logo
  • Rendezvényeink
    • Korábbi rendezvények
    • Házirend rendezvényeinken
    • Játékszabályok
  • Tesztek
    • AUDI
    • BMW
    • FORD
    • MERCEDES-BENZ
    • OPEL
    • PORSCHE
    • RENEGADE
    • VOLKSWAGEN
    • Egyéb
  • Hírek
  • Galéria
    • Videók
  • Partnerek
  • Elérhetőségek

Volkswagen Golf I. 1,6D Custom (1981)

Retro élmény

 

Szeretem a régebbi autókat. Jómagam is birtoklok jelenleg egy járművet a ’80-as évek végéről, de korábban is előfordult már néhány teszt ebből a korszakból. Gergőt jó pár éve ismerem. Akkoriban egy FritzenFest rendezvényen  egy Nutella dekoros Golf II. volt nála, ami felkeltette a figyelmem. Sajnos az idő hiánya miatt nem sikerült összehoznunk róla egy tesztet, azóta pedig pedig eladta, úgyhogy az a lehetőség már nem tér vissza többet. Az utána következő “Egyes Golfról” is közel egy évig beszélgettünk, mire sikerült tető alá hozni a tesztet.

Mókás véletlen, ahogy az autó elérte jelenlegi kinézetét, hiszen gyakorlatilag napi szaladgálós járműnek került Gergőhöz, nem volt tervezve semmi különösebb átalakítás, majdnem mindent a sors hozott össze. A korábbi Golf II. után szeretett volna egy “Egyest” még utolsó pillanatban, mielőtt a használható állapotú példányok ára az egekbe száll. Valóban sikerült elkapnia ezt a pillanatot, mert már a vásárlás után pár hónappal jelentősen magasabb összegekért cseréltek gazdát a hasonló állapotú autók. Az autó USA kinézete utólagos és nagyrészt a tulajdonos saját munkája, de gyakorlatilag tökéletes, minden eleme hűen tükrözi az amerikai piacos Rabbit – ott ezen a néven futott a Golf – kinézetét. A lökhárítók, a szélességjelzők, emblémák, sok apróság került fel az autóra, de teljes restaurálás sosem történt, Gergő szeretné megtartani az apróbb horzsolásokat, ajtó-rányitásokat, szeretné amíg csak lehet megőrizni az autót jelenlegi, patinás formájában. Értelemszerűen az autó műszaki állapota mindig megfelelő, megkapja a szükséges karbantartást sőt, még többet is.

 

Az autón lévő dekoráció volt az egyetlen tervezett része az átalakításoknak, mindenképpen olyan stíluselemet szeretett volna rá a tulajdonosa, ami harmonizál az autó színével, mégis élethűen hozza a ’80-as évek USA stílusát. A felnik BBS RJ felnik, 15″-osak és szintén a véletlen műve, hogy az autóra kerültek – itt is tökéletes az összhang. A motortérben minden a helyén, az ezerhatos, diesel motor 54 lóerővel és a 100 Nm körüli nyomatékkal felvértezve meglepő erővel húz. Értelemszerűen nem versenyautóban ülünk, hiszen a diesel Golf lényege pont a szinte nevetségesen alacsony fogyasztásban rejlett – ez 4,2-5,2 liter 100 km-es távolságra vetítve. A motor állapota igen jó, a dinamikán kívül az is árulkodik erről, hogy még hirtelen terhelésre sem ereget koromfelhőket – ahogy sok más, hasonló korú diesel autó – sőt, a minimális, alapjárati kerregést és rázkódást leszámítva külső szemlélő alig mondaná meg róla, hogy gázolajjal működik. Nagyjából tíz évvel ezelőtt kapott valamilyen felújítást – jó eséllyel gyűrűzték, kicserélték a szükséges tömítéseket – sajnos erről pontos információnk nincs. Bár stopperral nem mértük, de bizonyára tudja – vagy túl is szárnyalja – a gyári 16,8 másodperces 0-100 km/h gyorsulást és a 143 km/h-s végsebességet. Mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy a mai szemmel mókásan alacsony teljesítmény 820 kg körüli, pehelysúlyú karosszériát kell mozgasson – nagyrészt ez a jármű dinamizmusának fő oka. A futómű nem a gyári-eredeti – egyedileg különböző alkatrészekből épített szett, az autóhoz társított felnikkel együtt igen sportos úttartást és igen feszes mozgást idéz elő – nem túl komfortos, a rossz minőségű, hazai utakon, meglehetősen ráz. Az utasteret hátulról vettük górcső alá először. A mai szemmel kicsi autó egy mozdulattal felhajtható harmadik ajtó alá bújtatott feneke meglepően tágas, 370 literes csomagtartót rejt. Egyszerű, szögletes formája okán könnyű pakolni – bár a kor divatjának megfelelően magas hátfal fölött kell átemelni mindent. 1100 literig bővíthető a raktér, a hátsó ülések előre döntésével.

A “csapotthátú” kategória megteremtőjeként számon tartott, első szériás VW Golf három ajtós utastere különösen tágas. Bár az ortodox Golf hívők felszisszenhetnek a Honda CRX ülések látványára, de stílusban és évjáratban is közel megfelelőek az autóhoz és annak ellenére, hogy egy más kontinens hangulatát idézik, egész jól illeszkednek a képbe és igen kényelmesek sőt, az oldaltartásuk sem rossz. A hátsó ülésen is egész kényelmesen elfértem, a mai autókhoz viszonyítva szokatlan, hogy minden tágas, levegős és mindenhol remekül kilátni, nincsenek nyakig emelkedő övvonalak és combnyi vastag A és B oszlopok a látótérben. Természetesen a karosszéria merevsége és biztonsága is a ’80-as évek szintjének felel meg – az ég óvjon bárkit, hogy egy ilyen 40 éves járművel balesetet szenvedjen. Az ajtókat a hátsó ülésről minimális nyújtózkodással nyitni-csukni lehet, relatíve tágas nyíláson lehet bejutni hátra, majd a hátul ülő utasok beszállítsa után királyi komforttal szálhatunk be az első ülésekre. A beszálláskor utunkat álló, USA stílusú övek eleinte meglepő tekinteteket okozhatnak az újdonsült utasok számára, de működésük logikus és egyszerű. Minden puritanizmus ellenére praktikus és kényelmes “extrákkal” van felszerelve az autó, belülről állítható visszapillantó tükrök, háromszög alakú szellőztető ablakok, 5 sebességes váltó, kellemesen kattanó gombok és rengeteg tér. Az autó vezethetősége és mozgása teljesen élhető, nem véletlenül vannak még mindig sokan, akik napi használatban tartják ezeket az autókat. Természetesen egy ilyen idős autó is megkívánja a karbantartást és fejben kell tartanunk, hogy sok alkatrésze van, ami már 40 éves, ennek okán okozhat néha meglepetéseket – praktikus, hogyha a tulajdonos rendelkezik néminemű affinitással egy ilyen jármű karbantartásához és szereléséhez. Ezzel együtt remek móka és sokáig hű társ lehet egy ilyen Volkswagen Golf I. Azt a megfizethetetlen extrát pedig sose felejtsük el, hogy bármerre megyünk vele, mosolygós, kedves, néha integető emberekkel találkozunk.

Köszönjük szépen Gergőnek a lehetőséget, hogy kipróbálhattuk az autóját, reméljük lesz még hasonló különlegesség a birtokában, amit tesztelhetünk majd. 

Szokás szerint mellékeltük a részletes műszaki adatokat, a többit pedig tekintsétek meg  a Youtube csatornánkon. Iratkozzatok fel és kövessetek minket!

2022.04.05.

Zolo

Műszaki adatok
Motor 1588 cm3, 4 hengeres, kamrás, szívó diesel
Teljesítmény 54 lóerő (40kW) @4800/perc
Nyomaték 100 Nm @2000/perc
Erőátvitel 5 sebességes, kézi váltó
Gyorsulás (0-100 km/h) 16,8 másodperc
Végsebesség 143 km/h
Fogyasztás 4,2-5,2 l/100km 
Saját tömege 820 kg
Csomagtér 370-1100 liter
Share

« Különleges Porsche 968 bukkant fel egy árverésen
Lexus LC500 Convertible (2021) »

Legutóbbi bejegyzések

  • SsangYong Rexton G4 Premium Plus (2022)
  • AszfaltTeszter Epizód I.
  • Toyota Highlander Hybrid AWD-i Executive (2021)
  • Nissan Micra N-Design 1.0 IG-T 92 XTRONIC (2021)
  • Aszfalteszter

FritzenBook

Nincs megjeleníthető Facebook bejegyzés

FritzenBook

All Rights Reserved - Minden Jog Fenntartva © FritzenFest Kft. 2021