Színezd újra
Érdekes jármű érkezezett hozzánk tesztelésre. Korábban már forgalmazták, több, különböző motorral is, más néven. Akkor még úgy hívták, hogy SsangYong XLV. Gyakorlatilag a nálunk már tesztelt Tivoli kombi-puttonnyal megnövelt változata volt akkor is, de – számomra – érthetetlen módon az importőr kivezette a piacról, de szerencsénkre most visszatért, más néven – a Musso Grand logikáját követve, a név végére helyezve a méret megjelölést, Tivoli Grand néven forgalmazzák. A SsangYong Tivoli már járt nálunk több ízben is. Még a facelift előtti diesel Tivolihoz is volt szerencsénk és egészen őszintén eddig egyik modelljük sem okozott csalódást.
A formavilág és az agancsos, pecsétszerű embléma változatlanul roppant keleties, de már sokkal megszokottabb része az utcaképnek, mint 4-5 éve, hiszen magas darabszámban értékesítik az árbajnok típust. A jármű tömbszerűségére, a rábiggyesztett méretes csomagtartó egy kicsit még rá is kontrázott, hogyha a sima Tivolival hasonlítjuk össze.
Ennek megfelelően a férőhely sem változott – csak nőtt egy hatalmas csomagtartóval. Az utastér komfortja is megegyezik, dicséretes, hogy a hátsó ülések támláját két állásban is lehet rögzíteni, így aki nem kedveli a meredek támlát, kissé hátrébb tudja dönteni. Ami szemet szúrhat az alapmodellhez képest, az a 18″-os, lakk fekete alufelni – ez a SPORT csomag része és igen látványos, jól mutat az autón és minimálisan tovább feszesít az amúgy is sportosra hangolt futóművön.
Az utastér elrendezése, ergonómiája változatlan a Tivolihoz képest, a korábban, abban a modellben kipróbált 1497 cm3-s, TGDI (közvetlen befecskendezéses, benzines, turbó) motor csöndesen jár, még forgatásra sem hangoskodik indokolatlanul, az automata váltóval összehangolva pedig, normális használat mellett forogni sem fog sokat, tehát tényleg alig hallani. 1500-as percenkénti fordulatnál már elérhető a teljes, 260 Nm nyomaték, (manuális váltónál 280 Nm), egészen 4000-es fordulatig tartja is ezt az erőt, a 163 lóerő pedig 5000-es fordulatnál érkezik meg, tehát az autó teljes fordulatszám tartományban egész jó erőben van és szinte bárhonnan dinamikusan gyorsít.
A hat sebességes, Aisin gyártmányú automataváltó csak egyre jobb lesz az idő előrehaladtával, szépen, rángatás mentesen vált, remekül illik a motor karakterisztikájához. 100 km/h sebességnél 1900-at, 130 km/h sebességnél pedig 2400-at forog percenként. Előbbi esetben 6, utóbbi esetben 8 liter benzint fogyaszt el 100 km megtétele alatt. Természetesen a városi araszolgatásban sokat segít a start/stop, motorleállító rendszer, ami igen aktív. Hamar leállítja és indokolt mozdulatra újraindítja az autót, ezáltal városban 10 liter alatt tartható a fogyasztás, kis odafigyeléssel.
Természetesen, ha az ember kicsit oda-odalépked, simán felszalad 13 literre is a városi érték. Az autó átlagfogyasztása nagyon sokban függ a használat helyszínétől és minőségétől is. A 800 km-es tesztutunk végére 8,6 liter/100km-re jött ki az átlag fogyasztás.
Beszéljünk a Tivolihoz képest a lényeges különbségről: a csomagtartóról. Az autó megkapta ezt a méretes puttonyt, ami a fehér tesztautó esetében hatványozottan elég nagy mennyiséget kiszakít a vizuális valóság összképéből. Kissé a régebbi, hagyományos kombikhoz hasonlóan valóban olyan élmény, mintha egy tömbből faragtak volna itt-ott egy keveset, de a hátulját úgy hagyták – ahogy volt. Látványosak viszont a hátsó kerekek fölött lévő minimális szélesítések – kellemesek a szemnek, szép ívet adnak a felfelé szűkülő formának. Ismét a méret az, amivel hatalmasat dobbant a Dél-Koreai gyártó, a korábbi Tivoli 423 literes (ez sem kevés) méretét sikerült egészen 720 literre kontrázni. Szerintem a kategóriában ez egy igen kiemelkedő – de az is lehet, hogy egyedülálló érték. Még egy teljes értékű pótkerékkel is 574 litert tud a csomagtartó. Bár az importőr nem adott meg adatot a hátsó ülések ledöntésével elérhető méretre, de a korábbi 1018 liter és a tömb forma alapján simán másfél köbméter fölé becsülném. Szóval tehertaxisok rettegjetek – a Tivoli Grand bármekkora holmit elszállít!
Az méretén kívül az autó az árával hódít, sajnos mióta a videónk készült megugrottak az árak, de a STYLE felszereltség alapára 8 199 000 Ft – amit most leakcióztak 7 399 000 Ft-ra – erre különböző extrák, csomagok jönnek rá, az automata váltó 549 000 Ft, TECH, SPORT, SAFETY illetve STYLE PLUS csomagok közül lehet választani, ezek 299 000 Ft-539 000 Ft között mozognak. Már az alapmodell is tartalmazza szerintem a lényegesebb felszereltségi pontokat, de a csomagok közül egészen jól lehet mazsolázni.
Tesztautóink tisztáságáról az Easy Wash Lurdy csapata gondoskodott, az autóért köszönet a SsangYong Magyarországnak.
Szokás szerint mellékeltük a részletes műszaki adatokat, a többit pedig tekintsétek meg a Youtube csatornánkon. Iratkozzatok fel és kövessetek minket!
2022.09.20.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1497 cm3, 4 hengeres, turbó benzines |
Teljesítmény | 163 lóerő (120kW) @5000-5500/perc |
Nyomaték | 260 Nm (manuális váltóval 280Nm) @1500-4000/perc |
Váltó | 6 sebességes automata (Aisin) |
Gyorsulás (0-100 km/h) | kb. 11 másodperc |
Végsebesség | 175 km/h |
Fogyasztás | 8,6 l/100km (mért átlag) |
Saját tömeg | 1350 kg |
Csomagtér | 720(pótkerékkel 574)-kb 1500 liter |
Alapár | 7 399 000 Ft |
Tesztautó ára | 9 221 000 Ft |