A lepényhal
A Ford Galaxy után már nagyon vártam, hogy egy S-Max a kezeim közé kerüljön. Mondhatni ez a hiánypótló testvér a C-Max után a palettán, a nagy hétüléses és a kisebb ötüléses között. Igaz, a C-Max is kapható hét üléssel, de azt annyira nem erőltetném. Más szempontból is fontosnak tartom ezt a modellt, ebben a formában. Igen ritka a prémium kategóriában a hét üléses autó, a Ford pedig a Vignale sorozattal elég határozottan arra felé tendál.
A Milano Grigio metálfényezés mesés árnyalatokban pompázik, ahogy rásüt a nap – a késő téli havazásnak köszönhetően még szembetűnőbb volt a szikrázó fehér hóban az autó. A hatalmas méret, a B oszloptól sötétített ablakok, a hátsó spoiler, a tisztes 18”-os kerekek és az apró, stílusos „Vignale” csak még jobban kiemelték, hogy nem alapmodellel van dolgunk.
Az impozáns megjelenésre az utastérben rákontráz az autó, a finom, puha tapintású anyagok, a vaj színű Cashmere, prémium bőrkárpitozású ülések igazán emelik a komfortérzetet. A „Prémium üléscsomagban” foglalt tíz irányba elektromosan állítható, klimatizált, fűthető, mi több, masszázs funkcióval ellátott első fotelok lenyűgözőek. Folyamatosan próbáltam kimasszíroztatni a sofőrüléssel a derékfájásomat, bármerre mentem. Ez egy remek találmány. A hideg időben értelemszerűen a villámgyors ülésfűtést és a kormányfűtést használtam elsősorban, ami pillanatok alatt felmelegíti az embert, hiszen hátulról is és a kéz felől is jön a meleg – instant megoldás.
Az utastér 5 fő számára fejedelmi kényelmet nyújt, a középső sorban 3 darab, külön mozgatható, dönthető háttámlával ellátott ülés van, a hátsó traktus számára külön állítható hőmérséklet és fújás-erősség szabályzóval. Természetesen a három zónás klíma ezt is lehetővé teszi. A két hátsó sorban elhelyezett ülést is ellátták olvasólámpával, a középső üléssor beállításától függően pedig rövidebb utakra ide is ülhetnek felnőttek, de inkább a 180.cm magasság alattiaknak való. Igaz, itt is van zárható szellőzőnyílás, de a lábtér mérete és a hátra bejutás még akkor sem királyi, hogyha a középső üléssor előre van állítva.
A középső és a hátsó üléssor a csomagtartóból villanymotor segítségével az Easy Fold-nak rendszernek köszönhetően egy gombnyomással előre hajtható – a visszaállítás már manuális. Ezáltal a 7 személy esetén 285.literes csomagteret először 5 személlyel 700, majd két személlyel egészen 2020.literig lehet növelni és viszonylag szabadon variálni. Rengeteg lehetőséget rejt ezáltal az autó. A csomagtér nyitása elektromos, akár az utastérből, a távirányítóról, de a lökhárító alatt elhelyezett érzékelőnek hála egy láblendítéssel is nyitható-zárható. Ötletes és praktikus találmány, hogyha teli kézzel közelítünk az autóhoz, nem kell lepakolni, csak „alárúgunk” és már be is lehet rámolni.
Hízelgő és látványos a halványkéken világító „Vignale” felirat a küszöbökön – sötétben ki-beszálláskor kifejezetten emeli az ilyen apró figyelmesség a komfortérzetet. Az utastérrel kapcsolatban mindenképpen megemlíteném az Audio Business csomag ICE 59 névre hallgató opciót. A SYNC rendszer szinte már tökéletesre fejlesztett rendszere gyorsan csatlakozik Bluetooth segítségével a mobiltelefonhoz, jól átlátható és már egész gyors, navigálni viszont még mindig csak angolul tud sajnos, az audio-élmény viszont remek. Kellemes, öblös mély hangok, tiszta magasak – természetesen a High-End-től még messze járunk, de finoman harmonizál az utastér kényelmével.
Az adaptív futómű remekül elnyeli az útegyenetlenségeket, kombinálva a megfelelő hangszigeteléssel, szinte siklik az autó az úton, a közel 1700.kg önsúlyú járművel kiválóan birkózik meg. Pedig a jármű méretéhez képest meglehetősen sportos, 235/50 R18-as kerekek nem éppen ballonosak. Tény, hogy a hangszigetelés nagyon sokat segít a dolgon, motorzaj sem hallható sűrűn. A 2.literes, 210.lóerős, dízel aggregát csendben teszi a dolgát. 3000-es fordulat fölött hallható némi morgás, de nem sok jut el az utastérbe a hagyományos dízel vibrációból. A – már 2000/perces fordulaton – társuló 450.Nm nyomatékkal szinte játszi könnyedséggel repíti 0-100km/h-ra az autót 8,8 másodperc alatt, a vágta pedig 204.km/h-ig tart. Néma csendben teszi a dolgát a hat sebességes automataváltó is – egészen őszintén a sport fokozat szinte felesleges. A kézi kapcsolás lehetőségét is elsősorban vontatásnál tudja kihasználni az ember – ez nem az a jármű, amivel lámpától-lámpáig fogunk gyorsulgatni. Tény, hogy teljesítménye alkalmas meglepetéseket okozni, de ez elsősorban utazóautó. Ennek megfelelően, autópályán kifejezetten hasznos extra az adaptív tempomat és az adaptív kormánykerék. A kettő kombinálásával szinte érintés nélkül tudunk utazni. Oké, ez nem teljesen igaz, mert a rendszer figyelmeztet 10.másodperc után, ha nincs a kezünk a kormánykeréken, de tartja a sebességet, a biztonságos/beállított távolságot az előttünk haladótól illetve a sávot is. A nagy testű autóval a parkolás nem egyszerű feladat, ehhez van parkoló-autómata, amely az általa megfelelőnek ítélt helyre párhuzamosan be- majd kiparkolja az autót, illetve első-hátsó kamera és rengeteg radar – szinte az egész autón körben. Mindez megspékelve egy gyári riasztóberendezéssel és egy 17”-os, kívül elhelyezett mankókerékkel közel teljessé teszi az extra listát – már csak egy panoráma tető hiányzik. Az autó sietős használat mellett autópálya/város comboban 8,1 liter/100.km fogyasztást produkált, ami ugyan felülmúlja a katalógus adatokat – és bizonyára ügyes lábbal, türelmesebben még bő egy litert faragható – indokolatlanul magasnak mégsem mondanám. Mindezért a leszurkolandó 16.520.000 Ft viszont már igencsak elgondolkodtató manapság.
Elsősorban annak ajánlanám ezt az autót, aki igényli a prémium anyagok kényelmét és többedmagával, esetleg csomagokkal is rendszeresen tesz meg nagy távolságokat. Ez egy remek családi autó, akár sokgyerekesek számára is.
2017.05.03.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1997 cm3, turbodiesel |
Teljesítmény | 210 LE (155 KW) @3750/perc |
Nyomaték | 450 Nm @2000/perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,8 másodperc |
Végsebesség | 204 km/h |
Mért, vegyes fogyasztás | 8,1 l/100 km |
Listaár | 16 520 000 Ft |