Mindig van feljebb.
Egy kis nyarat csepegtetünk a télbe, hiszen nyár közepén járt nálam
a Mazda Motor Hungary jóvoltából a Mazda MX5 erősebbik, két literes modellje.
Minden logika ellenére – mivel ez a „jobb” autó – itt kicsit szigorúbbra vettem a figurát, a korábbi, kisebb motorosról írt teszt ömlengése okán (is).
A meseszép, Crystal White Pearl névre hallgató gyöngyház-fehér színt már megcsodáltuk korábban a Mazda 2 és a Mazda 6 modelleken, az MX5-nek is remekül áll.
Tény, hogy hamar begyűjt minden piszkot, port, bogarakat, úgyhogy szinte állandó tisztán tartást igényel minden időjárási körülmények között, de megéri, mert gyönyörűen játszik a napsütésben.
Az autón remekül feszítő, 17”-os kerekekről ez a gyors koszolódás nem elmondható, ebben a színben kifejezetten soká bírják feltűnő szennyeződés nélkül, a rajtuk feszülő 205/45-ös gumik kellemes harmóniát alkotnak a futóművel – hogyha az ember megtalálja ez utóbbinak a megfelelő beállítást.
A gyárban bizonyára valami sima, középértékre hangolták be a futóművet, de egy rövid kör után Jugo, a Red Sun Service tulajdonosa is megállapította, hogy igen meglepő, már-már zavarba-ejtő módon reagál az autó a provokálásra.
Vitathatatlan tény, hogy a Mazda MX5 futóműve már-már versenyautós részletekig állítható, úgyhogy minden bizonnyal, a megfelelő értékekre hangolás után remek játékszer válik belőle.
Annál is inkább, mivel az átdolgozott, két literes SKYACTIV motor szinte mindenütt ereje teljében van. Kellemesen megindul alacsonyabb fordulatról is, nincs meg az 1,5-ös motor kis fordulati erőtlensége, ahogy az a kényszerképzet sincs, hogy mindenképpen szétforgassa az ember.
A 200 Nm forgatónyomatékot 4600/perces fordulaton adja le a motor, de már 2000-es fordulat körül nagy része rendelkezésre áll, igen kellemesen megindul innen már az autó. Természetesen magas fordulatokban sem marad szégyenben, 6000/perces fordulaton adja le a 160 lóerő teljesítményt, ennek következtében minden fordulatszámon ereje teljében van.
Igen, ehhez az autóhoz ez a motor ideális – javaslom azoknak, akik a kisebb motorban gondolkodnak vásárláskor, hogy MINDENKÉPPEN próbálják ki a két literest is. Persze, vitán felül megvan a bája a visító négy hengernek is, de egy igazán férfias autó nyomatékból indul meg rendesen.
Persze, az MX5 formája sosem a férfiasságról szólt, jelen karosszéria esetében is sikerült érdekeset alkotni, a korábbi vidám, vigyori fronttal szemben egy agresszív „tekintetű”, Jaguár fenekű apróságot, de a forma az addiktívságot vitathatatlanul magában hordozza: eleinte idegenkedtem tőle, de minél többet nézem, annál jobban tetszik.
A nagyobb felnik, mokányabb futómű, erősebb motor mellett ehhez a setuphoz jár a sperr difi is. A móka pedig innen indul igazán. Az autót nem kell szétforgatni, nem kell kitaposni a szemét, mégis remekül lehet vele keresztbe-kasul autózni. Sajnos nem volt lehetőségem ezt igazán kiaknázni, de erről kicsit később…
A kiváló, rugalmas motor 6 sebességes váltón keresztül viszi az útra az erejét, 7,3 másodpercre van szüksége a 100 km/h-s tempó eléréséhez és megfutja a 214 km/h-s végsebességet is.
Autópályán, hatodik fokozatban is kellemesen, 2500-as fordulat környékén duruzsol. Megragadnám az alkalmat, hogy eloszlassak egy félreértést: a nyitott autó – legyen az roadster vagy kabrió – nem nyáron a legjobb. Olyankor tűz a nap az ember fejére – oké, fel lehet venni baseball sapkát – meleg is van. Tavasszal és ősszel ideális egy ilyen szerkezet napi használatra.
Igaz, a nyári éjszakák utánozhatatlanok vele, de nyitott tetőzni nappal inkább főszezon előtt/után ideális. Igaz, hűvösebb időben is élhető az utastér, hiszen egészen ügyesen megoldották a huzatmentességet, fűtéssel és ülésfűtéssel kombinálva még igen alacsony hőmérsékleten is kellemesen érzi magát az ember a Mazda MX5 üléseiben.
Ezt az élményt tovább erősíti, hogy ebben a modellben Recaro ülések voltak. Középen alcantara, a szélén bőr kárpittal. A kisebbik modell ülései is elég sportosak, de ennek a közelébe nem jönnek. Kevéssel talán hosszabb az ülőfelület is, de az oldaltartás mindenképpen kimagasló. Igaz, a szűk helyen nagyon nincs hova csúszkáljon az ember – pláne egy bizonyos csípőszélesség fölött – de igen sokat számít, hogy mennyire támasztja oldalról akár a combot, akár az ember hátát.
Természetesen a felszereltség részét képezik a beépített BOSE hangszórók is. Igen ügyes akusztikus kiképzése van az autónak, az ember nem is hinné el, hogy onnan is jön hang, pedig mégis, ráadásul kiváló sztereó hatást produkál.
Az utastér elérhetetlen rakodórekeszei és a csomagtér szűkössége ellenére ágyneművel, sátorral felszerelkezve simán nekivághat két ember akár egy-két hetes utazásnak is, ha elég ügyesen tudnak pakolni.
Én csak egy hosszabb hétvégére látogattam el Csehországba, a Pálava Mazda találkozóra, de az érkezés utáni másnap sajnos a váltóban eltört valami, úgyhogy az autó tréleren, majd a márkaszervizben végezte a túrát.
Végtelenül sajnáltam a dolgot, mivel szerettem volna vasárnap délután még kicsit kivinni a Brezova pályára , hogy valóban meggyőződjek az autó nem hagyományos alapon használatos képességeiről is.
A tesztelt modell ára közel 8,8 millió Ft, ebből 100.000 Ft-ot a gyöngyház metál fényezés emészt fel. Az autóban lévő 12.751 km-ből nagyjából ezer volt az, amivel hozzájárultam, ezalatt a fogyasztás 9,2 liter / 100 km-re jött ki.
Tekintettel a Mazda MX5 roadster jellegére és az ennek megfelelő használatra, határozottan mondható ez jó értéknek. Viszonyításképpen a gyakori összehasonlítási alap, a népes rajongótábort szerzett Toyota GT86 azonos értéket mutatott, a kisebb motoros MX5 pedig alig – két tized literrel – fogyasztott kevesebbet.
Az árbeli különbséget figyelembe véve is azt mondom, hogy mindenképpen érdemes az erősebb modellt választania annak, aki a Mazda Roadster mellett teszi le a voksát.
Zolo 2016.12.15.