logo
  • Rendezvényeink
    • Korábbi rendezvények
    • Házirend rendezvényeinken
    • Játékszabályok
  • Tesztek
    • AUDI
    • BMW
    • FORD
    • MERCEDES-BENZ
    • OPEL
    • PORSCHE
    • RENEGADE
    • VOLKSWAGEN
    • Egyéb
  • Hírek
  • Galéria
    • Videók
  • Partnerek
  • Elérhetőségek

Mazda 3 100th Anniversary, Skyactiv-X G180, 2021

Ezt is kimaxolták

 

Igen, 100 éves lett a Mazda is – már 2020-ban. Egészen pontosan 1920 január 30-án alapították. Bár autókat csak 1960 óta gyártanak, de az alapítás évfordulójáról különleges felszeretségű modellekkel emlékeztek meg. Ezek a modellek néhány apró részletben hajaznak az 1960-ban bemutatott Mazda R360-asra. Az évfordulós kiadásoknál  – látni fogjuk a Mazda MX30-nál – két-színű a külső fényezés, aminek a fontos eleme a „Dark Cherry” vöröses árnyalatú tető és felső rész. Ennél a Mazda 3-asnál „be kellett érjük” a Snowflake white”, fehér, gyöngyházmetál fényezéssel, de vitathatatlanul piszok jól áll neki ez a szín.

Nehéz lesz elfogultság nélkül nyilatkozni az autóról, hiszen nagyon elnyerte a tetszésemet. A Mazda tovább csiszolja a KODO formanyelv egyediségét, ezzel a formával pedig azt hiszem sikerült kimaximalizálni a lehetőségeket. A különleges, 5 ajtós, csapott hátú autó akár egy prototípusnak is elmehetne, a kissé nyers, kissé erőszakos formavilágával. A feketével kombinált külső szín, amit a TAKUMI NURI fényezési technológia páratlanul csillogóvá tesz, roppantul megragadta a tekinteteket, bármerre jártam vele.

A lefelé bukó orr, a széles motorháztető, a vastag C oszlop és a coupé-szerű forma lenyűgöző hatást kelt. Még a lakk-fekete felnik is jól állnak az autónak, hiszen illeszkednek a fekete/fehér image-be (pedig nem szeretem a fekete felniket).

Úgy tűnik, sikerült kilépnie a Mazda 6 árnyékából a modellnek, hiszen a korábbi évjáratok sokszor egy 5 ajtós Mazda 6 benyomását keltették, de sajnos pont azt a kecsességet veszítették el, amit a nagyobb modell nyúlánk sziluettje kölcsönzött a sedan formával. Minden rosszindulat nélkül, a korábbi Mazda 3 formailag eltörpült az MX5 és a Mazda 6 dinamizmusa és egyedisége mellett. A 100. évfordulós kiadás egyediségét apróságok adják, az első sárvédőn egy kis emlékplakett, egyedi felni kupakok, az utastérben burgundy színű kárpitozás, szőnyegek és egyedi logóval nyomott fejtámlás textilbőr ülések.


Az autó külsejét felesleges tovább ajnároznom, szerintem telitalálat. Az utastérben igen kellemes anyagokkal találkozunk. Mindennek puha, kellemes a tapintása, jó minőségű anyagok vesznek körbe. Sehol kopogós műanyag, még a hátsó ajtók borításán sem. A műszerfal minimális változtatásokkal megegyezik a Mazda CX30 megoldásaival, apróbb különbségek akadnak csupán.

Ezek közül lényeges a fehér textilbőr dekoráció, ami a műszerfalon, az első és a hátsó ajtókon is megtalálható. Számomra kissé logikátlan és szokatlan még egy szín felvonultatása az amúgy pompás, vörös bőr belső mellé, ráadásul a fehér nem is túl praktikus, hiszen napsütésben tükröződik az első szélvédőn és tisztán tartani sem a legkönnyebb. Hasonló – bár kicsivel durvább – szín-kavalkád fogadott pár éve a Mazda CX3-ban is, ahol több árnyalatú piros, fehér, fekete keveredett egymással. Érdekes ízlésvilágra vall.

Ettől eltekintve egészen harmonikus az autó belseje, hamar jól elhelyezkedik az ember, érződik a Zoom-Zoom élmény, a kezelőszerveket a sofőr köré építették, mindent remekül elérni. Igen hamar sikerült megtalálnom a fekve-könyökölve-vezető, kedvenc üléspozíciómat az elektromos, fűthető, memóriás ülésben. A lyuggatott, vörös textilbőr amellett, hogy roppant látványos, igen kényelmes is, fűtését bekapcsolva a téli hidegben is meglepően hamar felmelegedett és gyorsan vissza kellett venni a melegből és alacsonyabb fokozatba kapcsolni. Oldaltartása inkább a háttámlán van, de ott sem túl intenzív.


Pedig ez az autó igényelne valami remek sportülést, igaz – a passzentos helyen lévő első ülésekről nem nagyon tudunk kiesni egy-egy dinamikus kanyarodásnál. A fejtámlák változatlanul nem dönthetőek csak fel-le tudjuk őket mechanikusan állítani. A perforált ülésekből egyedül talán a szellőztetés funkció hiányzik még, de ebben a szegmensben ritka, hogy ilyen opció legyen. A vörös textilbőr ülésekhez azonos árnyalatú kárpitok és szőnyegek is tartoznak, ezáltal igen különleges, már-már exkluzív hangulata van az utastérnek.

A 3 küllős, sportos kormánynak egészen retro hatása van, a Mazda korai éveire emlékeztet, bár sokkal modernebb megoldásokkal, rengeteg dolgot tudunk róla vezérelni. Igaz, az én beállításommal a kormány felső karimája kitakarta a műszerfal felső 1/3-át, de a szélvédőre vetített adatok a HUD-nak (Head Up Display) köszönhetően tökéletesen ellensúlyozták az esetlegesen kiesett információt, hiszen az aktuális sebesség, a sávtartó, az adaptív tempomat, az aktuális forgalmi táblák, de még az esetlegesen beállított GPS jelzései is megjelennek itt. A normál esetben 150 000 Ft-os felárért kapható „Sound Csomag” részeként a BOSE HiFi ízléses, szál csiszolt alumíniumszerű burkolatok alatt meghúzódó hangszóróiból csodás hangok törnek elő.

A mélynyomóval megspékelt, gyári hangrendszer igen kellemes mély és magas hangokra is képes, élhető hangerőn belül komolyabb torzítások és zörgés nélkül. Már a Mazda CX30 utasterénél is szembetűnő volt a gyártó törekvése a prémium színvonal felé, ez itt is érződik. Az első ülések között széles könyöklő van, ami hatalmas, tágas rekeszt rejt. A fedele eltolható – ezzel kis „bedobó-nyílást” teremtve – de a hagyományos módon, hátrafelé nyitható is.



A fedél eltolásával óvatosan kell bánnunk, mert az a hátsó utasok térdét veszi célba ilyenkor és egy gyors Patella-reflex vizsgálat keretében eléggé meglepheti a hátul utazókat. A könyöklő a rengeteg helyen kívül egy térelosztót, USB és 12V-os csatlakozót is tartalmaz. Szerencsére csökkenő tendenciát mutat a zongoralakk-szerű, műgyantás felületek jelenléte.

Már csak a váltó körüli kulisszán, pár tenyérnyi helyen találni ilyet. A 3000 km-t futott autón már karcos volt és bárhogy törölgették is, az első ajtónyitásnál azonnal látszott rajta minden porszem. Pedig bizonyos szögből nézve, napfényben jópofa, méhsejt-szerű dekorációja volt, de nem praktikus és nem is esztétikus megoldás.



A hátsó ülés is roppant látványos ezzel a kárpitozással, bár a ki-beszállás az erősen lejtős, coupé-szerű tetővonal miatt nem könnyű. Hasonló élmény, mint a Toyota Corolla 5 ajtós hatchback változata, bár itt egy kicsit több hely fogad bennünket. A fejtér itt is elsősorban 170 cm alatti magasságúaknak való, a lábtér elegendő. A sötétítés, az erősen emelkedő övvonal és a fekete tetőkárpitnak köszönhetően, intim sötét van és igen kicsi a kilátás lehetősége. Tudom, ez most trend az autógyártók között, a Renult is hasonlóan tervez – ettől függetlenül nem szerencsés megoldás. Az autó rengeteg praktikus extrával van felszerelve, körbe, mindenütt radarok, 360°-os kamera rendszer, parkolást segítő visszapillantók – kapcsoló aktiválására lehajlik és a padkát lehet látni.


Az adaptív tempomat még városi használat mellett is működik és minden sebességnél, még váltások közben is tartja a távolságot az előttünk haladótól és/vagy az adott sebességet. Az autóba szerintem a 250 000 Ft-os felárú, napfénytetőn kívül minden extrát beletettek. A csomagtér nem túl tágas, a maga 327 literes alap űrtartalmával éppen csak fölötte van a szűkösebb hibridek csomagtartóinak, dicséretére váljon, hogy jó az elosztása, remekül pakolható és a hátsó ülések ledöntésével egy köbméter fölé bővíthető.




A látványos, egyedi kupakokkal díszített, fekete, 18”-os felniken 215/45-ös gumik feszítenek és igen remek, sportos futómű társul hozzájuk. Az autó remek kanyarvételi tulajdonságokkal rendelkezik, szinte minimális dőléssel megy végig sikánokon is. Tökéletesen illeszkedik az autó és a márka sportos karakterisztikájához, teljesen csalódásmentes. A rosszabb minőségű utakon ráz, de nem kényelmetlenül, csupán érzékelteti, hogy a sportossága a finom felületekre való. Ballonosabb gumival bizonyára javul a menetkomfort, a sportosság oltárán.

A fékek remekül adagolhatóak, minden helyzetben kiválóan fogtak – egy elém váratlanul kiguruló, elsőbbséget nem megadó autó esetében konkrétan a vészfékasszisztens mentett meg a meseszép tesztautó totálkárra törésétől. A formai bravúr mellett az autó motorikusan is unikum. A két literes motor elérhető 122, 150 és 180 lóerős változatban, utóbbit próbáltuk ki a CX30-nál is, de ott kicsit kevés figyelmet kapott. Talán az automata váltó miatt kevésbé érződött, mennyire remek holmival van dolgunk. Nem, mintha az automata rossz lenne, de ez a motor valóban kéri a 6 sebességes kézi váltót.



Talán az utolsók között a Mazda az a gyártó, aki még mindig a szívó, benzines motorokból igyekszik kicsiholni az utolsó lóerőket és a Skyactiv-X motorgenerációval úgy tűnik sikerül is neki. Nem reklámozzák, de őket is elérte sajnos a hibridesítés, úgyhogy ehhez a motorhoz is társult egy alig észrevehető mildhibrid rendszer – az újabb hibrid és elektromos motorokról ITT olvashatsz. Ez a motor a legendás „benzin-dízel”, azaz szikra vezérelt, kompressziós gyújtással ellátott rendszerrel működik. Ez nem csak alacsony fogyasztással, de komoly nyomatéknövekedéssel is társul. Városon kívül roppant hasonló fogyasztást produkál, mint a Toyota hibridek, annyi lényeges különbséggel, hogy itt elég komoly hangsúlyt fektettek a klasszikus, szívómotor és a vezetés élményére. Ezzel az autóval nem csak utazunk, több, mint egy „közlekedő edény”.



Ezt az autót fülig érő vigyorral vezetjük. A motor karakterisztikája roppant kellemes azoknak, akik hisznek a nagyobb köbcentis, szívómotorokban. A hibrid rendszer működése alig észrevehető, néha egy apróbb rántás erejéig tudat magáról, de inkább csak a jármű megállásakor, a motort hosszabban leállító start/stop rendszer tűnik fel. Egészen kicsi, akár 1000-es fordulaton is el lehet vele vitorlázni, de a dinamika inkább 2000-es fordulat fölött érkezik meg, onnantól viszont egyre növekvő erővel, akár leszabályozásig is vigyorogva forgatja az ember, ha kicsit játszani szeretne vele. Ez egy remek motor, kihasználható a kis fordulaton jelentkező nevetséges fogyasztása, illetve a magasabb fordulaton kissé hangosan érkező 180 lóereje is. A 8,2 másodperces 0-100 km/h sprint egész kedvezőnek mondható, de a 216 km/h-s végsebesség is hízelgő. Mindezt a 6000-es fordulaton jelentkező 180 lóerő és a 3000-es fordulaton jelentkező 224 Nm nyomaték segít elérni.


Hangsúlyozom, klasszikus, szívómotor élményről beszélünk, aki a mostani, kicsi turbómotorok kis fordulaton jelentkező, robbanásszerű erejét keresi, csalódni fog. Ez nem az az iskola. Jó eséllyel a motor élettartama sem lesz azonos, a szívómotor javára. A motorfék fogalmát is újraalkották, hiszen ezzel a mildhibrid rendszerrel érdemes akár 1000-es fordulatig is motorfékezni, hiszen szemlátomást az ilyen alkalmakkor tölti a hibrid rendszerhez tartozó akkumulátort. Dicséretes továbbá, hogy a motor hangolása abszolút a csendes járásra és a nyugalomra törekszik. Alacsony fordulaton semmit nem hallani belőle, 3000-es fordulat fölött, forgatásra hangosabb, kellemes, klasszikusan sportos, 4 hengeres motor hangja van, egyáltalán nem zavaró. A váltó első pár fokozata rövid, gyorsulásra hangolt, az utazó, hatodik fokozatban pedig 100 km/-nál 2200 körül forog, 130 km/h-nál pedig 2900-nál áll a fordulatszámmérő. Az érdekessége, hogy előbbi tempóhoz 5-5,5 literes, utóbbi tempóhoz pedig 6-6,5 literes fogyasztás tartozik 100 km-re vetítve, ami vetekszik a Toyota legendás hibrid rendszereivel is.

Természetesen városban érvényesül a klasszikus, szívómotor magasabb fogyasztása, óvatos lábbal 7 liter, kicsit dugós vagy sportos haladás esetén 8,5-9 liter is lehet a 100 km alatt elfogyasztott benzin mennyiség, de az élményt azt kell mondjam maximálisan megéri. A közel 1200 kilométerre vetített, teljesen vegyes használatú fogyasztásom 6,5 literre jött ki. A tesztautónk ára kicsivel átlépi a tízmilliós határt, viszont ezért a pénzért remek vezetési élményt, kellemes fogyasztást és egy remek, elnyűhetetlen motort kapunk. Azoknak ajánlom, akik gyakran lépik át a város határt, hogy kellemes, hegyi utakon vigyorogva vezessenek, mégsem tehetik meg, hogy egy roadstert vásároljanak maguknak. A Mazda csapott-hátúja 2021-ben is hozza a Zoom-Zoom élményt. Tesztautóink tisztáságáról változatlanul az Easy Wash Lurdy csapata gondoskodott, az autóért köszönet a Mazda Motor Hungary-nek.






2021.03.03.

/Zolo/

 

Műszaki adatok
Motor 1998 cm3, 4 hengeres benzines és elektromos mildhybrid motor
Teljesítmény 180 LE (132kW) @6000/perc
Nyomaték 224 Nm @3000/perc
Erőátvitel 6 sebességes kézi váltó
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,2 másodperc
Végsebesség 216 km/h
Fogyasztás 6,5 l/100km
Saját tömege 1411 kg
Csomagtér 327-1019 liter
Alapára 7 689 900 Ft
Tesztautó ára 10 576 800 Ft
Share

« Toyota Corolla Touring Sport TREK 1.8 Hybrid 2020
Kijárási korlátozás és a március 8-i, két hetes teljes lezárás részletes információi »

Legutóbbi bejegyzések

  • Ford Capri Select, Extended Range, AWD (2025)
  • FritzenFest – Sommer Treffen 2025, Német Autók és Motorok Nyári Találkozója
  • Lexus LBX Advanced Cool Hybrid (2025)
  • Toyota C-HR GR Sport PHEV (2025)
  • Toyota Yaris Hibrid 130 Premiere Edition (2025)

FritzenBook

Nincs megjeleníthető Facebook bejegyzés

FritzenBook

All Rights Reserved - Minden Jog Fenntartva © FritzenFest Kft. 2024.