Hófehér őszinteség
Az utolsó tavaszi „penitenciám”. Sajnos a rendezvényszezonnak köszönhetően kicsit elúsztam a tesztek megírásával és ez az autó még tavaly tavasszal járt nálam. Az elmúlt szezonban volt szerencsém kipróbálni hatch változatban, erősebb motorral, TS (Touring Sport) azaz kombi változatban az 1,2-es turbo benzinessel és rövidesen publikálok egy-egy tesztet a GR Sport és a TREK változatokról is.
A feláras (240 000 Ft) „Gyöngyfehér” névre hallgató szín szerintem az egyik legszebb a gyártó modellpalettáján, a Toyota Camry, amit nagyjából egy éve teszteltünk is ebben a színben pompázott. Napfényben valóban igazgyöngyre emlékeztetően csillog az egész autó, ha az ember képes vigyázni rá, akkor bőven megéri a felárat. Lényeges különbség a modellek között, hogy a sedan – mint hagyományos Corolla és nem Auris utód – különböző frontot kapott. Króm színű “bajuszokat”, ami által kissé hosszabbnak és szélesebbnek is hat az egész autó, mint amekkora, más fényszórókat és a többi modelltől eltérő, elegánsabb első kiképzést. Maga a forma a hagyományos, áramvonalas, Japán sedan kialakítás.
Az utastér többnyire egyezik a 2019-ben kipróbált, 1,6-os benzines modell utasterével, bár ebben a színben kissé komor – szerencsére van színválaszték bőséggel. A térdkalács-gyilkos kiugró a műszerfal ajtó felőli szélén továbbra is mínusz pont, a kihúzható, első könyöklő pedig nagy, kövér plusz. Jól le lehet róla érni a kormányt, ezzel a CVT váltóval még valamennyire fekve-könyökölve-vezetni is sikerült.
Az Executive VIP felszereltséghez kicsit sérelmeztem, hogy az ülőlapnak csak a magassága állítható, a lejtése „dőlésszöge” nem – ha már egy ilyen felszereltségi szint nevet kiosztunk, még a Japán puritanizmust figyelembe véve, az elektromos állítást elengedve is illene több módon állítható legyen az ülőlap. Mindezzel együtt az ülés kényelmes, bár a deréktámaszt sem sikerült soha tökéletesre állítanom, a teljes tesztidőszak alatt folyamatosan változtatgattam.
Kényelmetlen nem volt, de valahogy sosem sikerült a megfelelőre. A félig bőr ülések fűthetőek elől is és hátul is, hátul csak egy fokozatban, de hideg téli napokon ez is igen jó dolog. Ülés szellőztetés lehetősége nincs, de azt a Camry sem tudta, úgyhogy ezen nincs semmi meglepő. A sofőr ülés magasságállítása egyébként érdekes. Feltűnt, amikor kicsit a jobb egyben ültem, hogy folyamatosan olyan érzésem van, mintha ki akarnék esni az autóból, annyira magas az ülés alapvető pozícionálása, a sofőr ülést viszont egész mélyre lehet állítani. Mivel mindig legalsó pozícióba minden ülést, eddig nem is tűnt fel, hogy az alapbeállítása ennyire magas.
Mindettől függetlenül az utastér első része kényelmes és élhető. Hátul is hasonló a helyzet, a ki-beszállásnál bólogatni kell, hogy az ember ne verje össze a fejét, de ezt leszámítva a magamnak beállított első ülés mögött elfértem, a kihajtható könyöklő jól pozícionált és kényelmes, az övcsatok viszont a műanyag oldalsó burkolaton a RAV4-eshez hasonlóan hajlamosak zörögni. A feláras GPS (297 000 Ft) inkább funkcionális, mint látványos, jó eséllyel sokan nem élnek a lehetőséggel, hiszen egyre többen a telefonon lévő, informatívabb navigációkat használják. a HiFi kellemesen szól, nem torzít még magasabb hangerőnél sem, de kiugró értékeket nem produkál semmiben.
Ennek a felszereltségi szintnek nagy pozitívuma a HUD (Head Up Display) ami a szélvédőre vetíti a műszerfal adatait. Igen informatív és jól beállítható, megválogathatjuk milyen információt szeretnénk rajta látni, a motor fordulattól akár a navigáción át sok mindent tud. Mondhatni felesleges apróság, de autópálya tempónál nem mindegy, hogy egy adat ellenőrzéséhez mennyi időre kell levennünk a szemünket az útról, a forgalomról. A műszeregységnek több beállítási és elrendezési lehetősége van, mivel egy része teljesen digitális, ezt a részt több módon lehet beállítani, kisebb, nagyobb körök vagy a hagyományos kilométeróra. Ötletes, hogy több lehetőséget is enged a gyártó.
Itt is három üzemmód elérhető, a lényegi különbség elsősorban a gázreakció, ECO módban lomhábban reagál a gázadásra és nem olyan fürge, ezáltal ennél a beállításnál lehet a legtakarékosabban vezetni. Értelemszerűen a Sport mód drasztikusabb, idegesebben reagál. Takarékos vezetéshez egyébként a műszerfal visszajelzéseit kell csak figyelni, egyértelműen takarékosságra hangoltak mindent, pár nap használat után teljesen átkódolja az ember agyát arra, hogy sportot űzzön a spórolásból.
A 18”-os felnik szépek és látványosak, de még a peremvédős, 225/40 gumik ellenére is sérülékenyek mind a felnik, mind a gumik. Szerintem érdemesebb egyel kisebb felnikkel választani az autót. Kicsit lágyít a feszes, sportos futóművön és egy fokkal kisebb a defekt esélye is – igen, ez utóbbi visszatérő félelem azóta az ominózus eset óta. A motor a már ismert adatokat hozza, 11,2 másodperces 0-100 km/h gyorsulás és a 180 km/h-s végsebesség nem kiugró értékek, de ez is hozzájárul takarékosságához és tartósságához.
Az 1,8-as, Miller-ciklusos, szívó benzines motor a CVT váltóval társítva szinte elnyűhetetlen darab, a korábbi Priusokban sok-sok éve szolgál taxiként is akár és már remekül bizonyított, sok esetben fél millió km fölött is vígan teszi a dolgát. A fék tipikusan hibrid autós, jó darabig rekuperál és visszatölt a hibrid akkumulátorba, aztán hirtelen átvált hagyományos, üzemi fékbe, amit még mindig kicsit nehéz megszokni. Azoknak, akik még nem vezettek hibridet talán a féken kívül a CVT igényel megszokást, hiszen gáz adásra hangos lesz a motor és nem fogy el a hangja, csak amikor elengedjük a gázt – váltás „élmény”, hagyományos értelemben nincs, hiszen ez fokozatmentes.
Ez is a takarékosságra hangolódás miatt van, ECO üzemmódban, óvatosan, néha vitorlázva előfordult, hogy letornáztam a városi fogyasztást 3,7 liter/100km-re, éjjel, kis forgalomban, lassan haladva. Igaz, ez volt a legalsó érték, de élhetően vezetve is megtartható a 4,4-4,7 l/100km körüli városi fogyasztás. Ezek az értékek óvatás pedálhasználattal, a drasztikus gyorsításokat, lassításokat mellőzve érhetőek el. Autópályán 130 km/h-val haladva 6-7 liter között fogyaszt, 100 km/h-nál pedig 5-5,5 litert. Előbbi esetben kicsit hallani már a motort is, de azt leszámítva csendes az autó, minimális zaj jut be az utastérbe.
A közel 1700 km-es tesztelés végére, nagyrészt városi használat mellett 4,4 literes átlagfogyasztást produkált az autó. Értelemszerűen igyekeztem takarékosan vezetni, „Sport” módban, padlógázon egy ilyen autóval is lehet bőven 10 liter fölötti fogyasztást produkálni. A csomagtartó hozza a sedan forma sajátosságait. Alapvetően 471 literes, jó formájú, jól rakodható. Nem villanymotor nyitja és csukja, de semmi nehézséget nem okoz kézzel mozgatni.
Mivel a hibrid rendszer akkumulátorai a hátsó ülés alatt vannak, így az ülések előre döntése nem helyezi a lefektetett támlákat egy síkba a csomagtér aljával, így kissé idétlen formájú nyílás jön létre, de legalább adott a lehetőség a csomagtér bővítésére. Sokáig azt hittem, hogy csak az utastérből vagy a távirányítóról nyitható, de végül megtaláltam az eléggé elrejtett gombot a króm kinézetű dekoráción hátul.
A hazai piac szűk keresztmetszete az ár, ami arra való tekintettel, hogy az alapmodelleket már 6 millió Forint környékén megvásárolhatjuk, igen borsos. Tesztautónk ára 11 millió Forint fölé kúszik, minden extrával felszerelve. Két dolgot kell megfontolni egy ilyen autó vásárlásánál: az egyik, a kimagaslóan jó értéktartás, a másik pedig, hogy valóban szükségünk van-e minden extrára vagy megfelelne esetleg egy kicsivel kevésbé felextrázott, de olcsóbb modell. Köszönöm a tesztautót a Toyota Magyarországnak, azon belül is Balogi Ádámnak. A tesztautóink tisztaságáról most is az Easy Wash Lurdy csapata gondoskodott.
2021.01.17.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1798cm3, 4 hengeres benzines és elektromos hybrid motor |
Teljesítmény | (98 benzines és 72LE elektromos) összesen 122LE (72KW) @5100/perc |
Nyomaték | 142Nm benzines és 163Nm, elektromos üzemmódban |
Erőátvitel | E-CVT (fokozatmentes automata) |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,2 másodperc |
Végsebesség | 180 km/h |
Saját tömeg | 1432kg |
Csomagtér | 471 liter, bővíthető |
Fogyasztás | 4,4 l/100 km – mért, átlag |
Alapára | 5 990 000 Ft |
Tesztautó ára | 11 357 000 Ft |