Hétvégi Burgundy
Ismét Renegade teszt következik. A tesztautó a Red Sun Fest tavaszi találkozója alatt vendégeskedett nálunk, a Mazda Motor Hungary jóvoltából. Ezúton is köszönjük a lehetőséget!
Mióta kijött a széria, ez a szín tetszik a legjobban. Végtelenül elegáns, ráadásul a frissített Mazda 6-os formája szerintem még mindig az egyik legszebb a kategóriában. Igaz, számomra nem túl esztétikus a 3D-s, gumírozott Mazda jel az autó elején, pedig alapvetően embléma párti vagyok, de a korábbi krómhatású műanyag szerintem szebb volt. A tesztelt modell a legmagasabb felszereltségi szinttel rendelkezik, szinte minden földi jóval telezsúfolták. Van itt légzsákok garmada, zseniálisan használható távolságtartós tempomat – ugyanazon az elven működik, mint az Opel Insigniánál – holttér figyelő, vészfék asszisztens, NAVI-s, dupla USB-s, DVD-s, CD-s, bluetooth telefonos BOSE HiFi – ami szerintem a korábbi modellekben egy fokkal szebben szólt – digitális két zónás, klíma, tolatókamera… Jó eséllyel oldalakon keresztül folytathatnám a listát.
A formai bravúron túllépve a még mindig nem teleszkópokkal nyíló motorháztető alatt találjuk az autó lelkét, a 192 lóerős 2488 cm³-s, négy hengeres, Skyactive motort. Alapjáratnál hallhatóan kicsit ciripel hidegen, melegen kevésbé. Csöndes, forgatásra kicsit nyers, erőlködő hangja van, de 3250/perces fordulaton jelentkező 256Nm nyomaték nem indokolja, hogy hajtósan vezessük. Az automataváltó első három fokozata rövid, fürgén, gyorsan reagál a gázadásra, a start/stop rendszer is pillanatok alatt kapcsol megállásoknál, szinte észrevehetetlenül. Negyediktől fölfelé hosszú, inkább utazó fokozatok vannak, hatodik fokozatban 1800 fordulat/percnél tart 100 km/h-nál az autó, úgyhogy az autó egészen halkan suhan, ez még autópálya tempónál sem változik, szinte semmi motorzaj nem szűrődik az utastérbe. A nyers hangot csak magasabb fordulatszám-tartományban hallani, de nem igazán indokolt a forgatás, ahogy feljebb írtam: kis fordulaton is remekül használható. A 223 km/h-s végsebesség és a dinamikus gyorsítás (0-100 km/h – 7,9s) azt sugallja, hogy az autó nagyobb sebességnél sem jön zavarba – akad erőtartalék is bőven. Az automata váltó – ahogy a Mazda CX5-ösnél is – tökéletesen, szinte észrevétlenül kapcsol, remek párja a benzines motornak is, bár a manuális váltási lehetőséget itt is hanyagolnám, lassan reagál és esetlenül, az automata jobban használható egy ügyes jobb lábbal, ráadásul jobban illik is az autó karakteréhez.
A futómű pont olyan briliáns, mint a korábban tesztelt 2 literes Mazda 6-nál. A 225/45 R19-es, hatalmas, grafitszürke kerekek remekül festenek! Semmi rázás, pattogás, de még csak durva hintázás vagy imbolygás sincs, Zoom-Zoom-os, sportos feszesség jellemző mindenütt, remek úttartással és szuper kanyarsebességgel, az eleganciához szükséges kényelemmel és nyugodt viselkedéssel. Igaz, ez utóbbit három betűs, elektromos berendezések garmadája (SRS, ABS, EBD, EBA, DSC, TSC) támogatja, de ez manapság már általános ebben a kategóriában. Az autó valóban rászolgál a „Sportkombi” névre, nem csak formájában az.
Mindezzel együtt az autó belül hatalmas. A fehér színű, bőr belső meseszép és nagyon látványos. Tény, a könyöklő két szélét nem hagytam volna meg ebbe a színben, elég kényes és sűrűn kell tisztítani, de a látvány feledteti ezt a problémakört. Az ülések kialakítása remek, szinte körbeölelnek mindenhol. Elektromos, memóriás, fűthető megoldás, deréktámasszal és magasságállítással együtt. Sőt, amivel korábban még nem találkoztam – a lehajtható hátsó könyöklőben nem csak két pohártartó foglal helyet, hanem két gomb, amely a hátsó ülések fűtésére szolgál. Igen derék figyelmesség a hátsó utasok részére. A helykínálat elől és hátul is bőséges, mindenütt rengeteg a fej- és lábtér, mi több, maximális piros pont jár a rakodóhelyek miatt, a nagy ajtózseb mellett bal oldalt egy kis rekesz, már-már feneketlen méretű könyöklő, korrekt kesztyűtartó, a váltó előtt egy nyitott box és egy redőnnyel elzárható, két pohártartót rejtő kis rekesz is akad. Megkockáztatom, hogy ezekkel a Mazda kihozta a maximumot az utastérben lévő tároló helyekből. Két 12V-os csatlakozó is van, egy a könyöklőben – a 2USB, és a memóriakártya helyek társaságában – egy pedig a váltó előtti boxnál. A műszerek elrendezése nem túl látványos, kifejezetten törekszik a célszerűségre, hozza a japánokra jellemző szimpla funkcionalitását, teljesen jogosan. A vezérlés pofonegyszerű, gyors és kézre álló, ugyan a logika egyezik, de hol van már a Bangle féle 7-es BMW-k rendszerének lassúsága…?
Az utastér után a csomagtér sem marad szégyenben. Ugyan a „Sportkombi”-tól az ember a tapasztalt menetteljesítmények után nem vár csodát, pedig alaphelyzetben is 522 literről beszélünk, ami akár 1648 literig növelhető. Remek formája van, akadnak rekeszek, csomagrögzítő fülek – sőt, egy csomagtér háló is, aminek a ki-beszerelése komoly mutatvánnyal ér fel, mivel annyira mélyen bent van a csomagtérben, hogy egész be kell mászni – inkább feküdni – csak így hozzáférhető. Itt is található egy 12V-os csatlakozó, ha igény lenne rá.
A végére hagytam azokat a dolgokat, amikre sokan vártak, mert vásárlásnál itthon ez fontos szempont. Az autó vegyes átlagfogyasztása a megtett közel 600 km alatt 9,3 liter benzin volt 100 km-re vetítve. Ez még a motor méretére való tekintettel sem kevés. A gyárilag megadott fogyasztás – városban 8,6 liter, vegyes használatra 6,4 litert ír a katalógus – jelentősen elmarad a mért értékektől. Persze itt is fennáll az a tény, hogy a tesztautóban alig 1500 km volt, amikor elhoztam, tehát a fogyasztási érték még biztosan megy lefelé, pláne azt figyelembe véve, hogy versenytársaihoz képest 100-150 kg-mal könnyebb, az ügyes tervezés miatt – mivel a többiek nagyrészt 1600 kg fölött vannak, a 6-os 1481 kg önsúlyával szemben. Azért is bölcs választás lehet ez a modell, mert máshol már nem jellemző a kevesebb hibafaktort magukban hordozó, szívó motorok használata, a Mazda már-már utolsó lovagként kitart a technika mellett. Az autó kicsivel 10 millió Forint fölötti vételára pedig körülbelül képviseli a kategória átlagot.
Alapvetően ezt az elegáns, sportos autót inkább családi, utazó, autópályán használatos autónak érdemes megvenni, nagy mérete miatt mindenhol tágas és kényelmes, de pont ezért nem annyira ideális városi autó. Igaz, remek tolatókamerája és radarjai itt is egyszerűvé teszik a navigálást, de hosszú utakon érzi igazán jól magát. Egyedi, kicsit a többiektől eltérő formavilága viszont még mindig unikum a kategóriában.
Zolo
2015.05.14.