logo
  • Rendezvényeink
    • Korábbi rendezvények
    • Házirend rendezvényeinken
    • Játékszabályok
  • Tesztek
    • AUDI
    • BMW
    • FORD
    • MERCEDES-BENZ
    • OPEL
    • PORSCHE
    • RENEGADE
    • VOLKSWAGEN
    • Egyéb
  • Hírek
  • Galéria
    • Videók
  • Partnerek
  • Elérhetőségek

Volkswagen Lupo GTI 2002

Aprócska, vörös ördög

Hálás vagyok, hogy én lehetek az első, aki tesztet ír erről az autóról, mert a tulajdonost – Csőry Barátomat, az olcsohifi.hu alapítóját – többen, többször megkeresték ezzel kapcsolatban, de nekem ígérte és tartotta a szavát. Mivel az autón folyamatosak a kisebb változtatások, így a képek is sok félék, éppen pillanatnyi állapotot tükröznek az elmúlt évről. Mindenképpen kiemelném, hogy a HiFi/utastér részen és a felniken/dekoráción kívül más komolyabb változás/tuning nincs az autón, a fék/futómű/motor/kipufogó nagyrészt gyári.



Kellemetlen, esős napot fogtam ki a tesztelésre, de nem akartam kihagyni a lehetőséget. Rövid diskurálás, majd kis motormelegítés után megkaptam a slusszkulcsot és nekiiramodtam. Voltak halvány emlékeim ezekről az aprócska hot-hatch-ekről, hiszen a 205 Gti Peugeot-k, amiket a 2000-es évek elején hajtottam ebben a ligában játszottak, de már nem emlékeztem ennyire élesen erre a gokartszerű élményre. Igaz, az Opel Adam Turbo S sem sokkal nagyobb méretre, viszont magasabb és a tömege is bő 100 kg-mal több, a turbós motornak pedig egészen más a karakterisztikája. A Lupoban helyet foglaló 1,6-os, 16 V-os motort – ami éppen csak befér a szűkös motortérbe – egy kissé átdolgozták a mérnökök a gyárban, az alap 1,6-os Volkswagen motorhoz képest, hogy hangyányit több erőt nyerjenek. Ebben a formában tudtommal a Polo és a Lupo Gti-be építették be kizárólag ezt a motort. Az átdolgozásnak köszönhetően az autó már nagyon szépen megindul kisebb fordulatról is, 1500/perces fordulatszámról már stabilan húz, de alapjáraton sem dadog vagy rángat, „elgurulgat”. A 152 Nm nyomatékot 3000-es fordulatra építi fel a motor, a 125 lóerő csúcsteljesítményét pedig 6500-as fordulatnál adja le. A 8,2 másodperces 0-100 km/h-s sprint kifejezetten kellemes egy ilyen apróságtól. Az ehhez társuló 205 km/h-s végsebességet nem hiszem, hogy bármilyen körülmények között ki merném próbálni. Egyébként forgatás nélkül is remekül halad a kis gép, az alacsony tömegnek köszönhetően.



A 978 kg tömeg eléréséhez ügyes trükköt vetettek be a mérnökök anno, igen sok alumínium részt használtak a legendás 3L Lupo karosszériájából és máshol is sikerrel törekedtek a súlycsökkentésre. Meglepően meglódul a kicsi autó. Bizonyára fokozza a hatást a mérete is, ennek és a futómű sportos hangolásának köszönhetően rossz úton kissé ráz, el-elpattog az autó, fokozva ezzel a vezetési élményt. Igen, abszolút hozza azt, ami jellemző erre a kategóriára. Természetesen a pattogásnak köszönhetően nem annyira pontos az irányítás, de ez nem a kormánymű hibája – illetve nem is feltétlen hiba. Ez ilyen. Lássuk be, onnantól, hogyha egy autóra ráteszik a Gti/GSi/Sri vagy hasonló emblémát, minden bizonnyal nem egy komfortos, hanem egy sportos hangolású járműről van szó – a feltevés itt is teljesen megállja a helyét. Határozottabb gázadásra villámgyors vágtába csap és szépen fogynak felfelé a sebességi fokozatok is. A törökbálinti DEPO területén akadnak bőven kevéssé forgalmas részek, úgyhogy mondhatni „zárt pályán” sikerült kipróbálnom az autót. Itt-ott egészen remek kanyar-kombinációkat találni a hátsó részeken – bár az útminőség itt-ott hagy kívánnivalót maga után. Egy-egy kanyarba igen szép sebességgel lehet satuféken beesni, majd egy határozott kormánymozdulattal és egy padlózott 2-3 tempóval kigyorsítani belőle. Hibamentes, aszfaltos úton/pályán remek élmény egy ilyen gépet terelgetni, az első-kerékmeghajtásos kis masina igen pontosan irányítható, rövid tengelytávja ellenére, hogyha el is indul a feneke, egy határozott mozdulattal visszaáll az szükséges ívre.



Természetesen a gyári kipufogó rendszer hangolása is határozottabb, mint egy sima Luponál, kifejezett érdekesség, hogy a hátsó kipufogó dobban van egy szelep, ami csak fordulatra nyit és nagyobb fordulaton kicsit mélyebb, dörmögősebb lesz az autó hangja. Hasonló, mint a VW Golf R32-esen, csak ott vákuum vezérli. A hanghatás is nagyban hozzájárul a Gti élményhez, hiszen fordulaton más hangot hallunk, ráadásul igen vagány módon, a hátsó lökhárító közepén, egy dupla véggel oldották meg a kivezetést. Az aprócska autó lelassításáról igen hatékonyan, ABS-el kombinált 4 tárcsafék gondoskodik, remekül boldogulnak ezzel a kis tömeggel. A gyári 205/45-ös gumi méretet egyelőre 195/50-es helyettesíti, de a 15”-os felnik mérete stimmel. Az aprócska autón egyáltalán nem tűnnek kicsinek. Persze, ha valaki tuningon gondolkodik, akkor felső határ a csillagos ég, viosznt remekül boldogul a kis csöppség ezeken a görgőkön is. Valóban nem szeretem az első-kerékmeghajtásos autókat, ennek ez a kategória mégis mindig megdobbantja kicsit a szívem.

A két első ülés egész kellemes helyet nyújt két utas számára, az ülések oldaltartása kellemesen sportos – a gyári, bőrös ülések beszerzése/felújítása még folyamatban van. Természetesen a kényelem fogalma igen relatívan hat, hiszen egy ilyen autó elsősorban nem erről szól, de egész kellemes az utastér. A hátsó ülés alapvetően további két személynek ad szűkös helyet, közel hasonlóan, ahogy a Miniben, de itt a HiFi vette át a helyet és egy mélyláda figyel. Mivel nem családi autó, több személy szállítása esetére van másik jármű, itt nem volt szempont a hátsó ülés megléte. Gyárilag a motortérben már nem volt hely, így az akkumulátor hátul, a pótkerék helyén trónol, egy kisebb szerszámkészlettel és defektjavítóval együtt. Innen táplálkozik a HiFi is, essen erről is pár szó. Mivel az olcsohifi.hu egyik demo autója ez, ezért egyedi igényeknek megfelelően, az autóhoz hangolva készült minden. A mélynyomó DVC, 2X2 Ohm, kevlár membránnal, carbon porsapkákkal, OZ mágnes, progresszív pille, 3000 W peak RMS. A rendszert egy Digital Designs M80 900 W-os erősítő táplálja, 180 W RMS Cadence első és ugyanilyen hátsó szettekkel. A magas hangsugárzást SPL Dinamic-okra bízták, amelyek egyedileg gyártott gömbökben foglalnak helyet. Az egészet egy Alpine 92BT fejegység vezérli.



Ugyan jelen esetben az autó teljes hátulja csomagtérként funkcionál, de alap esetben a 140 literes raktér az autó sajátja, amit előre dönthető hátsó ülésekkel lehet bővíteni – nagyjából az adott esetben látható határokig. Mivel az űrtartalmakról esett szó, így megemlíteném a brutális, 34 literes üzemanyagtankot, mint az autó egyik hátulütőjét, bár nem valószínű, hogy vele indulna bárki világmegváltó autóútra és a hat sebességes váltónak köszönhetően még autópályán is egész alacsony fogyasztási értéket lehet belőle kicsalogatni. Persze egy Gti-nél a fogyasztás relatív és nem is annyira szempont, bizonyára 5,5-10 liter között bármilyen értéket ki lehet belőle hozni, de kulturált, városi közlekedéssel 7 liter körül megtartható.

Mondanám, hogy bárkinek jó szívvel ajánlom az autót, akár városi szaladgálásra, akár egy-egy pályanapon megkergetni, de nem is gyártottak belőle túl sokat, ha pedig egy-egy eladó darab felkerül valahova, hamar lecsapnak rá, akik vadásszák őket, mert zsivány és igen szerethető jószágok ezek, amikkel gyakran lehet meglepetést okozni nagyobb, erősebb autóknak is.

2018.02.03

/Zolo/

 

Műszaki adatok
Motor 1598 cm3, benzines szívó
Teljesítmény 125 LE (92 KW) @6500/perc
Nyomaték 152 Nm @3000/perc
Saját tömeg 978 kg
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,2 másodperc
Végsebesség 205 km/h
Fogyasztás 7,5 l/100 km
Tank 34 liter
Csomagtér 140 liter
Share

« Toyota Celica 1,8 ST 1999
Nissan Qashqai Tekna+ DIG-T163, 2018 »

Legutóbbi bejegyzések

  • III. WSC Oldtimer Találkozó
  • FEST Autósmozi – 2023 Augusztus
  • Bálna Túra – Mercedes-Benz 300 SEL
  • Fest Autósmozi – Nyár 2023.
  • FritzenFest – Sommer Treffen 2023 – Német Autók és Motorok Nyári Találkozója

FritzenBook

Nincs megjeleníthető Facebook bejegyzés

FritzenBook

All Rights Reserved - Minden Jog Fenntartva © FritzenFest Kft. 2021