Görkori
Mikor a nyári FritzenFesten nálam járt az Adam Rocks egy literes turbos változata, már akkor fentem a fogam egy ilyen 1,4 turbora. A kisebbik is egészen jó volt, dinamikus, határozott.
Pedig az apró három hengerest anno nem erre találták ki a B Corsában…
Érthető módon, amint lehetőség volt le is csaptam az 1,4-esre, hogy kipróbáljam.
Nagyjából azt kaptam, amire számítottam, hiszen a Adam Rocks és
az Astra OPC nagyjábóli keresztmetszete volt az elképzelés.
A vagány, sportos, divatos forma szerintem teljesen hozza a most szokásos városi minik hangulatát. Kombinálva a vidám, harsány, feltűnő színekkel szerintem telitalálat.
Ahogyan a modern turbos motoroknál jellemző, alacsony fordulaton kevéske az alapjárati nyomaték, nagyjából 2000/perc fordulatnál érezni az erőt valamelyest, de igazán 3000/perces fordulattól indul meg az autó és egészen 5500/perces fordulatig remek dinamizmussal mozog.
A 150 lóerő és a 220Nm igen kiválóan mozgatja ezt a közel 1200kg-s kasztnit, a hat sebességes váltó első három fokozata megfelelően rövid, a magasabb fokozatokban pedig igen jól használható autópályán is. A 8,5 másodperces 0-100km/h sprint és a 210km/h végsebesség egyértelműen megmutatja, hogy nem egy átlagos kisautóról van szó. Természetesen ezt tükrözi a sportos külső is, az alapmodellhez képest elég sok extrával felruházott géphez további kiegészítők garmadát lehet megrendelni.
Az Opel igen ügyesen, a kor divatjához hangolta az Adam palettát, mindenféle felni, szín, kiegészítő, dekoráció rendelhető hozzá – pont ahogy a kategóriatársakhoz is. Az S Turbo szerintem legjobb ilyen, rendelhető extrája a Recaro bőrülés – igen borsos, 410000/633000Ft-ért. Sajnos tesztautónkban csak a sima, fűthető, bőr sport ülések voltak, de ezek is remekül tartanak és megfelelően beállíthatóak.
Továbbra is hiányolom a középső könyöktámaszt, de egyre többször találkozom vele, hogy az ilyen méretű autókból kimarad, nem is rendelhető. A helyén lévő pohártartó/tároló rekeszek meglehetősen hátul vannak, nehéz elérni őket. Talán a hátul ülő utasok jobban ki tudják használni, bár ők két oldalt, combhajlat környékén találnak maguknak két kicsi pakolóhelyet/pohártartót. Igyekeztek kihozni egyébként amit csak lehetett tároló-ügyileg, a csöpp autó ugasterében.
Az ajtózsebek egész tágasak, a váltó előtti kis box pedig ügyesen tagolható, bal oldalt, térdtájékon akad még egy igen apró tároló és a kesztyűtartót is próbálták a lehető legtágasabbra varázsolni, persze az autó mérete igencsak kötötte a lehetőségeket. Meglepő módon egyébként az autó belül messze nem annyira szűk, mint amekkorának kívülről gondolnánk. Az első traktus kifejezetten kényelmes – bár a szeretett fekve-könyökölve-vezetős combo megoldhatatlan – de még a hátsó üléseken is elfér két ember. A számomra beállított első ülés mögött éppen elfértem. Persze tágas lábtérről nem beszélhetünk, de élhető.
Sajnos a fejtérbe pont belóg a tetőkárpit, ami a hátsó ajtó zsanérja miatt pont ott dudorodik ki, úgyhogy emiatt a hátsó részt inkább 165cm alatti „versenyzőknek” ajánlanám, illetve praktikusan, 50-50%ban ledönthetőek az ülések, ami által a picinek tűnő, 170 literes csomagtartó akár 633 literig növelhető.
Meglepő, hogy a szemre valóban kicsike hatást keltő csomagtartó alaphelyzetben is kényelmesen elnyelte egy teli bevásárlókocsi tartalmát. A felhajtható alsó burkolat alatt defektjavító, pár szerszám és a gyári mélynyomó foglal helyet – nagyrészt ennek köszönhetően kifejezetten kellemesen szól az Infinity hangrendszer az autóban.
A középkonzolon elhelyezett multikultis-érintőképernyős csodamegoldásról irányítható a HiFi és kezelhető a Bluetoothos telefon is. AUX, USB csatlakozókon keresztül is kommunikál, de CD-t már nem fogad – azt már szinte alig használ valaki – a vezeték nélküli kapcsolatra van elsősorban kihegyezve a rendszer.
GPS például csak utólagosan elérhető, a műszerfal tetején lévő kis csatlakozó-konzol segítségével – elsősorban okos telefonra hangolva a dolgot. Mondjuk az érintőképernyő nincs olyan magasan, hogy alkalmas legyen a navigáció működtetésére. A körülötte lévő gomobok a kormány/ülésfűtés, tolatóradar – egy ilyen aprócska autóra szerintem felesleges is – központi zár, illetve a start/stop rendszert irányítják. Utóbbi igen hatásosan működik, megállásnál szinte azonnal leállítja a motort és mire egyesbe tesszük, már szépen jár. Ügyesen felfejlesztették ezt a D Corsák kezdeti megoldásai óta.
A kormány és a bajuszkapcsolók gombjai működtetik a közvetlen vezetéshez kötődő rendszereket és a központi műszeregység menürendszerét. Egész jól átlátható, informatív dolog, amire szükségünk van, jó eséllyel hamar megtaláljuk benne. A futóművet kissé fura módon kényelemre hangolták. Dícséretes, hogy a 215/45 R17-es abroncsokon egyáltalán nem pattog vagy ráz, viszont cserébe sajnos meglehetősen billeg és imbolyog. Egy sportmodellben ettől jóval feszesebb, keményebb futómű lenne indokolt. Nagyobb sebességnél meglehetősen instabil érzetet kelt a kormánymozdulatra dőlő-billegő karosszéria. Úgy tűnik, igen komoly, kiaknázatlan lehetőséget hagytak ezen a ponton a hobbitunereknek.
A fék megfelelően lassítja az autót, de a futóművel kombinálva itt is van még lehetőség a további fejlesztésre úgy vélem. Már látom magam előtt ezeket az autókat porba ültetve, 2”-al nagyobb kerekeken, hatalmas fékekkel feszíteni a FritzenFesten.
Természetesen a teljesítményt kihasználva nem szabad meglepődni a 9,1liter/100km-es átlagfogyasztáson, amit a 850km-es, vegyes használatú tesztelés alatt produkált. Kulturált használattal egyébként városban 9 liter alatt, városon kívül pedig 7 liter körül tartható a dolog, de úgy vélem, aki ilyen modellt választ hajlamos lesz itt-ott lepadlózni és mielőtt valaki elszörnyülködne, tartsuk szem előtt, hogy 150 lovat etetünk. A régebbi hot-hatchek sem fogyasztottak kevesebbet ilyen teljesítmény mellett.
Egyébként az autónak, méretéhez képest egészen kellemes, sportos hangja van, amit inkább csak magasabb fordulaton lehet hallani, amikor az ember elforgatja a motort. Az 5000000Ft-os alapár is tökéletesen illeszkedik a szegmensbe – bár az extrák megrendelésével hamar beleszalad az ember akár a 7000000Ft körüli összegbe is. Persze akit ez sokkolt, vegye figyelembe, hogy érthető módon a divatcikkek ára általában kissé borsos.
Az autót elsősorban azoknak ajánlom, akik másodmagukkal, esetleg két kisebb gyerkőccel utaznak és szeretik kihasználni a teljesítményt, de olyan járművet keresnek, amivel könnyű parkolni és ügyesen, fürgén mozog városi környezetben, de nem riad meg alkalmasint egy autópálya felhajtótól sem.
Az autó tisztaságáért az Easy Wash System Lurdy ház felelt.
2016.01.29. Zolo