Búcsú a Mondeotól
Mondhatni végigpróbáltam az összeset. Korábban a Ford Magyarország, az utóbbi időben pedig a Ford Petrányi jóvoltából szinte végigmentem a modell palettán. A premierkor rögtön egy Ford Mondeo SCTI-t, a benzines csúcsmodellt, majd nem sokkal utána egy öt ajtós diesel majd a hybrid Mondeo korábbi, aztán sorra került egy diesel kombi – régi, Fordos néven Turnier – majd egy “ezeröcsi” is érkezett, a kisebbik, turbo benzinesből.
Ez a tesztautó csak pár napot vendégeskedett nálunk és – a feliratoknak híven – a 30 éve tevékenykedő Ford Petrányitól kaptuk, a Mondeo méltó búcsúztatásaként. Sajnos az egyre jobba szigorodó európai káros anyag kibocsátási normáknak először a nagyobb teljesítményű benzines, majd lassacskán az összes modell kikopott a kínálatból. A diesel változat elég soká tartotta magát mindenféle “AdBluesésagyonszűrőzött” megoldásokkal, de a hybrid maradt a végső. A modell végleges piaci kivezetéséhez hozzájárult az is, hogy sajnos egyre csökken az igény a sedan és a kombi karosszériára az elSUVosodó világban. Alig néhány gyártó tart már nagyobb méretű modelleket ezekkel a formákkal – többnyire inkább a prémium gyártók.
A hybrid piaci bevezetésekor a sedan kissé ügyetlen volt, hiszen a csomagtartó alsó részéből a hybrid rendszer, elég sokat elvett, így esetlen lett a csomagtartó, de a kombi változat ezt tökéletesen kompenzálta.
A csomagtér megfelelően tágas, 403-1508 liter között variálható (a nem hybrid változat 525-1630 liter), ami azért minden esetben bőséges.
Az autó kívül-belül ízléses, tágas, minőségi. A hátsó ülésen is bőségesen elfér két személy, elől pedig már-már fejedelmi a helykínálat. Külön kiemelném az első üléseken lévő, kihúzható combtámaszt. A Mondeo ülései már bevezetésekor is roppant kényelmesek voltak, de ehhez a felszereltséghez tartozó ülések simán felülmúlják. Az ülések elől és hátul három fokozatban kapcsolhatóan fűthetőek. Elől-hátul könyöklő, a két első ülés között lévő kifejezetten tágas, jól pakolható.
További dicséret illeti az állítható fejtámlákat. Nem csak fel-le, hanem több fokozatban előre is állítható. Ez roppant ritka egy ideje, már a prémium gyártóknál is kevéssé jellemző. A túloldalon pedig mínusz pont az egyetlen, idétlen megoldásért, ami végigkísérte a modellt, a középkonzol alsó részén lévő tároló.
Valójában sehonnan nem megközelíthető túl kényelmesen, cserébe, ha sikerül valamit mégis odatenni, egy sportosabb kanyarvételnél az utas vagy a mi lábunkra hullik. A márka védelmében fontos leszögezni, hogy nem ők egyedül alkalmazták ezt a megoldást, más gyártó is belefutott bőven.
A műszerfal tökéletes tájékoztatást nyújt mindenről, könnyen beállítható és rengeteg menüből lehet válogatni, hogy az összes kíváncsiságunkat kielégítsük. Mutat pillanatnyi és átlagfogyasztást is, ügyesen együttműködik a szórakoztatórendszerrel is. Utóbbi sok bírálatot kapott a Sonyval közösen fejlesztett SYNC rendszer lassúsága miatt, ami valóban nem túl gyors, pedig sokadik evolúcióját elé meg a rendszer. Zeneileg viszont kifejezetten kellemes a hangzása – ezen sokat dob a csomagtartóba beépített mélynyomó rendszer is.
A fék remekül fog, a futómű nyugodtan, kényelmesen mozog, zötyögős úton minimális zaj behallatszik, de egyáltalán nem zavaró és nincs szignifikáns rázkódás sem. Tény, az 1600 kg fölötti tömeg és a viszonylag ballonos, 17″-os felniken lévő 215/55-ös gumik sokat dobnak a helyzeten. Utazó tempónál zavartalan csendben élvezhető a kényelem. Ahogy a korábbi mondás tartja: “ha egy kényelmes, tágas Priust szeretnél, vegyél hybrid Mondeot”.
A Prius említése már csak azért is valóságos, mert a hybrid rendszer Toyota adaptáció volt anno. Igaz, a mellé párosított, benzines motor mindenütt “FoMoCo” feliratokkal lett ellátva és mostanra egészen biztos, hogy sok apró fejlesztést végzett rajta a kék oválos gyár is. Tény, hogy remek szimbiózisban működik együtt az 1,4 kW-os elektromos és a 143 lovas benzines motor. Utóbbi is olyan csendben dolgozik, hogy alig észrevehető, amikor bekapcsol. A fokozatmentes automata váltó tökéletesen együttműködik a rendszerrel, intenzív gyorsításra érkezik egy minimális hibridCVTszerű vinnyogás, de gáz elvételre elhalkul azonnal a technika.
A műszaki adatok közül helytelenül hangzik el a videós tesztben a gyorsulás és a végsebesség adat, a helyes adat 0-100 km/h esetében 9,4 másodperc, a végsebesség pedig 187 km/h. Valójában mindkettő bőségesen megfelelő az autó használatához, aki hybridet vásárol, jó eséllyel amúgy sem a száguldozás okán vesz meg egy másfél tonna fölötti, kombi, családi autót.
Az autó átlagfogyasztása a tesztút során 5,8 liter volt. Ilyen méretű, hybrid jármű esetében hatványozottan mérvadó a felhasználási forma, hiszen városban elgurulgat 5 liter/100km alatt is kényelmesen, autópályás használatkor pedig képes 8 liter/100 km fölött is fogyasztani a benzinből. Szerintem a reális, vegyes átlagfogyasztása az autónak 6 liter fölött lehet egy kicsivel.
Az ár meghatározása a mostani, igen változékony piaci helyzetben nehézkes, hiszen 2021 óta már nem forgalmazzák itthon az autót, de aki ilyet szeretne, mindenképpen nézzen körül a márkakereskedések használt autó kínálatában, hiszen jó eséllyel akadnak pár ezer km-t futott, bemutató- vagy tesztautóként funkcionált darabok, amikre érdemes lecsapni.
Személy szerint roppant mód sajnálom, hogy a SUV mánia miatt eltűnőben vannak a Mondeo jellegű autók, a szép kombik és lépcsős hátú sedanok. Félreértés ne essék, nincs bajom a SUV/crossover járművekkel, megvan a maguk varázsa és indokolt a piaci jelenlétük is, de a többi modellnek is ugyanígy lenne helye a palettán.
A tesztautót a Ford Petrányitól kaptuk, tisztaságáért az Easy Wash Lurdy ház csapata felelt.
Szokás szerint mellékeltük a részletes műszaki adatokat, a többit pedig tekintsétek meg a Youtube csatornánkon. Iratkozzatok fel és kövessetek minket!
2023.02.15.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1999 cm3, 4 hengeres, benzines szívó + villanymotor |
Teljesítmény | 143 lóerő (103 kW) – villanymotorral együtt 187 LE (138 KW) @6000/perc |
Nyomaték | 187 Nm (benzines) 225Nm (elektromos) |
Váltó | eCVT |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,4 másodperc |
Végsebesség | 187 km/h |
Saját tömeg | 1641 kg |
Csomagtér | 403-1508 liter |
Fogyasztás | 5,8 l/100 km |
Tesztautó jelen értéke kb. | 13 000 000 Ft |
Újkori ára | 12 840 000 Ft |