#pirostank
Korábban volt szerencsénk a SsangYong Rexton ötüléses, majd kicsit később a hétüléses modelljéhez is. Akkor még nem gondoltuk, hogy az importőr a platós verziót is bevezeti itthon.
A monumentális méret teljesen vitathatatlan, a megszokás viszont a „Grand” kiegészítőt többnyire a típusnév elé helyezi, számomra jobban hangzana Grand Mussonak a megnevezés, de ennyi nyakatekertséget engedjünk meg a járműnek. Az „Indián vörös metál” névre hallgató szín roppant látványossá teszi a hatalmas autót. Ahogyan korábban a Nissan Navara kolbászzsírmetál színénél is megjegyeztem, sajnálnék egy valójában munkára szánt autót szép színben elhasználni, bármennyire látványos is. Vitán felül áll, hogy a 159 000 Ft felárat megéri, hiszen szépen csillog.
A szintén feláras – 40 000 Ft – 18”-os, lakkfekete alufelnik 255/60-as abroncsokkal ugyancsak szépen mutatnak – sokat számít egy jó felni választás az autó megjelenésén. A plató nagy, jól burkolt a felülete, a műanyag tálcán rögzítő fülek vannak, a pereme pedig magas. Ez kifejezetten szerencsés, hogyha az ember így használja, hiszen nagyobb mennyiségű holmi fér bele – ettől függetlenül praktikus dobozt vagy felépítményt rendelni rá, a korábban kipróbált ISUZU esetében igen praktikusnak bizonyult, példának okáért ezzel a pickuppal havat szállítottam sokszor, hiszen éppen havazott, amikor nálam volt a Musso Grand. Jó pont a hiperbrutál módon szigetelt 12V-os csatlakozó a platón.
A Rextonéval azonos, teljes alvázas alap roppant mokány és strapabíró, sok esetben érződött az autó mozgásán terepen, hogy nem félalvázról van szó, hiszen semmi csavarodás nem volt, hiába volt néha két kerék a levegőben. A motor is azonos a családiasabb testvérrel, az eXdi220-as, saját fejlesztésű motoron még mindig felfedezni itt-ott a Mercedes eredetet, 400 Nm maximális nyomatékát 1600-2600 közötti fordulaton, 181 lóerejét pedig 4000-es fordulaton adja le.
Már alapjáraton is remek erőben van és közel tiltásig gőzmozdony módjára húz, nulláról gyorsítva 1800-as fordulatnál érezni igazán, hogy meglódul az autó. Számok tükrében – terheléstől függően – ez 12 másodperc körüli 0-100 km/h-s gyorsulásra és 172 km/h-s végsebességre elegendő. Egy ilyen platós monstrumtól ezek egész jó adatok szerintem. Újdonság a Rexton korábbi Mercedes G7-es váltójához képest, a jelenlegi, 6 sebességes Aisin gyártmányú automata, extraként rendelhető (419 000 Ft). A személyautó gyártásban kevéssé ismert Aisin elsősorban ipari holmikhoz, gépekhez gyárt váltókat, kiegészítőket már több évtizede, nagy sikerrel.
A hatalmas nyomaték okán az ember azt gondolná, hogy ideális esetben az automata hamar elvált, de minden alkalommal 1900-as fordulat fölé engedi forogni a motort váltás előtt, ezáltal sokszor feleslegesen pörög és többletfogyasztást generál. Pedig a fokozatkiosztása igen jó, hatodikban 100 km/h-t 1600-as fordulatnál, 130 km/h-t 2000 körüli fordulaton teljesíti a motor és egészen dinamikusan húz 160 km/h-ig, a nagy felület és a komoly tömeg miatt ott kissé alábbhagy a lelkesedés, de eléri a végsebességet a Nagy Német Autobahnon gond nélkül. A nagyméretű jármű fogyasztása nem alacsony, városban 11-12 liter körül eszik 100 km-re vetítve óvatos használat mellett. Dugóban akár felszalad 14 literre is. Országúton 8-9 liter körül tartható kis odafigyeléssel, autópályán 130 km/h-nál 10 liter fölé szalad.
A megtett 800 km alatt produkált 10,3 literes átlagfogyasztás reálisnak mondható – természetesen fontos megjegyezni egy ilyen autó esetében, hogy terhelés hatására hatványozódik a fogyasztása – a közel 800 kg terhelhetőség és a 3 tonnás vontatható tömeg fényében ez fontos információ. A Premium felszereltségi szint nagyon sok extrát foglal magában, ehhez még egysmást hozzáadtak rendeléskor. A teljesség igénye nélkül, pár apróságra kitérek. Sok a 3-4 betűs, biztonsági extra – egy részük az opciós Tech csomag részét képezik (235 000 Ft).
A kulcs nélküli rendszer kifejezetten praktikus, az utastérbe bejutva elektromosan állítható, fűthető-szellőztethető, fekete bőrülések fogadnak minket, ráduplázva a hátsó ülések fűthetőségével.
Az autó elől kényelmes, hosszúak az ülőlapok, a kormány is két irányban állítható. Teljesen személyautós az üléspozíció, talán a Ford Rangerhez nagyon hasonló. Szellős, levegős az utastér, bár az ülések kissé kemény tömésűek, de ez idővel „kiülődik”. A hátsó üléseken is igen jól el lehet férni, bár itt már kevésbé személyautós az üléspozíció, a háttámla igen meredek, viszont még itt is könyöklő és pohártartó kényeztet két utast – bár hárman is élhető a hátsó traktus, hiszen a Musso elég széles és a láb és fejtér is bőséges. A hátsó ajtó kialakítása furcsa, az alsó részen lévő kis kiugróba többször is beleakadtam – azon kívül, hogy kissé idétlenül néz ki, nem is túl praktikus.
Sok a műanyag és a műbőr az utastérben, sok a gomb, de az érintőképernyő már arra utal, hogy ez nem klasszikus melós autó, nem lehet kesztyűben nyomkodni. Menet közben itt-ott hallani zörgéseket, cicergéseket, műanyag és bőr dörzsölődik egymásnak. A HiFi viszont csillagos ötöst igényel, egészen szépen szól és még nagyobb hangerőnél sem torzít. Meglepően pozitív élmény volt számomra.
Dicséretet érdemel az utastér zajszigetelése, sem a motorból, sem a futómű/utca/szélzajból nem sok szűrődik be. Még autópálya tempónál is alig valami hallatszik be, szerintem a picupok között az egyik legjobb zajszigetelése a Musso Grandnak van. A motort is csak 2500-as fordulat fölött halljuk, de oda ritkán kell forgatni, kényelmesen elporoszkál kis fordulaton is, csak intenzív gyorsításnál igényli a forgatást. Érdekes extrafelszerelés a napfénytető (156 000Ft) – ilyet sem sok picupba rendelnek. Kicsi a felülete, még attól is kisebbre nyílik, de legalább van. Kinyitva nem generál komoly szélzajt, huzatot egyáltalán nem csinál az utastérben.
Az alvázas kialakítás és a hozzá igazodó futómű miatt a Musso kisebb útegyenetlenségeken átsiklik, de a nagyobbakon kifejezetten pattogós élmény. A kapcsolható összkerékhajtás az önműködő, mechanikus differenciálzárral igen hasznos társ a lazább úttalajon, kézi váltóval és valami jobb terepgumival társítva sok világvégi helyre eljuttatná a piros tankot, de az automataváltó és a sok pár betűs biztonsági extra a havas latyakban nem szívesen dolgozott össze a már-már oldschoolnak nevezhető rendszerrel, az autó egyenes elindításához is sokszor matekozni kellett – vagy kikapcsolni, amit csak tudunk. A 360 fokos kamerarendszer (239 000 Ft) igen praktikus egy ilyen autónál, pláne városi használat mellett, hiszen látni/érezni egy ekkora jószágot sok esetben nem szimplán rutin kérdése, olyankor pedig jól jön a kamerarendszer. Segítségével meglehetősen kicsi helyekre is sikerült beparkolni az autóval. Sajnos egy korábbi sérülés miatt az első kamerát még nem sikerült pótolnia az importőrnek.
A SsangYong Musso Grand már kicsivel 9 millió Forint fölött megvásárolható, ár/érték arányban kifejezetten jó pozíciót foglal el a piacon. A tesztelt, sok extrával felszerelt modell 12 millió fölötti ára soknak tűnhet, de a konkurens gyártóknál legalább 1,5 de inkább több millióval drágábban kapunk ilyen felszereltséget. Szívem szerint, egészen biztos, hogy kézi váltóval és okosan összeválogatott extrákkal vásárolnám meg ezt az autót. Köszönjük a tesztelési lehetőséget a SsangYong Magyarországnak, tesztautónk tisztaságáról pedig az Easy Wash Lurdy Ház csapata gondoskodott.
2020.03.09.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 2157 cm3 turbo diesel, 4 hengeres, 16 szelepes |
Teljesítmény | 181LE (133kW) @4000/perc |
Nyomaték | 420Nm@1600-2600/perc |
Váltó | 6 sebességes Aisin automata |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12 másodperc |
Végsebesség | 172km/h |
Mért átlagfogyasztás | 10,3 l/100km |
Saját tömege | 2105kg |
Alapára | 9 131 300 Ft |
Tesztautó ára | 12 659 000 Ft |