Újraálmodva
18 vagy. Apádnak jól megy, hazajött a rendszerváltáskor, nyitott pár éttermet, büfét a kint összerakott pénzéből, érettségire megkapod a vágyott Ford Pumát. Ezerhetes Zetec motor, 125 ló, hasít, mint bicska a szalonnában, csajként alázod vele a fiú osztálytársaid szakadt Ladáit, hiába van bennük zsugor, Havassy meg ilyen számodra mit sem mondó dolgok. Aztán évek telnek el, a Pumát elhasználod, fősuli, bulizás, diploma, meló, férjhez mész, család, gyerekek, minden megy, ahogy kell. Vágókép, sötétség. Következő jelenet: 40 vagy. Meghallod, hogy „Új Ford Puma” – kíváncsi leszel és veszel egyet. Igen, megvan az élmény… Olyan, de mégis másmilyen, viszont tudod, hogy Neked készült, hiszen már volt egyszer Pumád – erre vágytál.
Ahogy tizenévvel ezelőtt elég sok gyártó – nagyon ügyesen – több fordulóban meglovagolta a retro hullámot és született Volkswagen Beetle, Új Mini, Chrysler PT Cruiser, később Fiat 500 és hasonlók, most ugyanígy rántotta elő a kalapból és porolta le a Puma márkanevet a Ford. Figyelembe véve, hogy az akkor fiatal generáció igényei mostanra jelentősen megváltoztak, teljesen átdolgozták az ötletet. Fogták az eredeti formát, átszabták, raktak rá plusz ajtókat és élhetővé tették családosok számára is az anno szűkös, vagány, sportos kinézetű autót.
Kifejezetten fiatalos jármű született, változatlanul megvan a Puma élmény. A 155 lovat kicsit megkergetve egészen dinamikusa húz és jól gyorsul az autó. Igaz, a hozzá társuló 3 hengeres hangot szokni kell – figyelembe véve, hogy néha egy hengert tudatosan leállít, még érdekesebb orgánuma van indításkor. A mellé társuló MH (Mild Hibrid) rendszer pláne érdekes dolog. Egy megfelelő kipufogó rendszerrel, ahogyan a Ford Focust ST Line esetében ennek a három hengeres motornak is kifejezetten érdekes hangja van, kissé felmérgelt Wartburgra emlékeztető sportos hörgés, hogyha forgatja az ember a motort. Alapjáraton viszont csendes, csak a minimális vibrációt adja át a karosszériának. Az autó által használt hibrid rendszer nem hasonlítható a többi Ford vagy más által használt hibridekhez. Itt sokkal kisebb méretű akkumulátor van, az autó nem képes önerőből elektromosan haladni. A rendszer elindulásnál és gyorsításnál segít rá az erőátvitelre, ahogyan például a korábban tesztelt Honda Insight esetében is. Érdekes, hogy előkerült a korábban zsákutcának vélt rendszer és ismét alkalmazzák, ennek magyarázata pedig az, hogy a szükséges fordulatszám tartományban pont oly módon segít be a motornak, hogy az kifejezetten pozitív hatással van a káros-anyag kibocsájtásra – ezáltal csökkenti a flotta káros-anyag normáját.
A sportos formáról fentebb már szó esett, hatalmas front – szinte falja az utat – nagy, bumfordi fényszórók, az autó két szélén, egészen felül, kissé kidomborodó kerékívek, emelkedő övvonal, hátrafelé lejtő tető. Mondhatnám, hogy a 2020-as évek crossover divatjának megfelelői, de a Puma sikeresen alkotott ismét olyan formai játékot, amivel kiemelkedik egy kicsit a tömegből. Bármilyen hihetetlen, de az 1200 kg fölötti súlyt egy literes EcoBoost motor mozgatja. Jelen technikával már stabilan előcsalogatható 155 lóerő is a kis háromhengeresből. A hibrid rendszerrel hat sebességes kézi váltót társítottak, három rövid és három hosszabb fokozattal.
100 km/h sebességnél, hatodik fokozatban 2200 / perc, 130 km/h-nál 2950 / perc fordulaton dolgozik. A Német Autobahn-on tudja a 150 km/h-s utazót is, 3500-as fordulat környékén, tehát még ott sem forogja szét magát. Ha az ember fogyasztásra játszik, akkor a 150 ló 80-90 km/h-s stabil, utazó sebességgel akár 4 liter környékén fogyaszt 100 km alatt, haladósabb, 100 km/h-s tempóval ez az érték 5 liter, 130 km/h tempóval pedig 7-8 liter körül jár. Városi használatban 8-8,5 litert képes elfogyasztani 100 km alatt benzinből. Az átlagot 6,5 l/100km-re sikerült kiautózni.
A járgány használata megszokást igényel, a három – néha két – hengerező hang, elinduláskor a start/stop miatt újrainduló és szinte hengerenként feléledő motor remegése, már-már lefulladás közeli élményt ad. Pedig a hibrid induláskori rásegítése miatt szinte képtelenség lefulladni vele. Tény, hogy az eddig idegen vibrációt nehéz megszokni. Az MH rendszer előnye, hogy a kis köbcentis, turbo motorokra jellemző alapjárati nyomaték hiányát tökéletesen pótolja és alacsony fordulatszámon segít a motornak. A turbonyomás 1700-as fordulat környékén épül fel, nagyjából addig tart hibrid „erőtöbblete”. A teljes fordulatszám alatt egészen dinamikusan húz, meglepően élhető motor.
Az autó utastere nem várt módon tágas, elől kellemesen elférni. Külön kiemelném a műszeregységen megjelenő Puma sziluettet, ami minden indításkor felkelti a figyelmünket.
A műszerfal áttekinthető, „Fordos rend” van. Az ST Line felszereltség nagyon látványos, a piros cérna a bőrön, lapított aljú, vastag, puha fogású sportkormány, félbőr ülések, a finom spoiler szett, nagyobb, divatos felni sokat dobnak az autó megjelenésén.
A Bang & Olufsen HiFi remekül szólna, hogyha az ajtó kárpitok kapnának még egy kis zajcsillapítást, így viszont nagyobb hangerőnél az ajtóban lévő gombok – ablakemelők, központi-zár, stb. – dinamikus rezgése szórakoztatja az utasokat. Kissé csillapított a helyzeten, hogyha rákönyököltem a bal első ajtóra, de akkor sem múlt el teljesen a ciripelés. Az egészet cserébe remekül összehangolták a SYNC rendszerrel, úgy tűnik beérett végleg a dolog, ami a korábbi Mondeokban még eléggé kezdetleges stádiumban volt.
A látványos, digitális műszeregységhez tartozó üzemmódok Normal, Sport, Eco, Trail és Slip, ahol az első az átlagos, majd a másodika Start/Stop rendszert iktatja ki, amit a harmadik viszont inkább intenzívebbé tesz és nyilakkal segít a az ideális váltás eltalálásában. Slip üzemmódban kis fordulatszámon jobban elosztja az erőt és nem ad hirtelen annyi nyomatékot, Trail üzemmódban pedig kikapcsolja a kipörgés-gátlót ezáltal könnyebb terepen is jobban boldogulunk. Minden üzemmódnak más színvilága van. Az utastér kellemes színben pompázik és éjszaka is elég látványos belül minden. Korábban már említettem, hogy meglepően tágas, a két első ülés kifejezetten kényelmes és jól beállítható.
A középkonzol sem töri vagy nyomja az ember térdét, az első ülések kényelmesek, a magasságuk is állítható és deréktámasz is van. Bár nem elektromosan mozognak, de jól beállítható az ideális üléspozíció és fekve-könyökölve ugyan nem sikerült vezetni, de nem sokon múlt. Az ajtón lévő könyöklőről jól elértem, de a középső kartámaszt túlságosan hátra építették, teteje pedig sajnos nem csúsztatható, így éppen csak elérni róla a kormányt.
Az ülőlapok rövidek, de még éppen az élhető határon belül vannak. Külön dicséretet érdemel, hogy sok tároló rekesz van az autóban. Az ajtózsebek ötletesen tagoltak, megfér benne egy nagyobb flakon is és más holmik párhuzamosan, de a könyöklő, kesztyűtartó és a váltó előtti tároló rekesz is méretes. Az autóban lévő, gyári gumiszőnyegek kifejezetten praktikusak, de aki látványosabbra vágyik, annak a csomagtartóban be van készítve az eredeti, piros/fekete megoldás is.
A hátsó rész csalóka, a nagy lábtér miatt tágasnak tűnik, csak itt helyet foglalva észleli az ember, hogy 170 cm fölött nem lehet elférni sajnos, a szerény fejtér nem elégséges. Az ülőlapok is nagyon rövidek, ide inkább gyerekek vagy kisebb testű felnőttek ülhetnek. A fejtér jó eséllyel jelentősebb azokban az autókban, ahol nem rendelik a panoráma tető opciót (355 000 Ft), pedig igen látványos dolog. Az erősen lejtő tetővonal miatt ki-beszálláskor is fejet kell hajtani – bár még mindig nem annyira, mint egy Lexus UX-nél.
Az ablakokon is egy fokkal jobban ki lehet látni, de a crossoverekre jellemző, hátsó ülésen kucorgás itt is megvan. A panoráma tető egyébként roppant látványos opció. Sajnos – a karosszéria merevség miatt vélhetően – meg kellett törjék egy merevítéssel, a kisebb hátsó rész pedig csak látványelem, hiszen nem nyitható. Vagányak viszont az árnyékoló rolók, amik a merevítésbe vándorolnak be. Sajnos az első része sem nyílik akkorára, mint amekkorára számít az ember a méretéből, de ehhez hozzájárul a tetőn lévő antenna is.
A csomagtér érdekes része az autónak. Nem tűnik nagynak, pedig a 456 liter nem rossz érték. A dupla padló miatt csalóka, amit át lehet helyezni, ezáltal nem a csomagtér perem lesz a rakodó szint, hanem tizenpár centivel lejjebb. A legmeglepőbb része egy nagy, mély rekesz, ami aszimmetrikusan helyezkedik el hátul, kissé az autó bal oldala felé.
Ebben kicsi, de magasabb tárgyakat is el tudunk szállítani. Sejtésem szerint ez inkább egy komolyabb hibrid akku számára előkészített hely, amit a későbbiekben tudnak beépíteni. Teljes kapacitáson 1216 liternyi csomagot tud elnyelni az autó, ami igen sok, bár a kalaptartót mozgató apró madzagok is érdekes látványt nyújtanak. A futómű kellemesen sportos, városban az ST Line látványos, méretes 18”-os felnijeivel kissé ráz, de nem pattog.
A Toyota CHR-hez viszonyítva, az sokkal rigidebb és jobban elpattog útegyenetlenségeken. Egy ballonosabb gumi szett egészen biztos, hogy a rázást is nagyban enyhítené. A fékek remekül fognak és jól adagolhatóak, négy tárcsaféktől nem is várna mást az ember. Az autó meglepően semlegesen viselkedik határhelyzetben, nem túrja az orrát indokolatlanul. Külön kiemelném a fényszórókat, alapvetően úgy vettem észre, hogy LED-es, a reflektor pedig halogén, de minden remek fényerőt ad. Az egészen kicsi, lencsés ködlámpák is piszok jó fényt adnak, simán elmenne azzal is az autó, ha nem lenne rajta fényszóró.
A kanyarkövető rendszer kissé lomha, a ködlámpákat gyújtogatja forduláskor, de lassan gyújt és lassan alszik ki. Végezetül az autó ára a szűk keresztmetszet. A 7,3 millió Forintos alapár élhetőnek tűnik, de az extrákkal növelt, ST-Line felszereltségű tesztautó 10,3 millió Forintos árát kissé túlzónak tartom, de tény, hogy teljesen felszerelt, stílusos hagyományokat ápoló és minden napokban is élhető autót kapunk érte. Tesztautónk tisztaságáért az Easy Wash Lurdy Ház csapata felelt, a tesztautót köszönjük a Ford Petrányinak.
2019.08.28.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 999cm3, 3 hengeres, benzines turbo |
Teljesítmény | 155 lóerő (114kW) @6000/perc |
Nyomaték | 240 Nm @1750-2500/perc |
Váltó | 6 sebességes manuális |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9 másodperc |
Végsebesség | 200 km/h |
Fogyasztás | 6,5 l/100km |
Saját tömeg | 1205 kg |
Csomagtér | 456-1216 liter |
Alapára | 7 335 000Ft |
Tesztautó ára | 10 325 490 Ft |