Miért ne lehetne kombi Bálna is…?
Néhányan tudjátok, hogy pár hete vásároltam egy Bálnát. Igen, egy Mercedes-Benz W140 300 SEL-t. “Kis motoros”, cserébe a hosszabb változat, azaz Lang (nem, nem long, német autóról van szó – ugye). Bizonyára kapom majd a savat, hogy “eddig ért a takaró”, de nem is titkolom: konkrétan ilyet kerestem, ez még fenntartható számomra. Persze szép egy V8 gurgulázása, de egészen biztos, hogy nem az én pénztárcámnak való. Rövidesen lesz az autóról egy vásárlási beszámoló, majd teszt is alkalmasint a Youtube csatornánkon (légyszi kövessétek be! Köszi!)
Jelen írás nem róla szól. Ráadásul a “Bálna Merci legendája” inkább a V12-es 600-assal él a köztudatban, amelynek több hazai vonatkozása is van a ’90-es évek alvilágából – gondoljunk csak az Aranykéz utcai robbantásra vagy a mai napig tisztázatlan körülmények között történt, Fenyő János elleni halálos merényletre. (Egyébként az az autó még mindig forgalomban van.)
Tudjuk, hogy létezett rövid és hosszú tengelytávval, volt belőle Coupé SEC illetve CL néven, és létezett hosszú limuzin, azaz Pullmann, sőt készült belőle egy darab Landaulet változat is 1997-ben, II. János Pál Pápa számára.
Mi több, ha a hazai vonatkozást nézzük, épült itthon is limuzin változat, ITT látható egy komplett fotósorozat is az építésről – igen komoly munka volt, meseszép végeredménnyel.
Az én figyelmem most nem ők kötötték le, inkább csak az internet bugyraiban elmerülve keresgéltem egy kicsit a Bálnával kapcsolatban és előjött egy kombi. Aztán még egy, majd egy másik és így sorra, gondoltam kicsit kibogozom a szálakat. Fontos leszögezni az elején, hogy gyári kombi / estate / touring sosem létezett belőle. A keresgélések alatt talán a legtöbb találat pompakocsikra utalt – szebb és lelakottabb állapotban is.
Ezeknek a járműveknek is megvan a – számomra kissé bizarr – rajongó tábora, de gyakorlati kombiként nem tekinthetünk rájuk, hiszen többnyire két ajtósak – bár akad néhány extrém vad átépítés is belőlük – talán valahol Afrikában.
Ezen a linken látható egy pompakocsiból lévő kombi kialakítás – vagy visszaalakítás – folyamata például. Bizonyára ez sem lehetett kis meló, a dolog dokumentációjáról nem is beszélve – már, ha történt ilyesmi. A pompakocsikat és a belőlük kialakított járműveket valahova helyezzük el az extrém autós világ egyik távolabbi bugyrába talán…
Mindemellett, ahogy a nagy teljesítményű szuper sportkocsiknak, a nagy – és erősebb – kombiknak is mindig megvolt a maga vásárló és rajongó közönsége. Mindig akadt az európai piacon olyan gyártó, aki belevágott valami komolyabb erőben lévő, méretesebb kombi építésébe. Gondoljunk csak a Volvo R sorozatú kombijaira, esetleg a Saab 9000 Aero változatóra az Opel Omega Caravanra, esetleg a Ford Scorpio Cosworth Turnier vagy a Volkswagen Passat VR6 Variant változatára.
Érdekes módon a prémium gyártók mindig legfeljebb a közepes méret kategóriában kínáltak “puttonyos” felépítményt. A Jaguar és a Rolls-Royce sem gyártott kombit, legfeljebb néhány utólagos átépítés volt, de valódi prémium márka, Európában, teljes méretű kombit sosem gyártott. A BMW is legfeljebb az 5-ös sorozatból, a Mercedes-Benz is legfeljebb a W124 / E Klasse sorozatból árult kombit. Audi 100 / A6 Avant változat létezett, de a V8-asból vagy az A8-asból már nem készült ilyesmi. Talán Audi 200 Avant létezett, a legendás, 5 hengeres motorral, Quattro hajtással, de mind méretben, mind teljesítményben elmaradt a többiektől és a valódi prémium mérettől.
Tény, hogy nem egy hatalmas űr, de egészen biztos, hogy lett volna közönsége egy prémium kombinak. Feltételezhetőleg ezen a logikán haladva került be a BINZ karosszéria gyártó 1995-ös 20000 példányos katalógusába ez a rövid tengelytávos (SWB) Mercedes-Benz W140 átépítés, mint rendelhető modell. ITT elérhető pár nem túl jó minőségű kép a prospektusból.
A mendemondák szerint egy Osztrák üzletember rendelte az autót a CADFORM-tól.
Mivel a cég korábbi beszállítója volt a gyárnak (prototípus és formaterv gyártás okán), jó kapcsolatokat ápolt a BINZ üzemével és ott legyártották az egyetlen modellt.
Állítólag akkora tetszést aratott, hogy a Mercedes-Benz 100 darabos, limitált példányszámban engedélyezte a gyártást, de sajnos az első darabon kívül több sosem készült el. Nem sikerült nyomára bukkannom, hogy az autó hol lehet jelenleg – gondolom egy gyűjtő garázsában pihen.
Annyi bizonyos, hogy 2003-ban ezzel a piros rendszámmal készültek róla képek, illetve a 2008-as Bremen Classic Motorshow-n kiállították az autót, ezen link tanúsága szerint.
Mókás – és kissé abszurd – módon még makett autó is létezik belőle, a 1/43 méretarányban a “Matrix” nevű gyártótól.
Néha feltűnik E-bay-en egy-egy darab, igen borsos, 100 $ körüli induló áron, felső határa pedig a csillagos ég. Gyűjtők ritka kincse lehet egy ilyen.
Találtam egy képet különböző fórumokon nézelődve egy AMG prospektusból kiollózva ahol igen komoly, vörös bőr belső, 4 darab Recaro sport üléssel és a csomagtartóból kihajtogatható plusz 2 üléssel látható, de semmi bizonyosságot nem találtam, hogy valóban készült is ilyen sajnos.
Amiről egészen biztos, hogy tudomása van a világnak, az a 10 darab Mercedes-Benz S73 T SW/Estate, amit a Brunei Szultán készítettek. A mai napig nem egyértelmű, hogy pontosan hol készültek az autók. Amit tudni lehet róluk, hogy a Coupé változat motorháztetejét és első fényszóróit, illetve a W210-es E Klasse hátsó részét kapták meg, valahogy összefűzve a W140 hátsó lámpákkal.
Mivel fontos szempont volt a teljesítmény, így a Pagani Zonda Mercedes-Benz eredetű motorját kapta meg az autó – az M297-es kódú, 7291 cm3-s V12-es motort. A legendák szerint 565 lóerőt és 750 Nm nyomatékot tudtak ezek az autók.
Itt kezd igazán érdekes lenni a történet. Gondoljunk csak bele egy kicsit, egy 12 hengeres, 2,5 tonnás kombi, amely több, mint 300 km/óra sebességre képes. Tartsuk szem előtt, hogy 1996-ban a Mercedes-Benz nem mástól, mint Brunei Szultánától kapott különleges megbízást, hogy megalkossák az S73 T AMG-t, egy S-osztályú kombit, a Pagani Zonda 7,3 literes V12-es szívével. Hassanal Bolkiah szultán eredetileg tizenötöt vagy tizennyolcat rendelt az S73 T AMG-ből, amelyeket az 1990-es évek közepén gyártottak – jó eséllyel az affalterbachi (AMG) varázslók. Elképzelhető, hogy innen a prospektus kép is, bár az egészen máshogy fest, mint a fotókon szereplő autók, tehát semmi bizonyosság, hogy az AMG-nél készültek.
Az S73 T elülső részén hatalmas, kézzel épített, 48 szelepes M297 motorkódú alumínium V12-es motor kapott helyet, amely a standard M120-as, 6,0 literes konfigurációból 7,3 literesre fúrt motor – ugyanúgy, mint a későbbi AMG konfigurációkban, amikor 555 LE-s változatot szállított a Pagani Zonda számára, S 7.3 motorkóddal (a Mercedes-Benz SL 73 AMG kabrióba is ezt építették, amely 85 autóból álló “széria” volt, a valaha gyártott legnagyobb Benz motorral).
A források szerint az S73 T AMG verziója 565 lóerőt és 750 Nm forgatónyomatékot teljesített, de jó eséllyel senki sem tudja, hogy az AMG mennyit “reszelt ki” belőle végül. Szinte egészen biztos, hogy az összes erő, öt fokozatú, megerősített, automata váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. Az összes legyártott példány jobbkormányos volt, mivel kizárólag ilyen képeket találni róluk. Innentől kissé homályossá válik az egész legenda.
Állítólag a Brunei Szultán tizenöt autót rendelt, de később csak tízet vett át – vajon hová lett a maradék öt darab? Tény, hogy ez a flotta is igen komoly tekintélyt adott az amúgy sem szerény garázsának. A mendemondák szerint a ’90-es évek közepén több mint 2500 autó állt a gyűjteményében. Sajnos bizonyos pénzügyi manőverek, sikkasztás és különböző monetáris manipulációk gyanújába keveredett a Szultán öccse, Jefri (Bolkiah) Herceg melynek következménye az évtized végén egy komolyabb pénzügyi összeomlás lett. Állítások szerint Brunei pénzügyminiszterként dollármilliárdokat sikkasztott el. Ezután a népes autó gyűjteményt Jefri Herceg vagyonának nagy részével együtt átadták a kormánynak, ami így is azt jelentette, hogy gyakorlatilag még mindig az uralkodó család tulajdonában volt, de a 2000-es évek elejétől kezdve a szultánság időszakonként eladta vagy elajándékozta a gyűjtemény egy-egy darabját vagy egy részét. Az autók pontos száma, illetve a gyűjtemény jelenlegi mérete, állapota nagyjából ismeretlen, arról számoltak be páran, akiknek volt szerencséje minimális betekintést nyerni az ottani helyzetbe, hogy rengeteg autó igen szomorú állapotban van, köztük ezek a kombik is. Ha esetleg maradt is még néhány ilyen egyedi S73 T AMG, akkor valószínűleg működés képtelen állapotban van.
Az utolsó szerelők, akik karbantartották a gyűjteményt, még 1998-ban távoztak, és állítólag már akkor sem volt vezethető állapotban az autók nagy része- legalábbis ezt írta Michael Sheehan, a Ferraris Online brókere, aki 2002-ben saját szemével látta a komplett gyűjteményt – ráadásul már ennek is 20 éve. Jó eséllyel sosem tudjuk meg a tíz Bálna Kombi sorsát. Vajon mi lehet a többi másik öt vagy nyolc autóval – hiszen a legendák szerint az eredeti rendelés nem tíz autóról szólt.
Hiába is keresnénk akár a Mercedes-Benzt, akár az AMG-t az “ultrakombikkal” kapcsolatban, hiszen mindkét cég irányelve, hogy nem ad ki információt harmadik félnek ügyfeleik autóiról. Egyesek azt pletykálják, hogy az AMG-nek még mindig van néhány elrejtve a pincében, de erről sincsenek konkrét információk.
Egészen őszintén az sem egyértelmű, hogy ezek a rossz minőségű, interneten keringő fényképek mikor és hol készültek? Rendszeresen feltűnnek különböző cikkekben, autós fórumokon, de akár az is elképzelhető, hogy több különböző autót láthatunk, hiszen elég rossz minőségű, elmosódott képek sajnos. Jó eséllyel ezeket az autókat nem sűrűn vezették, valójában sosem használták ki a tudásukat és a Mercedes-Benz S73 T AMG legendája csak néhány hasonló cikkben él tovább – legnagyobb sajnálatunkra.
A lehetőség viszont adott. Ahogy fentebb látható, hogy limuzint is lehet kézzel építeni, úgy simán nekiállhat az ember egy Bálna Kombinak is. Egy jó lakatos kell hozzá – szerintem Garami Zsolt Barátom van elég elvetemült és vakmerő hozzá – kell egy Bálna, egy W210T hátulja, sok meló, rengeteg idő és nagyon sok pénz. Persze a dokumentáció és a forgalomban helyezés már más kérdés – azt itthon jó eséllyel teljesen esélytelen elintézni.
…mindenesetre határozottan elgondolkodtató a dolog…
2022.10.17.
/Zolo/