Csak óvatosan!
Egyszerűen nem állt rá a szám az X-Trail névre. Hívtam új Patrolnak, kombi Navarrának, de még a korábban tesztelt, nyelvtörő Qashqai is előbb jutott eszembe, pedig közel annyi ideje létezik a modell, mint mióta jogosítványom van. A korábbi – kissé bumfordi – kocka-forma modellt 2013-ban váltotta a jelenlegi modellpalettába illeszkedő gömbölyű verzió és egyre nagyobb sikerrel forgalmazzák a hazai, dinamikusan fejlődő SUV piacon. A Nissan zászlóshajója a Mazda CX5 kategória társa és igen komoly résztvevő a csatában. Szintén ebben a meccsben játszik a Ford Kuga és kicsivel feljebb pozícionálva a Ford Edge is. Utóbbit hasonlóan pompázatos kolbászzsírmetál színben próbáltuk ki, mint az X-Trailt. Igen népszerű ez a szín, volt szerencsénk hasonló árnyalathoz a korábbi Opel Mokkán, de kicsivel világosabb volt a Kuga facelift előtti verziója is. Egyre népszerűbb ez a szín, ahogy más, különlegesebb színek is felfutóban vannak. Szerencsére kezdünk elszakadni az egyen-szürke, egyen-fehér, egyen-fekete világtól.
Mindezzel együtt meggondolandó egy ilyen jószág ebben a színárnyalatban, hiszen kifejezetten alkalmas az aszfaltút elhagyására is sőt, a kis kerek kapcsoló a könyöklő előtt szinte kéri, hogy kimozdítsák az AUTO állásból a LOCK irányába és bevigyük valami irdatlan dzsuvába, amin kihívás átevickélni, onnan pedig tovább hegyekbe-völgyekbe, úttalan utakon. Ilyen üzemmódban viszont elég hamar eljutunk olyan helyre is, ahol bozót, erdő és egyéb susnyás hamar mély karcokat ejthet a fényezésen, ezt a csodás színt pedig nem könnyű – pláne nem olcsó – kijavítani, tehát kissé talán anomália.
Nem támogatja az offroad használatot a hatalmas, látványos 19”-os felni sem, valami 16-17”-os, ballonos gumis megoldás ilyen célra mokányabb lenne. Ezeket leszámítva a motor, a váltó és a futómű remekül alkalmassá teszi a gépet a terepjárásra. A 177 lóerős egy turbóval ellátott dízelmotor igen meggyőzően mozgatja a több, mint másfél tonnás autót. Alapjáraton meglehetősen nyomatékszegény – sikerült vele többször lefulladnom – de 1700-as fordulat fölött felépül a nyomaték és 2000/percnél leadja a 380 Nm-es nyomatékcsúcsot, bitang vágtázásba kezd, akár 4000-es fordulat fölé szaladva is. A 0-100 km/h-s sprintet 9,4 másodperc alatt teljesíti. Szinte hihetetlen, egy ekkora jószágtól ez a fajta dinamizmus, nyomatéki fordulaton tartva kifogyhatatlannak tűnik az erő.
A hat sebességes kézi váltón meglehetősen rövidek a fokozatok és pillanatok alatt hatodik fokozatban találjuk magunkat, ahol nyomatékcsúcson járunk autópálya tempónál és a 90-190 km/h tartományban mindenféle váltás nélkül irdatlan nagyot ugrik az X-Trail kövérebb gázadásra. A futómű itt is remekül helytáll, nem libeg, nem billeg, nem imbolyog a magas építésmód ellenére az autó, stabilan, már-már sportosan az úton van a helye. Természetesen több 3-4 betűs elektronikai extra is hozzájárul a magabiztossághoz minden helyzetben, de ez része a mai autógyártásnak. Haladós tempó esetén az autópálya belső sávját igen hamar letakarítja, mert a hirtelen közeledve, tükörben megjelenő, méretes hűtőmaszk elől hamar mindenki a jobbra tarts szabályára asszociál. A start-stop rendszer számomra szokatlanul működött, más márkáknál kevesebb kritérium lehet a leállításhoz és akár nem teljesen üzemmeleg állapotban is leáll/elindul a motor, az X-Trailnél viszont csak akkor működött, ha már teljesen átmelegedett az autó és akkor is igen lassan állt le és nem túl fürgén indult újra. Elképzelhető, hogy egy szoftverfrissítés sokat segítene a helyzeten. Mindezzel együtt igen takarékosan autózható, hatalmas mérete ellenére városban szüttyögve, folyamatos klíma használat mellett sem kúszott 9 liter fölé a fogyasztás, országúti tempónál pedig 7 liter alatti fogyasztást is kellemesen produkált, amik szerintem elég jó értékek a kategória társakhoz viszonyítva. A kétoldali digitális klíma hamar lehűti az autót, még a hatalmas panoráma tetőn lévő roló nyitott állása esetében is.
A részben nyitható tető nagyon látványos, mindenkinek tetszett. Egyrészt remek fényviszonyokat biztosít az utastérben nappal, másrészt kis szabadságérzetet ad nyitott állapotban. Érdemes az első pozícióig nyitni csak, amit az elektronika enged, mert tovább nyitva – kb. 5 cm a különbség – éppen városi tempónál alakul ki a borzalmasan zavaró, bubogó hang. Az bőrrel borított utastér méretéből adódóan is igen kényelmes, a vezetési pozíció jó – bár távol áll az általam kedvelt fekve-könyökölve verziótól. Fűthetőek az első és a hátsó ülések is – utóbbi csak egyben – élhető méretű a könyöklőben lévő rekesz és egészen jól pakolható a kesztyűtartó és az ajtózsebek is. Egy kis műanyag klampni megfordításával hűthetőek a pohártartók – ötletes megoldás. Több 12 V csatlakozó is van: a középkonzol alján, a könyöklőben, a csomagtartóban. A hátsó ülések is kényelmesek és remekül variálhatóak, dönthetőek, tologathatóak előre-hátra. Az alapjáraton sem kicsi – 565 literes – és kétszintes csomagtér sok féleképpen bővíthető és az üléseket teljesen hátratolva kényelmes, hatalmas lábtérrel ellátott, királyi hely, teljesen előretolva és ledöntve pedig kvázi egy nappali méretű rakodóhely alakul ki. Létezik az X-Trailből 5+2 üléses verzió is, remélhetőleg lesz lehetőségünk kipróbálni egy olyat is, rövidesen.
Az autó hangszigetelése kiváló, többen jelezték, akik az autó mellett álltak, hogy hidegen hangos a motor – az utastérből ebbe semmi sem jutott el. Pláne, hogyha a kellemes mély és magas hangokkal jól gazdálkodó BOSE Hi-Fi-t beüzemeljük, sikerül akár teljesen kizárni a külvilágot. Az autót kívül körben kamerák figyelik, parkolás közben az autó fél méteres körzetében mindent látni. Kissé szokatlan az első GTA-kat idéző, felső nézetes mozgás, de amint rááll az ember szeme, tökéletesen használható. A kétirányú, automatikus parkolást is kipróbáltuk, párhuzamosan egészen szépen beállt – bár meglehetősen nagy helyre hajlandó csak bepróbálkozni. A derékszögű parkolást szándékosan egy igen szűk, lakótelepi parkolóba kíséreltük meg, rengeteg korrekcióval, nagyon hosszú idő alatt, nem túl jó szögben állt be az autó. Egy egyszerűbb manővert természetesen jóval könnyebben oldott meg és bizonyára a szoftverfrissítések ezeken a funkciókon is sokat fognak javítani. Mindenképp kiemelném, hogy az automata, hatalmas, LED-es fényszórók remekül világítanak – a modern fényszórók határain belül. Ezek az új megoldások szórt fényt már egyáltalán nem adnak, ez egyrészt előny, hiszen kiküszöbölni igyekszenek a szemből jövők vakítását, másrészt hátrány, mert sok esetben kitakarnak fontos részleteket is.
A tesztelt modell igen felextrázott változat volt, ára 12 millió forint fölé kúszott, de az X-Trail már 7 millió forint környékén is megvásárolható alacsonyabb felszereltséggel és motorizáltsággal. Ezért a pénzért remek választás az autó.
Tesztautónkat a Nissan Magyarországtól kaptuk és az Easy Wash Lurdy gondoskodott a tisztántartásáról.
2018.07.03.
/Zolo/
Műszaki adatok | |
Motor | 1995 cm3, turbodiesel, 4 hengeres, 16 szelepes |
Teljesítmény | 177 LE (130 KW) @3750/perc |
Nyomaték | 380 Nm @2000/perc |
Saját tömeg | 1650 kg |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,4 másodperc |
Végsebesség | 204 km/h |
Fogyasztás | 8,7 l/100 km |
Csomagtér | 565 liter |
Ár | 12 304 000 Ft |