Vadmalac
Ismét egy kis ammmmmmmmerikaaaa. A Ford Magyarország jóvoltából járt nálunk ez az autó. Egész ügyesen csempésznek be egy-egy modellt az európai piacra, az USA ízlésvilágából a kék oválos cégnél mostanában. A Ranger korábbi, majd újabb generációja, illetve a Mustang hivatalos importja is remek értékesítési lehetőség a cégnek sok szegmensben. Gyakorlatilag a Ford Kuga alapvetően lefedné az igényt a hasonló SUV-ra a gyártó kínálatából, ez mégis egész más.
Igen, egy csipetnyi Amerika. Más a design, mások a méretek, tömegek. A közel két tonnás saját tömeg (1874.kg) a kategóriában már igen komolynak számít. A FritzenFest Tavaszi Találkozójára kísért el minket az autó, nagy segítség volt hatalmas méretével. Igen, nem csak kívülről hatalmas, belülről is. Az elektromosan – akár a távirányítóról, akár a láblendítéses érzékelő használatával, kéz nélkül nyitható – alapban 602.literes csomagtartó – bár a kis rekeszek, zsebek kihasználásával simán 800.literes – egészen 2100.literig bővíthető az ülések elektromos – tehát gomb általi – előre döntésével. Igaz, alapállapotban is kényelmesen elég volt a rendezvény kellékeinek befogadására. Limbo felszerelés, sátor, kemping székek, asztalok, dobozok, mappák és minden adminisztráció mellett még négy embert fejedelmi kényelemben eljuttatott a célba. Igaz, a hátsó ülésen hárman is elférnek, de akkor már annyira nem fejedelmi a hely, bár még a háttámla is több állásban dönthető, de a szélső ülésekhez jár csak hátul az ülésfűtés.
Egy 220.V-os, 150.W-os csatlakozó és a szokásos szivargyújtós megoldás kényezteti még a hátsó utasokat. Természetesen a lehajtható könyöklőben két pohártartó, az ajtózsebekben pedig egy-egy kisebb flakon számára akad tároló hely. Az első ülésen is Pazar a helykínálat. Kevés ennyire jól beállítható, kényelmes üléssel volt dolgom mostanában. Széles, elég hosszú az ülőlap, jó az oldaltartás is. A bőr/alcantara egysége úriassá teszi az egész utasteret. Igaz, a most divatos, matt fekete betétek a középkonzolon és a belerejtett pár gomb – köztük az ülés fűtés/hűtés – számomra kicsit gagyinak hatnak, de mostanában sok autóban használják ezt a megoldást. Az itt található gombokról (IS) vezérelhető a klíma, illetve az első ülések fűtése/hűtése is – bár ez-utóbbi számomra nem túl kellemes, derékfájós emlékeket idéz fel az Opel Cascadaból – a kormánykerék fűtését már a SYNC II rendszer menüjéből lehet levadászni. Nem győzöm elégszer kiemelni, hogy a kezdeti lassúságát levetkőző rendszer, mostanra remekül reagál mindenre, gyorsan és dinamikusan működik.
Az egyetlen, ahol még mindig lemaradásban van a Ford, az a navigáció angolsága – hihetetlen, hogy még nem sikerült szinkront találni. A hatalmas, kétszintes rekesz a könyöklőben – amely simán elnyel egy 1,5.literes flakont is – nagy kesztyűtartó, a közép konzol mögött egy kisebb tároló rekesz – amely akár az utas, akár a sofőr oldalról hozzáférhető – nyitható tároló a sofőr bal térdénél, napszemüvegtartó felül, középen és egy hatalmas – akár két üdítős flakon befogadására is alkalmas – zseb az ajtókon, igen változatos és bőséges helyet biztosít a kezünkben lévő/utazáshoz szükséges tárgyak elhelyezéséhez. Az egyetlen dolog, amire nem találtam magyarázatot, egy indokolatlan karbon matrica betét volt, az anyósülés előtt. Értem, hogy Sport modell, de máshol semmi sincs ebből az anyagból. Egyébként alapvetően az egész autóra ez a végtelen tágasság, bőséges tér jellemző – tiszta Amerika. Igen, a felszereltség is Pazar, talán az üvegtető/napfénytető hiányzik a teljességtől csak. Az utastérben ami lehet minden elektromos, hűthető/fűthető, több szivargyújtó csatlakozó, 220.V-os is akad elől-hátul, első/hátsó kamera, körben parkoló radarok, de a párhuzamos parkoláshoz asszisztens is jár.
Távolságtartós tempomat, közel az összes extra, ami 2017-ben egy Fordban megtalálható. Külön figyelmes dolog, hogy a motor leállításakor a sofőrülés elektromosan hátrébb csúszik – majd indításkor vissza – a ki/beszállás könnyítése érdekében. A hatalmas visszapillantóból nem csak a mögöttünk jövőket csodálhatjuk, a holttér figyelő is itt jelez – csipogás kíséretében – nehogy valakit eltiporjunk véletlenül, ha mellettünk van. Az autót ellátták baleset figyelővel is, villogás, csipogás követi a váratlan helyzeteket, jelezve a baleset esélyét. Természetesen kikapcsolható ez a zavaró tényező, de a döbbenetes csendben, ami az utastérben van, szinte igényli az ember az ilyesmit. Igaz – a HiFi is igen kellemesen szól. Öblös mélyek, minden rezgés, zörgés nélkül, még akár magasabb hangerőn is.
A külső design szerintem magáért beszél. Ez a világos-kolbászzsír-metál – Fordos nevén „Electric Spice, narancs” – szín enyhe átmenet az Opel Mokka sötétebb és a dízel Ford Focus ST színei között, igen tetszetős. Pláne ehhez az igen méretes autóhoz remekül dukál. A Sport változat 20.mm-rel alacsonyabb, a malomkőnyi, 20”-os kereken pedig 255/45-ös gumik feszítenek. Mondanom sem kell, hogy istenien fekszi az utat. A 4X4 valójában egy adaptív rendszeren keresztül osztja el az erőt, tehát szemmel tartja, hogy éppen melyik kerék tapad, esetleg csúszik, így minden esetben gondoskodik az autó megfelelő úton tartásáról – nincs indokolatlan irányvesztés. Az autó valóban rendelkezik azzal az erővel, a mit a formája sugall. Már igen kis fordulatról szépen húz, hiszen a 450.Nm nyomatékot már 1750/perces fordulaton leadja, tehát 1500-as fordulatról már stabilan erőben van. Az ehhez társuló 210.lóerős csúcsot 3750/perces fordulaton éri el.
A két literes dízelmotornál két turbo gondoskodik róla, hogy a lenti és a fenti fordulattartományban is jó erőben legyen – nincs ok panaszra. Mindezt a hat sebességes, akár kézzel is kapcsolható, automata váltón keresztül juttatja el a kerekekhez. A hosszú hatodik fokozatnak köszönhetően autópálya tempónál csak 2000/perc körüli fordulatszámon néma csendben lehet utazni. Természetesen a lehúzott ablaknál hallható vaddisznó szerű röfögés egész elrettentő tud lenni egy-egy kövér gázadásra. A 9,4.másodperces 0-100.km/h sprint nem sportkocsit megszégyenítő, de mikor egy ekkora tömeg így meglódul, ilyen hirtelen és ugyanebben az ütemben gyorsul tovább, akkor igen komolyan meglepődnek körülötte. A fogyasztás csökkentésére – és a káros-anyag kibocsátás mérséklésére – hivatott start-stop rendszer kissé lomhán reagál, lassan működik. Igaz, a Mazda CX5-nél pillanatok alatt reagál, ahhoz képest szinte minden lassúnak nevezhető, de mind leállításnál, mind elindításnál érezhetően habozik, gondolkodik a rendszer. Furcsa. Mindezzel együtt a fogyasztás szerintem egész kedvezően alakult a megtett, közel 1000.km alatt. Sietős tempóban, megpakolva, városi használattal 11, országúton 6, autópályán pedig 8,5.litert fogyasztott hozzávetőlegesen az autó. A 10,4.liter/100.km átlagfogyasztás többnyire sietős, városi használatra jött ki.
A kissé 16 millió Forint fölé kúszó ár borsosnak tűnhet, de ilyen méretű autót, ilyen felszereltséggel még a prémium szegmensben sem kínálnak ennyiért. Természetesen, ha az ember alább hagy az igényekből – méret, felszereltség – akkor gazdagon válogathat, de egy biztos: ebből az autóból nem sok lesz a hazai piacon. Hogyha ilyen összeget kiadok érte, akkor elgondolkodnék, hogy jobban örülök-e valami olyannak, ami nem jön szembe velem, akár minden sarkon.
2017. 05. 22.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1997 cm3, dízel, biturbo |
Teljesítmény | 210 LE (155 KW) @3750/perc |
Nyomaték | 450 Nm @1750/perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,4 másodperc |
Végsebesség | 211 km/h |
Mért, vegyes fogyasztás | 10,4 l/100 km |
Listaár | 16 554 000 Ft |