A Fekete Hetes
Ismét Renegade teszt következik; tavasszal járt nálunk a SsangYong Rexton 7 üléses változata. Egy évvel korábban volt szerencsénk az 5 üléses verzióhoz, komoly változások azóta nem történtek az autóval. A méretes jószág, 1825 mm-es magasságával változatlanul kiemelkedik a forgalomból, továbbra is magasabb az átlagos SUV-oknál, simán fölé emelkedik egy Ford Kugának vagy Edgenek, esetleg egy Zafirának de még egy kicsivel magasabb Nissan Navara mellett is tekintélyt parancsoló.
A monumentális külső roppant tágas utasteret takar, ahol ezúttal hét ülést találunk. Alapvetően annyi a különbség a sima ötüléseshez képest, hogy az orbitális méretű csomagtartóból kihajtogatható további két ülés. Alaphelyzetben a több üléses verziónál kisebb a csomagtartó emiatt, hiszen a padlójából helyet vesz el a plusz két ülés és azok mechanikája némi helyet, tehát a kevesebb üléses verzió 784 literes csomagtartója helyett itt „csak” 777 liter jut 5 üléses felállásban.
Teljes kihasználással – 2 első ülés, a többi ledöntve – is „csak” 1806 liter, a másik változat 1977 literével szemben, de így is messze meghaladjuk az átlagot. Szögezzük le, mindkét autóban lakni lehetne. A változás egyébként nem érint a csomagtartón kívül mást, az első ülések kényelme ugyanolyan és a középső sor ülésein is ugyanúgy megtalálja mindenki a helyét, talán az tűnik fel, hogy a plusz két ülés kihajtott állapotban nyer igazán értelmet a középső sor előrehúzási/döntési lehetősége.
Nos, a leghátsó sorba a bemászás nem éppen könnyű mutatvány, de nem nehezebb semmilyen hasonló +2 ülésesnél. Mi több, kifejezett figyelmesség, hogy a leghátsó sorba is jutott egy 12V-os aljzat és több fokozatban kapcsolható, külön nyitható szellőztető fúvóka is. A gyártók gyakran ezeket az üléseket csak extrának tekintik, a rajtuk helyet foglalókra nem igazán tekintenek teljes értékű utasként, így az effajta szolgáltatások elmaradnak. Érthető a gondoskodás, hiszen a fekete monstrumban az alapvető felszereléseken felül nagyon sokkal megspékelték az extrákat, a közel 200 000 Ft-os két plusz üléssel, a napfénytetővel (199 000 Ft), légzsák csomaggal (119 000 Ft), Tech csomaggal (299 000 Ft), elektromos ülések (185 000 Ft), a 9,1”-os multimédiás egység (449 000 Ft), intelligens csomagtér ajtó (299 000 Ft), Xenon+LED fényszórók (199 000 Ft), a fekete metál fényezés pedig „SPACE” névre hallgat és további 199 000 Ft felárat képvisel. Az így elért 13 126 000 Ft sem mondható soknak az autóért, hiszen ebben a méretosztályban nem találni ilyen járművet, még az összeg duplájáért sem.
Arról nem beszélve, hogy meglovagolható a most futó 7 üléses autókra vonatkozó állami támogatás is – amivel rögtön kellemesebben cseng a végösszeg. A teljes felszereltség felsorolása szinte esélytelen, de a szellőztethető üléseken át az „auto HOLD” funkcióig vagy a hátsó ülések fűtéséig – ami ugyan egészen más árkategóriában, de már 10 éve benne volt a Mercedesekben – is megtalálható. Fontos megemlíteni, hogy még teljesen kihajtott 7 üléssel is marad 236 liternyi hely a csomagoknak – ez közel duplája egy MX 5-ös Mazda, de közel másfélszerese az Opel Adam és alig marad el egy Ford Fiesta csomagtartójától – tehát még így is élhető. Arról nem beszélve, hogy az ülések variálhatósága szinte megszámlálhatatlan, tehát rengeteg féle variáció kialakítható utas/csomag megoldásból.
A motor, a futómű és a fék nem változott, ugyanaz a Mercedestől származó, továbbfejlesztett 2,2-es dízel duruzsol a jármű orrában, 181 lóerővel és 420 Nm nyomatékkal. Méretéhez képest a 12 másodperces gyorsulás és a 181 km/h-s végsebesség megfelelőnek mondható. A szintén Mercedes eredetű 7 sebességes geartronic váltó szoftveresen még mindig elbírna egy kis fejlesztést, de békés használat mellett megszokható a türelmet igénylően lassú működése.
Az intelligens csomagtér ajtó érzékenységén is érdemes lenne hangolni egy keveset, hiszen több esetben indokolatlan távolságból vagy pozícióból is elkezdte kitárni az autó hátulját. Dicséretet érdemel a műszerfal bal oldaláról aktiválható 220 V-os konverter, ami a középső üléssornak biztosít egy konnektornyi áramot. Az alvázas kiképzés ellenére a tekercsrugós futómű meglepően kényelmes és kellemes atmoszférát varázsol az utastérbe, a korábbi 20”-hoz képest itt 18”-os felniken feszülő, kicsit ballonosabb Nexen típusú 255/60-as gumikkal kifejezetten komfortosan elringatnak a fotelszerűen kényelmes és tágas ülések – akinek ez is kevés, pár tized Bar nyomást leengedhet a kerekekből és tovább fokozódik a komfort.
A ránézésre jó minőségű utastérről komolyabb megtekintés után kiderül, hogy műbőr és sok műanyag elegye, utóbbiak pedig hangosabb zene vagy rossz útfelület hatására hajlamosak itt-ott kicsit zörögni is, de alapvető használat mellett ezek a problémák nem merülnek fel.
A méretes napfénytető bukó állásán kívül két pozícióban is megáll nyitásra, a tágasabbik pozíciónál erősen „bubogó” hangot hallat haladás közben, de a szűkebb nyitás esetében alig van szélzaj. Az autón egyébként a menetzajnál kicsit előjön, hogy nem olyan drága anyagokból van, mert autópálya tempónál bizony behallatszik a szél/futómű/motorzaj is egy kicsit. Nem zavaró és nem összehasonlítható a többszörös árú „konkurensekkel” természetesen, de mindenképpen említést érdemel. A kapcsolható és felezővel is felvértezett összkerékhajtás ésszel használva sok terephelyzetben megállta a helyét, panaszra sehol sem volt okunk. Az autó 2105 kg-s önsúlya pár fővel és csomagokkal megpakolva hamar 3 tonna környékére ugrik, az automatával felvértezett 2,2 motor pedig ebben az esetben nem fog akkora dinamikával közlekedni, mint korábban, torkossága pedig fokozódik.
Alapesetben országúton 10 liter alatti fogyasztással is eloperál, autópályán 11-12 liter környékén fogyaszt, de városban meglódulhatnak a számok és 14, de akár 17 liter is lecsúszik a torkán egy komolyabb belvárosi, araszolgatós dugóban. Igaz, inkább utazóautónak alkalmas, hiszen az autó valóban hatalmas kívül és belül is. Elnézve a hazai piacot, ezért a 13 millió Forintért egy közepes méretű, gyengébben felszerelt SUV-ot kapni, ez esetben pedig egy alvázas, valós 4 kerékhajtásos – mi több, felezővel felvértezett – 7 üléses, borzalmasan tágas autót kapunk. Köszönjük a tesztelési lehetőséget a SsangYong Magyarországnak, tesztautónk tisztaságáról pedig az Easy Wash Lurdy Ház csapata gondoskodott.
2019.09.12.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 2157 cm3 turbo diesel, 4 hengeres, 16 szelepes |
Teljesítmény | 181 LE (133 kW) @4000/perc |
Nyomaték | 420 Nm @1600-2600/perc |
Váltó | 7 sebességes Mercedes Geartronic |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12 másodperc |
Végsebesség | 181 km/h |
Saját tömege | 2105 kg |
Csomagtér | 236-1806 liter |
Fogyasztás | 12,8 l/100 km |
Alapára | 8 320 000 Ft |
Tesztautó ára | 13 126 000 Ft |