Pápaszemes szépség
Gábor egy autója már járt nálunk. A Ford P100-as cége a Fenster Systeme Kft. PR autója volt akkoriban. Ez az autó más… Gábor számára ez nem autó, hanem szerelem. A klasszikusabb Mercedesek fanatikusai ritkán lelkesednek ezekért az „újabb” formákért, számukra a márka a szögletes vonulatnál kihalt. Pedig azok közül magam is birtokoltam egy W124-est egy rövid ideig, maximálisan elégedett voltam vele – kicsit bánom is, hogy eladtam. Ez az autó viszont egészen más. Igaz, ez volt az a modell korosztály, amikor a Mercedes fiatalítani akart a vásárlóközönségén, igyekezett elhagyni a szögletes formákat és Bruno Sacco kezei alatt megújítani a korábbi klasszikus formavezetést. Ez pedig az E Klasse egyik csúcsmodellje.
Nem, ez még pont nem a sportosan kihegyezett AMG motor, de nem is a kisebb sor hatos. Ez V8. A kicsit hozzáértő ember egy ilyen autón azonnal rozsdát keres, hiszen a gyár által a víz bázisú festékre fogott – rossz nyelvek szerint silány minőségű lemezből sajtolt – karosszéria igen hamar, sok esetben még garanciális időn belül rozsdásodáshoz látott. Ezen az autón viszont egy rozsdafoltot sem találni, sehol. Természetesen, hogyha egy autónak gondos gazdája van, az meg is látszik rajta, tehát mindenképpen kiemelném, hogy az autó szigorúan garázsban lakik. Mi több, mivel Gábor rengeteget dolgozik, ezért az éves futásteljesítménye 3-5000.km, úgyhogy az órában lévő 201.000.km valós. Tény: hiteles forrásból vásárolta nagyjából öt éve az autót, az állapota felől semmi kétség nem volt korábban sem. Feltételezem, hogy a fentiekből mindenki számára kiderült, hogy igényes autóról van szó.
Maga az Avantgarde felszereltség is sokat elárul, de az évek során Gábornak további gyári extrákkal sikerült még megspékelnie, példaképpen a nem rég beszerzett gyári poroltó, vagy a gyári, beépített gyermeküléses hátsó ülés. Ez egy igen ötletes extra, az ülésbe épített kis mechanika segítségével egy gombnyomás után feljebb emelhető egy kis rész, amely ülésmagasítóként egy-egy gyerkőc számára tökéletesen funkcionál. Természetesen ezáltal nem veszít semmit a kényelemből, ami általános jellemzője az autónak, a hatalmas bőr fotelok elől is fejedelmi élményben részesítik az utasokat. A több memóriás, elektromosan állítható ülésekkel mindenki megtalálja magának a megfelelő vezetési és üléspozíciót, mi több, még a kormányoszlop is elektromosan állítható.
A tökéletesen árnyékolható, elektromosan bukó – és igen nagyra – nyíló napfénytető egy kis vidámságot csempész az utastérbe igény szerint, tovább növelve a komfortérzetet. A szintén elektromosan mozgatható hátsó napellenző viszont arról gondoskodik, hogy ne érjék felesleges napsugarak a hátul ülőket. Természetesen ez csak pár ízelítő az autó extrái közül, a négy elektromos ablak, több fokozatú ülésfűtés az első üléseken, digitális klíma, a első-hátsó parkolóradar, navigációval ellátott fejegység, tempomat, AMG zongoralakk feketére fényezett fa betétek, a biztonsági extrák közül az ABS, ESP talán a legfontosabbak – utóbbi kikapcsolható igény esetén. A fényszórókban a gyári xenon még mindig szép fényerejű és remekül bevilágítja éjszaka az utat. Elől is és hátul is található középen könyöklő – a hátsó lehajtható és benne két pohártartó, illetve jobban kihúzva a gyári e.ü. csomag található benne; az első pedig kétszintes, a felső részben a gyárilag kialakított helyen a mai napig működő telefon található, amely a navis fejegységgel és a fedélzeti számítógéppel együtt a kormányról vezérelhető.
A tökéletes kényelemhez hozzájárul a futómű is, ami a diszkréten sportos beállítás és a sportos kerekek ellenére is igen jól elnyeli az útegyenetlenségeket, a remek hangszigeteléssel kombinálva pedig igazán minimális zajt juttat csak az utastérbe. A bejutó zajból is a kellemesebbik féle üti meg elsősorban az ember fülét: az AMG kipufogó rendszerből kellemesen, halkan, mégis határozottan és erőt sugallóan gurgulázó V8-as hangja. A 4266 köbcentis aggregát igen tiszteletet parancsoló hangra is, látványra pedig fokozódik az élmény. A nagy motorok esetében igen gyakori, hogy már egészen alacsony fordulatról tisztes nyomatékuk van – ez esetben 3000/perces fordulatra épül fel a teljes, 400.Nm, de nagy része már 2000/perces fordulaton is rendelkezésre áll – és igen vehemensen, szinte alapjáratról már elég komoly tolóerő áll rendelkezésre a hátsó kerekeken. Az 5750/perces fordulaton elérkező 279 lóerőt ritkán használja ki az ember, azokat a fordulatszámokat csak igen sietős körülmények között éri el a motor, bár a lehetőség adott, hiszen a – kézzel is kapcsolható – téli és sport fokozattal is ellátott, 5 sebességes automataváltó egész ügyesen váltogatja a fokozatokat. Értelemszerűen a mai szekvenciális vagy fokozatmentes automatáktól elmarad a több, mint 15 éves technika, de a faceliftes W210-esek számára kifejlesztett, a régi 4 sebességes váltó utódja remekül teszi a dolgát. A 0-100.km/h-s sprintet 6,8.másodperc alatt teljesíti a csillagos autó – igen meglepő élmény, amikor az 1700.kg fölötti tömeg így meglódul. Az ember kellemesen hátracsúszik, majd belepréselődik a bőrülésekbe. Hasonló élmény lehet, amikor egy Wertheim páncélszekrényt elindítanak lefelé a lépcsőn. Döbbenetes erővel, csöndes, biztonságos nyugalomban tör előre. Az utastérbe a minimális V8 gurgulázás mellett alig hallatszik be valami. Töretlenül gyorsul az autó egészen a 250km/h-s leszabályozásig, még magasabb sebességnél sem nagyon fogy el a dinamizmus, egy kickdownra igény szerint visszaváltás után igen gyorsan reagál és rendületlen gyorsításba kezd. A gyári 17”-os kerekek helyett jelenleg 19”-os Brabus felnin ékeskedő 245/35-ös gumik gondoskodnak a tapadásról – és remekül teszik a dolgukat. Az autó tökéletesen viselkedik, még határhelyzetekben is stabil marad. A felni méretének esztétikai jelentősége van, ahogyan az EU lökhárítókat szélességjelzős, amerikaiakra cserélte a tulajdonos – a hozzájuk tartozó csomagtér-ajtóval együtt. Ezzel a kinézettel, a metálszürke színben igen impozáns kiállása van az autónak.
Említve a csomagteret: a W124-es hatalmas, 520.literén nem bővítettek – teljesen szükségtelen lett volna – így is kényelmesen elfér 4 fő több heti nyaralásra való holmija a teljes méretű pótkerék fölött, a gyári háromszög alatt – hiszen ez szériatartozék sok Mercedes-Benzben. A fedélzeti computer átlagfogyasztásnak 13,8.liter/100.km-t ad meg; a motor méretére tekintettel és arra, hogy Gábor szerelemautónak, kellemesen határozottan vezetve használja az autót ez tökéletesen hiteles. Bizonyára megetethető vele 20-25.liter is száz kilométer alatt és ezzel is eljárkálhat az ember óvatos használat mellett 10-12.literrel, de amikor valaki egy végigdolgozott hét után, vigyorogva ül bele, ebben a remek napsütésben egy ilyen csodába, nem prioritás, hogy arra a pár órára mennyi üzemagyag fogy el.
Az autó értékéről óvatosan érdemes nyilatkozni, semmiképpen nem említhető egy lapon a 3-4.00.000Ft-ért árult modellekkel, jó eséllyel ilyen remek állapotú, megkímélt és keveset futott autó közel egyedülálló nem csak itthon, de a kontinensen is. Az egészen biztos, hogy gazdája számára felbecsülhetetlen értékkel bír – két alkalommal már mi is kiállítottuk a FritzenFest standján az Automobil és Tuning Show keretein belül.
Köszönöm szépen a lehetőséget Gábornak, hogy kipróbálhattam egy ilyen remek autót.
2017.06.02.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 4266 cm3, 8 hengeres, V elrendezésű, benzines |
Teljesítmény | 279 LE (133 KW) @5750/perc |
Nyomaték | 400 Nm @3000-4400/perc |
Váltó | 5 sebességes automata |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 6,8 másodperc |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás | 10-25 l/100 km, computer által mért átlag 13,8 l/100 km |