logo
  • Rendezvényeink
    • Korábbi rendezvények
    • Házirend rendezvényeinken
    • Játékszabályok
  • Tesztek
    • AUDI
    • BMW
    • FORD
    • MERCEDES-BENZ
    • OPEL
    • PORSCHE
    • RENEGADE
    • VOLKSWAGEN
    • Egyéb
  • Hírek
  • Galéria
    • Videók
  • Partnerek
  • Elérhetőségek

XEV Yoyo (2022)

Guruló, villanyesernyő

Mostanában rengeteg szó esik a fenntartható autózásról, a fenntartható mobilizációról. Nem régiben adtunk hírt egy új, Kínai gyártó – a Geely – hazai importjának indulásáról is. Mostanában igen fontos kérdéskör a lokális szennyezés, ennek kapcsán, korábbi cikkünk igen részletesen kivesézi az elektromos autózással kapcsolatos szilárd véleményünket, ennek ellenére tagadhatatlan, hogy a motorizáció mégis ebbe az irányba halad. Írtunk a különböző hajtásláncokról is, hogy mindenki eligazodjon a jelenleg elérhető technológiák között. Volt szerencsénk az úttörőnek számító Nissan Leaf erősebb és gyengébb változatához sőt, az E-NV 200, kis áruszállítót is kipróbáltuk a Japán gyártótól, de ezen a vonalon haladva a Mazda MX30 névre hallgató járművét is tesztetük. Volt hasonló tapasztalatunk az Opel Vivaro elektromos változatával és az Opel Corsa-e-vel is. Gurultunk egy keveset a VW nagy újdonságával az I.D.3-al az XEV Yoyo viszont egy igen érdekes alternatíva a városi mobilizáció megoldására. Torinói székhelyű – feltételezhetőleg az egyszerűbb EU-s forgalmazás okán – kínai tulajdonú cég gyártja a járművet. Sok helyen tetten érthetőek a kandzsik, ha az ember jobban figyel.



A formavilága modern és fiatalos – nevéhez híven kissé valóban jojóra emlékeztet, viszont határozottan miniűrhajó élménye van kívül-belül – nagyjából egy elektromos buborékban ülünk. Nagyon vonzza a tekintetet, bármerre mentünk, mindenütt utánafordultak. A választható színek is minden esetben feltűnőek vagy tartalmaznak feltűnő színeket is. Igen ötletesek a formai megoldásai. Közelről szemlélve már kevésbé vonzó, méretes illesztési hézagokat és rengeteg, kopogós műanyagot látunk. Utóbbi mindenképpen megemlítendő, hiszen az autó nagy szilárdságú acélváz köré nagyrészt 3D nyomtatással készült. A karosszéria 57 darabból készült. Fontos információ, hogy ez a jármű nem személygépkocsi, hanem motorkerékpár. Természetesen B kategóriás jogosítvánnyal vezethető és ennek megfelelő a kiképzése és a felépítése is.

Méreteit és teljesítményét tekintve akár mopedautónak is tekinthetnénk, azt mindenképpen érdemes leszögezni, hogy a Smart méretű járműkategória egyre sűrűbb résztvevője a városi forgatagnak. Egyre több hasonló, két üléses aprósággal találkozunk, amiket különböző módon “legalizáltak” itthon.


A Yoyo csomagtere egész normális méretű. Az autóval arányos a 180 literes poggyásztér, amit egy teljesen üveg, hátsó ajtó felnyitásával tudunk megközelíteni. Még kalaptartó is van – ami mostanában bizonyos gyártóknál már extrának számít. Űrtartalmunkból komoly mennyiséget felemésztenek a töltőkábelek, a 220V-os és Type 2-es sajnos nem talált jobb helyet magának, cserébe ízléses a csomagolása, nem csak úgy bedobáljuk őket hátra. Tény, hogy jobban jártak itt, mint az ablakmosó tartály, aminek az eléréséhez az autó elejét kell lebontani és szétcsavarozni. Motorterünk nincs – az akkumulátorok az ülés alatt, a villanymotor hátul, a csomagtér alatt található.


Az utastér meglepően látványos és fiatalos. Vidám műanyag betétek, érdekes formák vannak mindenhol, látványos az egész. Ötletes megoldások tömkelegét vonultatja fel az autó, sok esetben szokatlanok a megoldások. Példának okáért az autó behúzók olyanok, mint egy spártaibb felszereltségű Porsche 911 RS-ben – két műbőr fityegővel húzhatjuk be az ajtót. Maga az utastér tágas, két személy számára egészen kényelmes helyet ad. Az ülések városi használatra alkalmasak – minden látványosságuk ellenére nem túl kényelmesek. Az ülések látványosak, bár oldaltartásuk semmi sincs – erre a használatra nem is igazán indokolt. Kicsit előre lejt az ülőlap, ennek következtében az ember “hosszabb” úton folyamatosan fészkelődik, nem találja igazán a helyét, hiszen folyamatosan a lábtér felé kúszik a hátsója. Bőven megfelelő a lábtér, könnyű ki-beszállni, van könyöklő, rakodó helyek is, apróságok – telefon, pénztárca – egy mozdulattal rögtön elhelyezhetőek. Igen látványos a fejünk fölött lévő üvegtető, bár a gyári sötétítés ellenére is igencsak tűzte a kopasz fejem a nyári nap.



A kezelőszervek egyszerűek, minden magától-értetődően működik, nincs felesleges hókuszpókusz. A kézifék Mercedes-Benzre emlékeztet, hiszen lábbal kell aktiválni. A klímavezérlő panel is egyszerűen kezelhető. Az ergonómia egészen jó – bár ezt az autót is a rövid lábú-hosszú karú emberekre tervezték. Kulcs nélküli bejutás van és start gombbal indul az autó, elindításkor az autó ránk köszön és üdvözöl – ékes angol nyelven.


Az elindulás néma, az autó mozgása sem generál sok zajt. Egyedül a klíma berendezés zajong, hogyha magasabb fordulatszámon használjuk, de alapjáraton használva elkerülhető a hajszárító hang. Irányváltónk van, amin előre-hátra és sport fokozat van. Többnyire az utóbbit használtuk, mert a sima D-ben meglehetősen lomhácska volt a jármű. Értelemszerűen a sport fokozatban sem változik őrjöngő fenevaddá, de ilyen illúzióink nem voltak. Egészen élhetően halad a jármű, városi használatra szinte tökéletes. Kipróbáltuk a végsebességét is, de nem javasolnám senkinek, hogy 90 km/h-val akarjon száguldozni a Yoyo-val, mert ilyen sebességnél már kissé billegős, instabil élményt ad. Arról nem beszélve, hogy “nagy” sebességgel haladva gyorsabban merül az akku is – városban amúgy sem ildomos így száguldozni.

Szem előtt tartva, hogy miben ülünk, a vezetési élmény egész jó. Túl komoly extra felszereltség nem jár és nem is rendelhető az autóhoz, az elektromos ablakok és a klíma mellett Bluetooth kapcsolattal a központi kijelzőre csatlakoztathatjuk a telefonunkat és akár telefonálni, akár zenét hallgatni is tudunk róla. Kényelmi extrákon kívül az ABS-t említeném pozitívumnak, légzsákok viszont sajnos nem kerültek a járműbe – motorkerékpárra nem kötelező. 

A hatótáv nagyjából 90-150 km közé határolható be, függően ugye attól is, hogy klímát használunk-e, mennyit megyünk sport fokozatban, milyen intenzitással vezetünk, külső hőmérséklet és minden egyéb, befolyásoló tényező. A sima 220V-os töltésre azt az információt kaptuk, hogy 30-100% 4,5 óra alatt tölt fel – jó eséllyel 0-100%-ra tölteni 6 óra lehet. Erről sajnos gyakorlati tapasztalatunk nincs.

Az autó besorolható valahová a mopedautók és a Smart közé, hogyha mindenképpen kategorizálni szeretnénk és a dolog egészen szimpatikus volt, hiszen a munkám nagy részét városban kell elvégeznem, ennek megfelelően még a hatótáv is elégséges lenne a napi szaladgálásomhoz. Egészen addig, amíg a jármű árával szembesültünk. Az XEV Yoyo ára 6 700 000 Ft. Erre az árra sokan felkapták a fejüket, nekünk is felszaladt a szemöldökünk, amikor meghallottuk, hiszen ezért a pénzért már kisebb méretű autókat is lehet kapni – példának okáért egy Opel Corsa, az alap 1,2-es benzinmotorral is simán belefér ebbe az árba. Természetesen figyelembe kell venni a Yoyo roppant kedvező, elektromos fogyasztását, az adómentességét, az ingyenes városi parkolást, cégek számára pedig a költségelhetőségét.

Szokás szerint mellékeltük a részletes műszaki adatokat, a többit pedig tekintsétek meg  a Youtube csatornánkon. Iratkozzatok fel és kövessetek minket!

Tesztautónkat a hazai forgalmazónak köszönhetjük, tisztaságáért pedig ismét az Easy Wash Lurdy Ház csapata felelt volna, hogyha Budapestre jövünk vele.

2022.12.13.

Zolo

Műszaki adatok
Motor Villanymotor, 10,3kWh teljesítményű akkumulátorral
Teljesítmény 11 lóerő (7,5kW) 
Nyomaték n/a
Erőátvitel fokozatmentes automata
Gyorsulás (0-100 km/h) n/a
Végsebesség 90 km/h
Hatótáv 90-150 km/h
Saját tömege 450 kg
Csomagtér 180 liter
Alapára 6 700 000 Ft 
Tesztautó ára 6 700 000 Ft 
Share

« Toyota Yaris Hybrid Selection Style (2022)
Nürburgring Túra 2022 »

Legutóbbi bejegyzések

  • Tengely Túra 2023 – Tavaszi verseny, első forduló
  • Piaggio Porter NP6 Top (2022)
  • Ford Mondeo Hybrid FHEV (2021)
  • A BMW M10 Apfelbeck története
  • SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 4WD aut. Premium (2022)

FritzenBook

Nincs megjeleníthető Facebook bejegyzés

FritzenBook

All Rights Reserved - Minden Jog Fenntartva © FritzenFest Kft. 2021