Hézagpótló
Alapvetően a forma volt a lényeg. Eddig csak a Sedan és a sima, 5 ajtós Hatchback Corolla jutott el hozzám, ez a modell viszont újraértelmezi TS jelzőt. Korábban a sportos modellek meghatározója volt a Toyota Sport két betűs monogram logója, a Corolla érkezésével viszont átváltott a történet Touring Sportra.
Pár éve az autógyárak a kombikat igyekszenek a sporttal, sporttevékenységgel társítani, amiben valóban van logika, hiszen a nagyobb raktérben egyszerűbben szállít az ember sportfelszereléseket, a hosszabb tetőre jobban felszerelhető a tetőcsomagtartó is, amire adott esetben kerékpártartót, hajót vagy más sporteszközt lehet rögzíteni. Feltételezhetőleg ebből a megközelítésből érkeznek sorra a sport-kombik. A nagyobb méretű, Mazda 6 kombi változata is Sportkombiként fut. A mai SUV világban bizony meg kell becsülni minden Touringot és bárminemű kombit, hiszen kipusztuló félben van sajnos. Az egyre újabb, csalogatóbb SUV-ok, Crossoverek piacán – ahol a Toyota a C-HR-el arat – egyre csökkennek a kombi eladások. Sokan gondolkodnak praktikusan, arra pedig egyértelműen a magasabb építésű jármű a válasz. A házon belüli „konkurenciából” három éve pont ugyanezzel a motorral volt szerencsénk egyet kipróbálni.
Az 1,2-es, 4 hengeres benzin motor a nagyobb karosszériával is boldogult, a Corolla TS-nél sem akadt gondja. 185 Nm nyomatéka már 1500/perces fordulaton éledezik, 2000-től már igen jól húz és stabilan tartja ezt a ritmust szinte tiltásig, hiszen 4000/perc fordulatnál az elfogyó nyomatékhoz megérkezik a 116 lóerő, ami közel leszabályozásig rendelkezésünkre áll. Fanyaloghatnánk a kevés lóerő hallatán, de racionálisan gondolkodva ezt az erőt, ebben a kategóriában korábban valóban a sportosabb modellek – Gsi Corsák, XR2i Fiesták tudták, miért ne lehetne elég egy közepes méretű kombihoz? Az ügyes, hat sebességes váltó remekül kézre áll, a fokozatok úgy kattannak be a helyükre, hogy már-már elhiszi az ember, hogy nem is rudazatot mozgat, hanem közvetlenül a toló villákat. A remek váltó közbenjárásával tökéletesen kihasználható az autó ereje, az első három fokozat rövid, városi szaladgáláshoz, gyorsíthatásokhoz, lámpától-lámpáig araszolni, az ötödik és a hatodik pedig megfelelően hosszú utazni.
Ezzel a kiosztással a Touring Sport 2800-at forog 130-nál, ahol 7 litert, 2200 körül forog 100-nál, ahol 6 litert fogyaszt. Mivel az autóban nincs start/stop rendszer – ez manapság szinte hihetetlen – városban, dugóban szüttyögve kicsit falánk, hiszen 10 liter körülre felszalad a fogyasztása, de átlagos, városi haladás mellet 7-8 liter benzinnel beéri. A teljes tesztút átlaga 7 liter volt, ami arányos a motorerővel és az autó méretével, de nagy odafigyeléssel ez az átlag érték akár 6 liter alá is leszorítható lett volna.
A teszt alatt kipróbáltam az ECO és a Sport módot is, előbbivel lomhább, utóbbival érezhetően virgoncabb lesz az autó. Ugyan változatlanul szívó motor párti vagyok, de aki nem akarja/engedheti meg magának a hibridet vagy az 1,6-os szívó benzines motort, annak remek alternatíva. Természetesen a kisméretű turbómotorok általános gondjaival számolni kell, érdemes néha kicsit meghajtani egy hosszabb, autópályás úton, megelőzendő a koxosodást. Visszatérve alaptémánkra, a kombira: a furcsa, kissé futurista, fiatalos és vagány fronton osztozik a Hatch modellel, a Sedan modell konzervatívabb orr részt kapott.
Az ezüstös szín – bár mostanában a szürkés árnyalatokat nem annyira populálja a gyár – egész jól áll ehhez a formához. A rajta lévő 17”-os felnik sem tűnnek kicsinek – a korábban tesztelt és defektet kapott 18”-osokat bármilyen látványosak, érdemes legfeljebb zárt pályás verseny napokra felszerelni, mert a hazai úthálózaton használhatatlanok sajnos, de a 225/45-ös Semperitekkel nem volt gond, egész szépen fogták az autót minden helyzetben.
A csapott hátú modellből átülve a helykínálat jónak mondható, a sportos, jó oldaltartású, szövettel borított első üléseken azonos a helykínálat, az ülőlapok hossza is elégséges. Hátul jóval tágasabb minden, mint az 5 ajtós modellnél, de még a Sedannál is több helyünk jut. Nagyobb a láb és a fejtér is, a lejtős tetejű, oldalsó ablakvonal ellenére még ki-beszálláskor sem kell annyira nagyot bólintani, ha hátra próbálunk bejutni.
Jók a rakodóhelyek is az utastérben, Corollásan praktikus minden, az ajtózsebbe a másfél literes vizes flakon kicsit erőszakosan ugyan, de befér, a könyöklőben is van egy kis tároló, a kesztyűtartó mérete sem okoz meglepetéseket. A műszerfal jól átlátható, a kijelzők szűk keretek között ugyan, de variálhatóak, a megjeleníthető mutatók elrendezése is logikus, minden jól látható és értelmezhető. HUD (Head Up Display) nincs, de szükségét sem éreztem igazán.
A Comfort felszereltségi szint egy jó közepes stafírungozást képvisel, 2 zónás digitális klíma, USB telefon töltők, légzsákok, közepes teljesítményű, gyári HiFi, ülésfűtés, deréktámasz. Hiányzott számomra az első könyöklő előrecsúsztatható teteje és a kormányfűtés is praktikus extra a hűvösebb időben. A B oszloptól hátrafelé sötét ablakok és a navigáció már az extra felszerelések, csomagok részét képezi. Egyébként a fekete tetőkárpittal és a sötét utastérrel kombinálva ez a hátsó sötétítés kicsit bunkerszerűvé teszi az autót. Megvan a maga hangulata, de példának okáért, gyerekekkel közlekedve nem a legpraktikusabb, mert alig látnak ki rajta. Vitán felül áll, hogy sokkal jobb a kilátás a hátsó ülésről, mint egy C-HR esetében.
A relatíve olcsó ébár kissé minimál, Comfort felszereltségi szintet a Tech és a Style csomagokkal egészítették ki. Előbbi 470 000 Ft, utóbbi csak 450 000 Ft. A Tech csomag része az esőérzékelős ablaktörlő, az automatikusan behajló külső visszapillantók, a tolató radarok és az automata parkolás lehetősége. Ez utóbbi funkciót már többször próbáltam, egész ügyesen áll be az autó félig magától, akár párhuzamosan vagy merőlegesen. A multiinformációs műszerfal, a korábban említett ülésfűtés és az elektromos deréktámasz is ennek a csomagnak a része. A Style csomag inkább esztétikai dolgokat vonultat fel, az ablakok B oszloptól hátra sötétítettsége, a fényszórómosó, amely a lencsés BiLed lámpákat tartja tisztán. A belső, kék világítás az ajtókon, a pohártartóban és a tárolókban, a LED-es csomagtér belsővilágítás, továbbá a 17”-os felnik, a műbőr könyöklő és a króm hatású kilincsek belül. Közel egy millió Forint felárért ez megfelelő parádé szerintem. Nevéhez híven a mozgása is sportos, Elől MacPherson, hátul multilink futómű gondoskodik a kombi úton tartásáról. Feszes, de nem annyira, mint a C-HR, a Corolla nem pattog annyira, de egy 16”-os felnivel és ballonosabb gumikkal még egy fokkal kényelmesebb lenne. Igaz, akkor lehet már kissé nyúlós lenne a futómű és elveszíteni a „sportkombiságát”. A lényeget a végére hagytam, a hatalmas, tágas csomagtartót.
Hibrid akku és pótkerék híján dupla padlós, jól szekcionálható csomagtartót kapunk, ami a közel 600 literes alapméretével is igen nagy, a hátsó üléseket a felső padlósíkkal szinte vízszintesbe fektetve pedig 1606 literre bővíthető. Akinek esetleg még ez is kevés, a tetősínek a felszereltség részét képezik, bármikor megtoldhatóak egy tetőcsomagtartóval.
Tesztautónk 8,5 millió Forint fölé kúszó ára sok olyan extrát tartalmaz, ami szerintem szükségtelen, de egy megfelelően összeválogatott felszereltségi listával igen élhető autót tudunk magunknak összeállítani. Kéne-e? A forma szerintem világbajnok, de inkább a hibrid változatra szavaznék, ha mindenképpen benzines, akkor pedig az 1,6 szívómotor, kézi váltóval. Mindenképpen érdemes egyébként figyelni a Toyota márkakereskedéseket, mert így év vége felé biztosan sok akció lesz, amikor komoly kedvezményeket lehet bezsebelni.
Köszönöm a tesztautót a Toyota Magyarországnak, azon belül is Balogi Ádámnak. A tesztautóink tisztaságáról most is az Easy Wash Lurdy csapata gondoskodott.
2020.11.02.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1197 cm3, 4 hengeres benzines turbo motor |
Teljesítmény | 116LE (85KW) @5200-5600/perc |
Nyomaték | 185Nm @1500-4000/perc |
Váltó | 6 sebességes kézi |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,1 másodperc |
Végsebesség | 200 km/h |
Saját tömege | 1405 kg |
Mért, vegyes fogyasztás | 7 l/100km |
Csomagtér | 596-1606 liter |
Alapára | 7 020 000 Ft |
Tesztautó ára | 8 590 000 Ft |