fölött szűrődik be egy kevés a dízel motor zajából, de nem zavaró. A Titanium X felszereltség fölött az autó rengeteg extrával rendelkezett. A magas építés miatt az autóból remek a kilátás és a bi-Xenon fényszórókkal éjszaka is szinte nappali világosságot varázsolhatunk bárhol. A ledes nappali menetfény is ötletes lendületet ad az autó formájának.
A panoráma tető nagyon ötletes találmány, kilátást nyújt felfelé azoknak, akik nem vágyják a nyitott tető generálta élményt. A fekete, Napoli bőrrel borított fűthető – elől elektromos – ülések – és kormány – megfelelő kényelmet biztosítanak elől és hátul. Természetesen érdemes szem előtt tartanunk, hogy a padlólemez adta lehetőségek miatt hátul kényelmesebben fér el két fő, de hárman is bőségesen elutaznak. Mivel családi autóról van szó, így a hátsó traktus rengetegféleképpen variálható. Lehet három üléses, nagyobb csomagtérrel, vagy két üléses, nagyobb lábtérrel, illetve le vagy teljesen felhajthatóak az ülések, sőt, akár teljesen kiszerlehetőek is, igény szerint. Ezáltal igen tág tartományok között, 471 litertől, 1723 literig variálható a csomagtér mérete is. Az elektromos csomagtér ajtó nyitható a sofőr ülésből, a kulcsról, sőt, egy igen érdekes és innovatív megoldással lábmozgásra is nyílik. A lökhárító mögött elhelyezett érzékelőnek köszönhetően, hogyha a zsebünkben van a kulcs, a lábunk kissé autó alatt meglengetésére aktiválódik a rendszer és kinyílik a csomagtartó. Zseniális ötlet, hogy szatyrokkal – vagy bármi mással – tele az ember keze, nem tud éppen a kulcsért vagy a gombért nyúlni.
Praktikus ötlet és a mai világban, ahol millió érzékelő van egy autóban már igen könnyen megoldható. Sokan aggodalmukat fejezték ki, de kipróbáltuk, az elektromos mozgatás a legkisebb ellenállásra megáll, teljesen biztonságos a rendszer.
A körberadarozott autó határozottan segítőkész parkoláskor. Bár a Mondeoban megismert automata parkolósegéd nem volt, a radarok és a tolatókamera segítségével egy az autónál alig nagyobb helyre is magabiztosan beállhatunk. A tolatókamerának egy rákfenéjét fedeztem fel a sáros időben – annak ellenére, hogy igen magasra helyezték, elég hamar piszkos lesz és onnantól szinte semmit nem látni rajta. Érdemes kiszállni és letörölni – igen sokat dob a vizuális élményen.
A csomagtérrel párhuzamosan az utastérbe is igyekeztek megfelelő tárolót elhelyezni, bár itt-ott esetlenre sikerült a dolog. A hatalmas ajtózsebben kényelmesen elfekszik egy üdítős flakon, de mást nem tudunk mellétenni, mert elfoglalja a helyet. A könyöklő előtt található, tologatható elosztókkal ellátott rekesz kifejezetten ötletes, akár nagyobb poharakat is biztonsággal megtart, illetve a könyöklő aljára rejtett fedeles bögrét is idetehetjük. Ez annál is inkább praktikus, mert a henger alakú bögre a szögletes könyöklőben nem érzi túl jól magát, apróbb tárgyak előszeretettel bepotyognak mellé, aztán mindent ki kell szedni, ami benne van, mert máshogy képtelenség kipecázni onnan.
Itt – a praktikusan csúsztatható fedelű – könyöklőben található a HiFi több csatlakozási pontja. AUX, USB csatlakozók és egy 12V-os kimenet is. Sőt, a középkonzol tetején CD-t is fogad a rendszer. A SYNC névre hallgató rendszert már korábban, a Mondeo kiveséztem. Továbbra is reménykedem benne, hogy egy-egy szoftverfrissítéssel gyorsabbá válik, esetleg megkapja a Magyar nyelvet és nem gondolkodik annyit.
Igazából családi autóhoz képest lehetne egy kicsit több és praktikusabb rakodóhely az utastérben. Sok helyen a felhasznált anyagok számomra kissé sprődek, matt fekete, kemény műanyagokat látni itt-ott. Amit mindenképpen kiemelnék, az a kicsi, kihajtható, domború tükör, amit a visszapillantó előtt/fölött találtam. Ebből a tükörből az egész utasteret remekül belátni, ezáltal akár gyerkőcök szállítására, akár taxinak vagy más személyszállító autónak tökéletesen alkalmas a C-Max, mert az összes utast tökéletesen szemmel lehet tartani. Effektíve filléres, mégis zseniális ötlet.
Az autó költség oldalról megközelítve egyértelműen tükrözi a sok, innovatív és kreatív megoldást. A kicsivel 11 millió Forint fölötti vételár borsosnak tűnhet. A határozottan dinamikusra hangolt motor fogyasztása a 825km-es tesztútra 8,7liter volt 100km-re vetítve. Igaz, ennek több, mint fele városi dugó volt, ahol a tökéletesen működő start/stop rendszer ellenére is 9 liter fölötti fogyasztást produkált, városon kívül viszont kellemes 5-6 liter környékén stabilizálódott, egy állandó 110-130km/h-s utazósebesség mellett.
Annyit jegyeznék meg végezetül, hogy ezért a pénzért, fogyasztásért nem egy szimpla sportos, családi autót kapunk, a C-Max ebben a formában ennél sokkal több.
2016.01.17.
Zolo