A Főnök
Időről-időre teszek egy kört a Csonti Car autói között, hátha akad valami érdekesség, de amikor tehetem, kikérem a tulajdonos véleményét – hiszen étteremben is érdemes a séf ajánlatát fogyasztani.
Korábban igen kellemes meglepetést okozott pont ezen a logikán haladva egy automataváltós Toyota GT86. Zoli most erre a BMW-re hívta fel a figyelmemet. Korábban itt nála volt szerencsém egy korábbi generációs Hetes BMW-hez – bár az leggyengébb, három literes dízelmotorral. Nos, ezúttal egy csúcsgépet volt lehetőségem kipróbálni.
Hajlamos vagyok legyinteni egyet az ilyen csúcslimuzinok láttán, hogy anno a Bálnával ezt kimaxolta a Mercedes, pedig ez nagy butaság. Igaz, annak, aki autóügyileg megragadt a ’90-es éveknél – mint én – valahol érthető, hogy ez a véleménye. Lássuk mivel állunk szemben ezúttal: 4 éves Bajor technika, több, mint 2 tonna fémbe burkolva. A nagy és súlyos motorháztető alatt közel hat liter lökettérfogat, valóban 12 henger jóvoltából, két turbóval megfejelve – TWIN POWER TURBO fantázianéven – 60°-os hengerszögű V elrendezésben.
Eddig csak kisebb turbómotorokkal volt dolgom, ahol drasztikusan érződik a turbó hatása, amikor megérkezik a nyomás, itt, az orbitális köbcentinek köszönhetően nem tűnik fel a kényszerlélegeztetés közbeavatkozása. Az autóba bepakolt extrák sora jó eséllyel több oldalnyi pipálgatás után szültetett meg, pár apróságra fogok tudni kitérni, ami felkeltette a figyelmemet. Maga a forma – tekintettel a gyalogosvédelemre, légellenállásra, mindenre, ami a mai tervezők kezét megköti – az egyen- lekerekített szappanforma, ami pár egyedivé tévő fényszóró, vese, ajtóív, díszítés kivételével szinte bármilyen autó lehetne. Manapság ezt a tervezői tehetetlenséget használják ki sok ázsiai országban és vígan készítik a kópiákat. Őszintén sajnálom, hogy odavesztek a ’70-es évek egyedi formái, a Cápa BMW-k, a kocka Mercik és a többi egyedi forma. Természetesen az autó szép, ízléses, esztétikus és arányos, ehhez kétség nem fér. Ebben a fekete színben, az apró króm kiegészítőkkel és a méretes, 19”-os felnikkel, 245/45-ös gumiabroncsokkal kifejezetten elegáns. Az ajtót kinyitva, a küszöb dísz is felhívja a figyelmünket a V12-re, ami a motortérben elhelyezkedik.
Az ajtó becsukása érezhetően nem igényel akkora erőt, amekkora a méretéből sejthető, az utolsó pár centit pedig megoldja helyettünk egy kis motor, amely „beszippantja” az ajtót. Igaz, ez már létezett a ’90-es években is, de még mindig kedves és érdekes „gesztus”. A sofőrülésben helyet foglalva, a start gomb lenyomása után továbbra is csend honol, de a fordulatszámmérő jelzi, hogy jár a motor. Lenyűgöző hangszigetelése van az autónak. A kiszálláskor felemelkedett kormány visszaáll az eredeti pozícióba, az ülést sok irányba mozgatva, teljesen magunkra tudjuk állítani – gond nélkül kivitelezhető az általam kedvelt „fekve-könyökölve-vezetés”, olyan érzés, mintha otthon ülnék a fotelban. Hatalmas tér vesz körül minden irányban, a műszerfal, a középkonzol is olyan távolságra van, hogyha érintőképernyő is lenne esetleg a hatalmas kijelző középen, sem lenne sok értelme, mert szinte elérhetetlen távolságban van.
A kezelőszervek poroszos rend szerint vesznek körbe, minden elérhető nyújtózkodás nélkül, ami szükséges, hamar kitanulható a rendszer használata is. Döbbenetes mennyiségű információt tartalmaz az autó agya, komplett kezelési utasítás, magyarázattal, ábrákkal, rövid videókkal szemléltetve mindent, gyorsan, könnyen kezelhető, minden szinte azonnal megtalálható benne. A 800 oldalas, nehezen átlátható kezelési utasítások nyomdai formája már a múlté, minden digitálisan rögzített és visszakereshető. Természetesen minden akár az Anyanyelvünkön is olvasható. Miután pár napra elvesztünk a menürengetegben és a beállítási lehetőségek opciómilliárdjai között, sikerül kiszűrni, hogy néhány fő üzemmód funkcióra korlátozzuk elsődleges figyelmünket. Az autó alapállapotban a „Comfort” üzemmódban van. Kellemes, kényelmes, csend és béke honol, szinte nesztelenül suhanunk Budapest kátyútengerén.
Ennek egy még lágyabb változata, a „Comfort+” üzemmód, ahol kicsit lágyabbra veszi a futóművet a rendszer, ezáltal minimálisan hajós élményt nyújt az autó. Nem, nem olyat, mint egy ’60-as évekbeli Cadillac, de érezhetően lágyabb lesz a futómű. Másik irányba görgetve a „Sport” fokozat következik. Drasztikus vizuális változás is követi a történéseket, eltűnnek a hagyományos visszajelzők és a műszeregység vérvörösre változik, a kilométeróra csak a 0 és a 260-as értéket mutatja, középen a pillanatnyi sebességgel, a fordulatszámmérő alatt eltűnik a fogyasztásmérő és a helyen megjelenik az aktuális teljesítmény. Gyakorlatilag leszáll a „vörös köd” és az addig békés jószág szemlátomást átváltozik fenevaddá.
A központi kijelzőn jelzi is, hogy ebben az üzemmódban a motor, a futómű, a kormányzás, a vált viselkedése megváltozik. Ez azonnal érezhető is, idegesebb lesz a kormány, minimális mozdulatra is érzékenyen reagál, ugyanígy a futómű is sokkal keményebb lesz és a gázadás minimális hanghatással jár. Megspékelve az eddigieket, a „Sport+” fokozat még keményít egy kicsit mindenen és kikapcsolja – vagy kissé korlátozza – a három betűs biztonsági extrákat. Ebben az üzemmódban megérkezik a hang is – persze nem egy hörgő motorgazmusra kell számítani – és határozott gázadásra kígyózó mozgásba kezd az jármű, fenekét kissé riszálva halad előre rendületlenül. Érdemes bekapcsolni ilyenkor a központi kijelzőn található „sportkijelzők” funkciót is bekapcsolni ilyenkor, hihetetlen értékekkel szembesülünk. Igen, itt érvényesül a több, mint 500 lóerő és a több, mint 700 Nm. Az öt másodperces érték alatt futjuk a 0-100 km/h-t simán. Ezt a vágtázást kizárólag a 250 km/h-nál korlátozott végsebesség töri meg, de egy kis okossággal bizonyára kiiktatható és akár 310 km/h-val repeszthetünk az Autobahn-on. A 8 fokozató ZF Steptronic automataváltó lehetőséget biztosít a manuális beavatkozásra vagy váltásra is, de alapvetően a megfelelő üzemmódot kiválasztva igen gyorsan és találékonyan váltogatja a fokozatokat, az áttételek kiosztása is megfelelő.
Mivel elsősorban utazóautóról beszélünk, autópálya tempónál – értelemszerűen a hazai 130 km/h-ról van szó – 1700 fordulat/percet pörög a motor 8. fokozatban. Így viszonylag könnyű, relatíve alacsony fogyasztást elérni. A tágas, bőrülés roppant kényelmes, nincs ok panaszra, hogyha az ember mindent beállít, a világból ki vezeti az autót és még akkor sem fáradtan száll ki belőle. Az autó méretéhez és funkciójához képest határozottan kevésnek találtam a rakodóhelyeket, kicsi a könyöklőben lévő üreg – gyári telefon előkészítés is csökkenti a helyet – szűkösek az ajtón lévő zsebek, a dupla kesztyűtartó sem túl tágas.
Igaz, a bal térdnél található tároló javít egy kicsit az arányokon, de illene egy ilyen kategóriájú autóba töb rakodóhelyet biztosítani az elől utazók számára.
Nem elhanyagolható tény mindemellett, hogy ezeknél az autóknál a hátsó ülésen utazókra is igen nagy figyelmet fordítanak, hiszen sokszor ezeknek az autóknak a vásárlói a hátsó ülésen közlekednek. Itt is minden megfelelő egy világon átívelő utazáshoz.
A tömérdek hely adott, fejtér, lábtér, külön, kétzónás, digitális klímavezérlő, ülésfűtés, a lehajtható könyöklőbe rejtett pohártartó és tároló rekesz, két szivargyújtó és elektromosan, a hátsó ülésről állítható teljes sötétítés. Az összes hátsó ablakra – hátsó, oldalsó – villanymotorok segítségével pár pillanat alatt redőnyök kerülnek, ezáltal az amúgy is sötétített ablakok mögött teljes diszkrécióban lehet utazni.
Két főnek főúri komfortot ad, de három fő számára sem kényelmetlen a hatalmas bőr kanapé. A belső kilincs hatalmas, szinte teljes tenyérrel lehet nyitni, az ajtó behúzó viszont szokatlan helyen van, az ajtó felső részén, a díszburkolat mögött, alig észrevehető és megszokást igényel. Impozáns, hogy igyekezett a gyártó minőségi hatású anyagokat használni, a kapaszkodókon is fadíszítés, sok helyen krómhatású burkolatok, díszítések is akadnak, de ahol lehetőség van rá, bőrrel borított minden.
A halványszürke, alcantara tetőburkolat pláne ráerősít a prémiumérzetre, a hatalmasra nyíló napfénytető pedig egy kis extra szabadságérzetet ad a hétköznapok bezártságából.
A csomagtartó mérete és kinézete simán beillik egy mai belvárosi garzonlakásnak. Mindenütt puha, kellemes burkolat, síkfelületekkel határolt, itt-ott egy rekesz, csomagrögzítési pontok. 500 liter, de ránézésre másfélszer ennyinek tűnik. Bővítési lehetőség nincs, ez nem melós kocsi. A jobb elülső sarokban egy kis gomb segít a gyári, elektromosan kihajtható vonóhorog elővarázslásában, ami nagyjából fél perces művelet. Szerintem nem gyakran választott opció ezeken az autókon. Természetesen elektromosan nyílik és záródik, távirányítóról vagy az utastérből is. Természetesen a csomagtér tetején ott ékeskedik a szokásos, BMW-s burkolat, ami mögött a háromszög és az E.Ü. csomag bújik meg.
Korábban itt szerszámok voltak, de okafogyottá vált. Fontos pontja az autónak a világítás, akár az utastér színei, akár a kilépőfények vagy az adaptív, LED fényszórókról van szó, minden a helyzet magaslatán van, csak szuperlatívuszokban lehet róla beszélni. Egy dolgot mindenképpen kiemelnék, a több, mint 180000 km ellenére az utastérben komolyabb kopás, elhasználódás sehol sem látszik. A fogyasztásnak szerintem nagy jelentősége nincs egy ilyen autónál – „ahol majomra volt, ott legyen banánra is” alapon – a gyári norma 11,8 liter/100km-t jelöl meg. Ilyen lökettérfogatnál már nagyon-nagyon lábfüggő ez is, feltételezem, hogy egy kilencvennel szüttyögő autóúton elvan 8 literből is, egy városi araszolás pedig simán produkál 20-25 liter körüli értékeket is. Elsősorban azoknak javaslom ezt az autót, akik megengedhetik maguknak, hogy egy ilyen összeg egy autóban „pihenjen” és a fenntartási költségektől sem riadnak meg. Azoknak viszont még sok éven és kilométeren keresztül hűséges társa lesz. Köszönöm a tesztelési lehetőséget a Csonit Carnak!
2018.09.13.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 5972 cm3, V elrendezésű, 12 hengeres, benzines 2 turbós |
Teljesítmény | 536 LE (400 kW) @ 5250/perc |
Nyomaték | 750 Nm @ 1500/perc |
Váltó | 8 sebességes ZF Steptronic automata |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,6 másodperc |
Végsebesség | 310 km/h (250 km/h-nál gyárilag korlátozva) |
Fogyasztás | 11,8 l/100km |
Saját tömeg | 2105 kg |
Csomagtér | 500 liter |
Ára | 11 200 000 Ft |